ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
  • chevron_right Droge voeding
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
    • Food retail
    • Beurzen
    • Retail concepts
    • Food concepts
  • chevron_right Recepten
Food retail

Tetra Pak lanceert zonnebloemproteïne

27/11/2025

Tetra Pak innoveert met duurzame verpakkingen

20/11/2025

Tetra Pak opent nieuw productontwikkelingscentrum

17/11/2025

Group Bruno blijft zijn netwerk in Limburg verder uitbouwen

16/11/2025

Na Zolder, Pelt en Grote Spouwen opent Group Bruno dit jaar al een vierde nieuwe vestiging, ditmaal in Diepenbeek. Het is de 25ste Bruno Foodcorner in Limburg.

Tetra Pak® Factory OS™ maakt fabrieken AI-ready

6/11/2025

6 op 10 gebruiken supplementen voor gezondheid

4/11/2025

Het gebruik van supplementen in België neemt toe, waarbij 54% ze gebruikt voor algemene gezondheidsdoeleinden en 41% op advies van een arts. Vrouwen volgen vaker professioneel advies dan mannen, met 45% tegenover 37%. Vloeibare supplementen worden steeds populairder, met 59% van de consumenten die ze verkiezen vanwege het gemak. Tetra Pak's Anna Larsson ziet hier kansen voor merken om te focussen op handige verpakkingen en natuurlijke ingrediënten. 7 op de 10 consumenten geven de voorkeur aan natuurlijke, geleidelijke resultaten en zijn bereid hiervoor meer te betalen. Het Tetra Pak FSN Research werd uitgevoerd door Ipsos in juli 2025 bij 25.547 consumenten in 17 landen.

Professor Els Breugelmans (KU Leuven) blikt vooruit op retail in 2026

29/10/2025

Retailers staan voor een evenwichtsoefening. Technologie dringt steeds dieper door tot op de winkelvloer, maar klantgerichtheid, nabijheid en vertrouwen blijven de echte succesfactoren.

Marieke Versavel is Food Retailer Personality of the Year

29/10/2025

Op haar 33e werd Marieke Versavel uitgeroepen tot Food Retailer Personality of the Year, mede dankzij haar (over)grootvader en vader, die een succesrijke bakkerszaak runden. Vijf jaar geleden stapte ze in het bedrijf en ze fileerde alle aspecten van het zakendoen

Innoveren met impact: e5 wint de Mercuriusprijs 2025

21/10/2025

Tijdens een feestelijke uitreiking op 15 oktober bekroonde Comeos, de federatie van handel en diensten, e5 met de Mercuriusprijs 2025. Al meer dan 35 jaar zet deze prestigieuze onderscheiding retailers in de schijnwerpers die met vernieuwende ideeën het verschil maken.

Najaarsklassieker : Natrue Barista Pumpkin Spice

20/10/2025

Foodretail in 2025 en verwachtingen voor 2026

16/10/2025

Tom Penninckx, van NIQ (NielsenIQ), was weer bereid om de lezers van Retail de laatste trends te verduidelijken op het vlak van FMCG-producten. We leerden dat het consumentenvertrouwen toeneemt, dat de klanten gretig producten met gezondheidsclaims blijven kopen.

Moeten retailers vrezen voor direct-to-consumerkanalen?

22/9/2025

Retailers zien direct-to-consumerkanalen vaak als een bedreiging, maar is dit terecht? Michiel Van Crombrugge onderzocht dit in zijn doctoraat, begeleid door Kathleen Cleeren en Els Breugelmans. Het onderzoek toont aan dat ...

Start-up maakt panko van overkocht brood

9/9/2025

Bent u op zoek naar een betrouwbare bron voor uw mediavragen? Neem dan contact met ons op. Wij zijn beschikbaar voor interviews, achtergrondinformatie, persberichten en meer. Ons team van experts staat klaar om u te voorzien van relevante informatie en inzichten. Wij zijn goed bereikbaar en kunnen snel reageren op uw verzoeken. Of het nu gaat om een actueel nieuwsitem of een diepgaande analyse, wij helpen u graag verder. Neem vandaag nog contact met ons op en laat ons weten hoe wij u van dienst kunnen zijn.

Delisting of staking? Klanten reageren sneller én breder dan je denkt

5/8/2025

Twee recente KU Leuven-studies onder leiding van Els Breugelmans, professor marketing aan KULeuven, tonen dat zo’n verstoring verrassende gevolgen heeft.

Tetra Pak behaalt EcoVadis Platinum medaille

31/7/2025

Tetra Pak behoort tot de top 1% van bedrijven wereldwijd op het gebied van duurzaamheid en ontving de prestigieuze platina-medaille van EcoVadis. Met een score van 84/100 laat Tetra Pak een sterke vooruitgang zien, vooral op het gebied van milieu, arbeid en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Het bedrijf streeft ernaar om voedsel veilig en beschikbaar te maken en richt zich op vijf prioriteiten: voedselsystemen, klimaat, natuur, circulariteit en sociale duurzaamheid. Tetra Pak heeft een Sustainability Excellence-team opgericht en duurzaamheid volledig geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering, waarbij nauw wordt samengewerkt met klanten, leveranciers en andere partners.

Tweede distributiecentrum in Ollignies voor Colruyt Group

15/7/2025

Dit distributiecentrum, het derde in de regio en naast dat van Ghislenghien en Ollignies I, zal worden gebruikt voor het non-foodassortiment van Colruyt Laagste Prijzen en Okay.

Tetra Pak opent nieuw Food Tech Centre in Zweden

15/7/2025

Het nieuwe Food Technology Development Centre van Tetra Pak in Karlshamn, Zweden, is opgezet om producenten van voedingsmiddelen op basis van biomassa- en precisiefermentatie te helpen bij het ontwikkelen van hun processen, optimaliseren van apparatuur en beperken van financiële risico's. Het centrum, ondersteund door specialisten, helpt producenten om de overgang te maken van prototype naar grootschalige productie. Het centrum staat open voor starters en gevestigde bedrijven die nieuwe marktsegmenten willen verkennen en helpt hen om de uitdagingen van industriële schaal aan te gaan.

Carrefour en Accor lanceren BuyBye-microwinkel in hotel

10/7/2025

Carrefour België en de Franse hotelgroep Accor lanceren een Carrefour BuyBye in het ibis Styles-hotel Roissy CDG, vlak bij luchthaven Parijs-Charles de Gaulle. In deze microwinkel (6 m2) krijgen hotelgasten 24/7 toegang.

Kleinere flesjes voor minder frisdrankverbruik

3/7/2025

Fritz-kola onderstreept het belang van bewust consumeren door te focussen op kleinere verpakkingen. Consumenten geven aan dat kleine flesjes hen helpen om minder te drinken, doordat ze makkelijker kunnen doseren en het drankje langer vers blijft. Voedingsdeskundige Michaël Sels benadrukt dat kleinere porties een effectieve manier zijn om suikerconsumptie te beperken, zonder in te leveren op smaak of plezier. Fritz-kola biedt daarom kola's en frisdranken enkel aan in flesjes van 0,2, 0,33 en 0,5 liter, omdat zij geloven dat bewuste consumptie begint bij de grootte van de verpakking. Hun doel is om met kleine verpakkingen bewuste genietmomenten te stimuleren en duurzaam consumptiegedrag aan te moedigen.

Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag

30/6/2025

Vier maanden nadat de intentie werd aangekondigd om de Okay-winkels op zondagvoormiddag te openen, is de kogel door de kerk: vanaf begin 2026 kan de klant ook bij Okay terecht voor zijn zondagse boodschappen, koffiekoeken en pistolets.