ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
  • chevron_right Droge voeding
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
    • Winkelinrichting
    • Kassasystemen
    • Reiniging & hygiene
    • Winkelklimatisatie
    • Franchising
    • Winkelkarren en manden
    • Winkelverlichting
    • Verpakkingen
    • Broodsnijmachines
    • Kassaweegschalen
    • Vleessnijmachines
    • Diefstalbeveiliging
    • Klimatisatie
    • Magazijninrichting
    • Software voor retailers
    • Food vendingautomaten
    • Bedrijfswagens
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Recepten
Winkelinrichting

Group Bruno blijft zijn netwerk in Limburg verder uitbouwen

16/11/2025

Na Zolder, Pelt en Grote Spouwen opent Group Bruno dit jaar al een vierde nieuwe vestiging, ditmaal in Diepenbeek. Het is de 25ste Bruno Foodcorner in Limburg.

Payconiq by Bancontact wordt Bancontact Pay

7/11/2025

Het merk Payconiq zal in de loop van 2026 verdwijnen en ook de identiteit en de merken krijgen een make-over. In het voorjaar van 2026 wordt het bedrijf 'Bancontact Company' en in maart evolueert de mobiele betaaloplossing naar 'Bancontact Pay'.

Peppol als nieuwe standaard: de wetgeving vanaf 2026

4/11/2025

Papieren facturen en pdf’s verdwijnen uit het B2B-verkeer. Volgens Bart Van Coile, voorzitter van het Institute for Taks Advisors & Accountans (ITAA), gaat het om meer dan een technische aanpassing.

Wegwijs in digitale betaalmogelijkheden

27/10/2025

De afgelopen jaren raakten digitale betaalmethoden diep verankerd, zowel in het consumentengedrag als in de bedrijfsvoering. Deze opties verminderen fysiek contact en stroomlijnen de betaalervaring, wat bijdraagt tot een snellere afhandeling en grotere klanttevredenheid.

Lancering Wero als betaaloplossing voor e-commerce loopt vertraging op

21/10/2025

De lancering van de Europese betaaltoepassing Wero in webwinkels loopt vertraging op. Aanvankelijk zouden e-commercebetalingen in oktober 2025 mogelijk worden in België, maar nu is sprake van 2026.

Gesprek met Luca Bruno van Group Bruno

16/10/2025

Iedereen heeft de mond vol van diversifiëren. Bij ons vorige winkelbezoek gaf Cynthia Bary van Librairie Le Passe-Temps in Thulin aan dat, volgens haar, een krantenwinkel alleen maar succes kan hebben als hij of zij denkt in termen van 'en en en'. Voor deze editie vroegen we tips aan Luca Bruno, van Group Bruno, in Limburg.

E-commerce: UNIZO slaat alarm

14/10/2025

Onze retailsector dreigt te bezwijken onder een stortvloed aan pakjes uit Azië die tegen extreem lage prijzen onze markt overspoelen. UNIZO is voorstander van e-commerce, maar eist wel dezelfde spelregels die veiligheid, duurzaamheid en gunstige arbeidsvoorwaarden vooropstellen.

"Zonder grote webshop sta je nergens"

14/10/2025

Wat is nog het belang van een fysiek winkelpunt met kantoorbenodigdheden als je klanten online tienduizenden artikels kunnen bestellen? Via een eigen Calipagewebsite bijvoorbeeld. De meeste Calipageleden antwoorden op de vraag 'veel', want de grote sterkte van het netwerk is dat klanten nog altijd advies bij hen kunnen inwinnen, lees; bij de regionale verdelers. We vroegen aan vijf leden waarom ze lid zijn geworden van Calipage en waarom ze lid blijven.

  • Premium

E-facturatie via Peppol: kansen en valkuilen

22/9/2025

Het systeem levert duidelijke voordelen op: minder fouten, snellere betalingen en lagere kosten. Tegelijk worstelen retailers met softwarekoppelingen, internationale verschillen en interne opleidingen.

  • Premium

Peppol: wat betekent dit voor retailers?

22/9/2025

Geen papieren factuur of pdf meer, maar een elektronische factuur die rechtstreeks vanuit het kassasysteem naar de boekhouding gaat. Vanaf 2026 is dat de nieuwe realiteit voor elke retailer in België.

Afrekening bij contactloos betalen loopt vaak mis

3/9/2025

Contactloos betalen is handig en snel, maar de afrekening loopt te vaak mis op het moment dat een pincode nodig is.

"Als dagbladwinkelier moet je vandaag in termen van ‘en en en’ denken"

28/8/2025

Cynthia Bary nam in 2016 Librairie Le Passe-Temps over. Ze startte met een zekere kennis van zaken, want ze werd grootgebracht in een krantenwinkel. Om de uitdagingen van een slinkende verkoop van pers- en tabaksartikelen op te vangen, speelt ze continu met de vraag op welk vlak ze nog kan diversifiëren.

EuroShop

13/8/2025

De EuroShop-beurs is door zijn grootte op het gebied van exposanten en bezoekers een van de belangrijke retailbeurzen in Europa. Wij selecteerden voor u enkele megatrends die een impact zullen hebben op de toekomst van de fysieke winkel.

Delisting of staking? Klanten reageren sneller én breder dan je denkt

5/8/2025

Twee recente KU Leuven-studies onder leiding van Els Breugelmans, professor marketing aan KULeuven, tonen dat zo’n verstoring verrassende gevolgen heeft.

Aanbod multi-brand cadeaukaarten wordt steeds groter

2/7/2025

Cadeaukaarten kennen een toenemend succes, zeker dankzij nieuwigheden zoals variabele waarden en keuze voor de verzilvering tussen een hele resem aanbieders, merken en winkelketens.

Vierde generatie Boekhandel Braeckman in Brakel

26/6/2025

Lien, de vierde generatie van de bekende familie Braeckman in Brakel, is tot ver in de omtrek bekend voor haar aanzienlijke aanbod boeken en strips, al blijven tabakswaren en aanverwante artikelen, loterijproducten en sportweddenschappen het overgrote deel van de omzet genereren.

Het Rietje in Laakdal: een gezellige buurtplek

5/6/2025

Het Rietje in Laakdal heeft een oppervlakte zoals je dat maar zelden ziet bij een dagbladhandel. Bovendien is er een parking voor minstens 15 wagens voorzien. Uitbater Liesbeth Kenens heeft dus alle ruimte voor een groot aanbod.

'Bij Els': krantenwinkel of conceptstore?

20/5/2025

De combinatie van een sterke service, een doordacht aanbod en een persoonlijke aanpak maakt van de zaak van Els en Stijn een schoolvoorbeeld van wat een dagbladhandel vandaag kan zijn. Ze besteden veel aandacht aan het uitzoeken van hippe cadeautjes voor hun klanten, telkens opnieuw. Els' ambitie? Nog meer creatieve posts te delen op Facebook en Instagram.

Gino Van Ossel: "Retailmarkt zit in oog van Perfecte Storm"

19/5/2025

De klassieke retail staat onder druk. Professor Gino Van Ossel, verbonden aan de Vlerick Business School, deelt daarover graag zijn visie. Hij is expert in consumentengedrag, e-commerce en omnichannelstrategieën en is een veelgevraagd spreker en adviseur in de sector.

Dagbladhandel Gys en broodproducten van Tante Latje onder een dak

16/5/2025

Aan de Grote Baan in Waasmunster stoppen naast de habitués dagelijks heel wat toevallige passanten voor een krant, een koffiekoek, een broodje of een geschenk. Al van in het begin was het voor Peter Arts duidelijk dat diversifiëring nodig is om te overleven.