
15/10/2025
Pizza en lasagne gaan door recente lanceringen verder op een nieuw elan. Pasta is favoriet bij de Belgen, de bijhorende sauzen maken hen het leven makkelijk.

23/9/2025
Frostique, een jong Belgisch foodbedrijf opgericht door Siel Vermote & Eva Van Compernolle, brengt hedendaagse, vriesverse maaltijden met zorgvuldig geselecteerde, kwalitatieve ingrediënten van over de hele wereld, op maat van de klant.

18/9/2025
De oosterse keuken sluit naadloos aan op de grote consumententrends van spicy food en bewuster eten, en biedt tegelijk veel avontuur en inspiratie. Deze zeven tips helpen je om het potentieel van Aziatische producten volop te benutten.

21/8/2025
Binnenkort beginnen we eraan: lijstjes maken voor de feesttafels in de eindejaarsperiode. Wij hoorden al eens rond bij enkele retailers welke accenten ze leggen.

25/11/2024
Al 120 jaar verwerkt het Italiaanse familiebedrijf Mutti tomaten van topkwaliteit vanuit haar thuisbasis in Parma. Dankzij deze jarenlange expertise in ingeblikte tomaten breidt Mutti uit naar premium pastasauzen.

21/10/2024
Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in Parijs de SIAL plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. Uiteraard waren wij aanwezig om vast te stellen dat de beurs gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.

14/10/2024
De concurrentie binnen de food- en horecasector blijft toenemen. Tussen enerzijds discounters die klanten aantrekken met lage prijzen en anderzijds restaurants die een culinaire beleving willen bieden, zien steeds meer retailers kansen in het aanbieden van instore gastronomie.

8/7/2024
Volgens de CEO-enquête van McKinsey is 'food-to-go' een van de top vijf trends voor 2024. De markt voor meeneemmaaltijden, die tijdens de COVID-19 pandemie een dip kende, is weer helemaal terug en blijft groeien.

19/4/2024
Een EK of WK voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. Een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.

12/4/2023
Drukke agenda’s en veranderende eetgewoonten doen de vraag naar convenienceproducten stijgen. Klanten willen snel en zonder moeite een smakelijke maaltijd, van snelle hap tot sharing dish. Hoe spelen retailers hierop in?
10/1/2023
Het etnische rayon is groeiende, het schap wordt belangrijker en breidt uit. De Aziatische keuken is daarbij toonaangevend. Het uitgebreide smakenpakket van zoetzuur over verfijnd tot ronduit pittig weet iedereen te bekoren.

9/11/2022
Dossier Mediterraanse Gerechten
11/7/2022
In 2021 werd in heel België 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. De groei van bio in Vlaanderen gaat sneller dan in heel België.

15/3/2022
Om te onderzoeken welke toekomst weggelegd is voor bereide maaltijden, konden we met onze vragen niet beter terecht dan bij Anneleen Vandewynckel, secretaris-generaal van Brema, de sectorfederatie van bereide maaltijden in België.

18/11/2021
Marktonderzoeksbureau Why5 Research onderzocht in opdracht van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, hoe Belgische consumenten kijken naar duurzame voeding en wat ze verwachten van voedingsbedrijven.

9/9/2021
Uit de vorige poll over horeca concepten blijkt dat u meest info nodig heeft over de wetgeving (27%), de werkwijze (21%) en de benodigde toetstellen (19%). Een laatste vraag is hoeveel budget u zal vrijmaken om te investeren in een horeca concepten?

12/8/2021
Uit een vorige poll blijkt dat 40% van de foodretailers van plan is om een horecaconcept te implementeren in hun winkel. Daarnaast heeft 28% 'misschien' geantwoord. Welk type van horecaconcept staat als eerste op uw investeringslijst?

10/8/2021
Tekenden we tijdens de covidcrisis ongekende groeicijfers op in de verkoop in FMCG-producten, dan zien we vanaf het voorjaar 2021 een serieuze terugslag. Tijd voor een gesprek met Tom Penninckx, analytical lead Belgium bij Nielsen, voor meer duiding.

21/6/2021
Uit de vorige poll bleek dat 1 op 3 foodprofessionals van ons inspiratie verwacht voor recepten. Wij polsen graag nog even welke types u liefst ontvangt.

29/4/2021
De verkoop van versbereide gerechten blijft stijgen. Alleen in volle coronaperiode was er een terugval. Alle foodretailers blijven fors inzetten op bereide gerechten, zeker op de ontwikkeling van gezonde recepten.