ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
    • Vers vlees
    • Verse vis & schelpdieren
    • Bakkerij
    • Groenten & fruit
    • Zuivelproducten
    • Smeersalades
    • Streekproducten
    • Aardappelproducten
    • Charcuterie
    • Bereide gerechten
    • Plantaardige voedingsproducten
    • Kazen
    • Patés
    • Biovlees
  • chevron_right Droge voeding
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Recepten
Plantaardige voedingsproducten

Tetra Pak lanceert zonnebloemproteïne

27/11/2025

Tetra Pak opent nieuw productontwikkelingscentrum

17/11/2025

Pentawards Festival 2026: de toekomst van design

6/11/2025

Het Pentawards Festival keert terug naar Paris Packaging Week 2026 en bevestigt Parijs als de wereldhoofdstad van verpakkingsontwerp. Het evenement, met als thema Fuelled by Ideas, brengt designleiders, merken en innovatie-experts samen voor conferenties, optredens en creatief netwerken. Meer dan 100 bekroonde ontwerpen van 2025 illustreren belangrijke trends zoals artificiële intelligentie, duurzaamheid, toegankelijkheid en inclusiviteit. Het evenement is geïntegreerd in de Paris Packaging Week met een Design Hub met bekende bureaus en sprekers zoals Jo Smith, Tina Touli en Jennifer Clements.

6 op 10 gebruiken supplementen voor gezondheid

4/11/2025

Het gebruik van supplementen in België neemt toe, waarbij 54% ze gebruikt voor algemene gezondheidsdoeleinden en 41% op advies van een arts. Vrouwen volgen vaker professioneel advies dan mannen, met 45% tegenover 37%. Vloeibare supplementen worden steeds populairder, met 59% van de consumenten die ze verkiezen vanwege het gemak. Tetra Pak's Anna Larsson ziet hier kansen voor merken om te focussen op handige verpakkingen en natuurlijke ingrediënten. 7 op de 10 consumenten geven de voorkeur aan natuurlijke, geleidelijke resultaten en zijn bereid hiervoor meer te betalen. Het Tetra Pak FSN Research werd uitgevoerd door Ipsos in juli 2025 bij 25.547 consumenten in 17 landen.

Tetra Pak behaalt EcoVadis Platinum medaille

31/7/2025

Tetra Pak behoort tot de top 1% van bedrijven wereldwijd op het gebied van duurzaamheid en ontving de prestigieuze platina-medaille van EcoVadis. Met een score van 84/100 laat Tetra Pak een sterke vooruitgang zien, vooral op het gebied van milieu, arbeid en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Het bedrijf streeft ernaar om voedsel veilig en beschikbaar te maken en richt zich op vijf prioriteiten: voedselsystemen, klimaat, natuur, circulariteit en sociale duurzaamheid. Tetra Pak heeft een Sustainability Excellence-team opgericht en duurzaamheid volledig geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering, waarbij nauw wordt samengewerkt met klanten, leveranciers en andere partners.

Tetra Pak opent nieuw Food Tech Centre in Zweden

15/7/2025

Het nieuwe Food Technology Development Centre van Tetra Pak in Karlshamn, Zweden, is opgezet om producenten van voedingsmiddelen op basis van biomassa- en precisiefermentatie te helpen bij het ontwikkelen van hun processen, optimaliseren van apparatuur en beperken van financiële risico's. Het centrum, ondersteund door specialisten, helpt producenten om de overgang te maken van prototype naar grootschalige productie. Het centrum staat open voor starters en gevestigde bedrijven die nieuwe marktsegmenten willen verkennen en helpt hen om de uitdagingen van industriële schaal aan te gaan.

‘Een handje zomer’ verleidt jonge consument

4/6/2025

De campagne 'Een handje zomer' richt zich op jonge volwassenen en promoot het consumeren van aardbeien, blauwe bessen, bramen en frambozen. Met een mix van online en offline communicatie, zoals TikTok en promotiemateriaal bij telers, wordt het zomergevoel verspreid in België, Nederland en delen van Duitsland. De focus ligt op geluksmomenten met fruit, dat lokaal geteeld en duurzaam geproduceerd wordt. Ondanks de groei van de zachtfruitproductie in België blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter, daarom speelt de campagne in op hun waarden van versheid, gezondheid en gemak.

Nudging om meer plantaardig te eten werkt

26/9/2024

BE4LIFE, een onderzoekscentrum van de Universiteit Gent voerde in samenwerking met Carrefour België een studie uit om te onderzoeken of het plaatsen van plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits zou kunnen leiden tot een toename in de verkoop.

  • Premium

Zelf moestuingroenten inmaken

31/8/2023

Steeds meer mensen hebben een moestuin. Eens de oogst binnenkomt, weet je soms niet wat aanvangen met al dat voedsel. Een deel van de oplossing ligt bij inmaken, zodat je alles langer kan bewaren. Hoe je dat precies doet en welke kanten je allemaal uit kan, lees je hier.

  • Premium

Plantaardige snacks

13/2/2023

Zorg dat je winkel deze evolutie weerspiegelt door je bestaande assortiment kritisch te bekijken en aan te vullen met vegetarische en vegan snacks die in de smaak vallen bij een groot publiek. We geven tips om een goed aanbod samen te stellen.

  • Premium

Dossier vleesvervangers

10/2/2020

Steeds meer mensen eten minder (flexitariërs) of helemaal geen (vegetariërs) vlees of vis meer. Een groeiende groep consumenten (veganisten) schrapt ook eieren, kaas en andere dierlijke producten. Hoe u het enorme groeipotentieel van die snelgroeiende doelgroepen maximaal kunt benutten? Verbreed uw assortiment vlees- en visvervangers, en presenteer dat schapoverschrijdend én confronterend.

  • Premium

Marktsituatie vleesvervangers 2020

10/2/2020

De markt van vegetarische en vooral vegan producten kent een ongeziene groei. Vooralsnog verkopen meat-like alternatieven het best, vooral omdat ze ook de flexitariër over de streep trekken.

  • Premium

Producttrends vleesvervangers

10/2/2020

Innovaties mikken vooral op smaak. We zien ze in alle categorieën voor elk moment van de dag, en als vis- en kaasvervanger

  • Premium

Assortiment vleesvervangers samenstellen

10/2/2020

Met een uitgebreid gamma groentevariaties en peulvruchtproducten, basisproducten zoals tofu en enkele kant-en-klare gerechten heeft u voor elk wat wils.

  • Premium

Consumentenvoorkeuren vleesvervangers

10/2/2020

Aanbod vegans en vegetariërs blijft boomen, net als vraag naar ready-to-go en snacks

  • Premium

Retailketens blikken vooruit op de trends van 2019

9/11/2018

Foodretailers laten niet graag in hun kaarten kijken. Toch spraken ze zich al voorzichtig uit over hun verwachtingen voor 2019. We noteren dat de consument steeds meer geïnteresseerd is in de herkomst van de producten en in hun voedingswaarde. Hij staat volledig open voor geen of herbruikbare verpakkingen. De retailers hebben alle aandacht voor het milieu: nieuwe winkels of winkels die verbouwd worden, krijgen ledverlichting en warmterecuperatie. De versafdelingen en kant-en-klare bereidingen breiden verder uit. Ook op het vlak van onlinebestellingen beweegt er een en ander.

  • Premium

Winkelpresentatie vleesvervangers

6/4/2018