
3/11/2025
Al meer dan dertig jaar geldt ProWein als dé wereldwijde referentie voor professionals uit de wijn- en sterkedrankensector. Bewust van deze uitdagingen hebben de organisatoren van Messe Düsseldorf een grondige herziening doorgevoerd.

20/10/2025

10/10/2025
België telt ondertussen meer dan 100 alcoholvrije speciaalbieren. Het biertype dankt zijn populariteit aan de enorme verscheidenheid in het aanbod. Zelfs de onder jongeren fel gesmaakte ‘rouges’ ontspringen de dans niet.

23/9/2025

9/9/2025
Steeds meer consumenten willen thuis genieten van kwaliteitsvolle koffie, zoals ze die in hun favoriete koffiebar geserveerd krijgen. Dat biedt kansen voor jou als vakhandelaar.
4/9/2025
Verkoop je ethylalcohol, alcoholhoudende dranken of tabaksproducten waarop accijnzen betaald zijn in België? Dan heb je een vergunning nodig.

3/9/2025
De Spadel Groep, producent van natuurlijke mineraalwaters, heeft in de eerste helft van 2025 stevige vooruitgang geboekt. De omzet steeg met 10,8% en het operationele resultaat (EBIT) klom met 12,6%. Daarmee bevestigt de groep ...

21/8/2025
Binnenkort beginnen we eraan: lijstjes maken voor de feesttafels in de eindejaarsperiode. Wij hoorden al eens rond bij enkele retailers welke accenten ze leggen.

11/8/2025
Steeds meer mensen willen hun koffie(beleving) een authentiek karakter geven, zonder te verdwalen in ingewikkelde instellingen of complexe handleidingen. De’Longhi voldoet aan deze behoefte met ...

17/7/2025
Diverse factoren hebben een impact op de wijn- en spiritssector. Het overheidsbeleid op vlak van gezondheid, fiscaliteit en duurzaamheid is een grote stuwkracht achter het koopgedrag van de consument.

16/7/2025
De frisdrankenmarkt blijft een sector in beweging. De consument kiest voor suikervrije en functionele dranken met aandacht voor lokale en milieubewuste productie.

3/7/2025
Fritz-kola onderstreept het belang van bewust consumeren door te focussen op kleinere verpakkingen. Consumenten geven aan dat kleine flesjes hen helpen om minder te drinken, doordat ze makkelijker kunnen doseren en het drankje langer vers blijft. Voedingsdeskundige Michaël Sels benadrukt dat kleinere porties een effectieve manier zijn om suikerconsumptie te beperken, zonder in te leveren op smaak of plezier. Fritz-kola biedt daarom kola's en frisdranken enkel aan in flesjes van 0,2, 0,33 en 0,5 liter, omdat zij geloven dat bewuste consumptie begint bij de grootte van de verpakking. Hun doel is om met kleine verpakkingen bewuste genietmomenten te stimuleren en duurzaam consumptiegedrag aan te moedigen.

12/6/2025
Op 26 mei tijdens de maandagopening van Trade Mart Brussel hebben verschillende winkeliers uit heel België zich laten inspireren door een exclusieve barista-workshop, gegeven door niemand minder dan Bart Deprez van koffiehuis VivaSara.

4/6/2025
De Belgische zuivelmarkt beleeft een opmerkelijk hersteljaar. Na enkele jaren van druk door stijgende prijzen en veranderende consumptiepatronen, groeit het thuisverbruik van zuivelproducten opnieuw in zowel volume als in waarde.
16/5/2025
Energiedranken verleiden steeds meer Belgische consumenten. De markt is al enkele jaren aan het boomen en heeft nog steeds een enorm groeipotentieel, bijvoorbeeld in het subsegment van de natuurlijke energy drinks met een lager suikergehalte.

14/5/2025
We spraken met Lodewijk Waes, voorzitter van de Belgische wijnbouwers, over verdeling, perceptie en groeikansen van onze lokale flessen.

24/4/2025
De Belgische wijnbouw is aan een gestage opmars bezig. Maar hoe vertaalt zich dat naar het wijnschap in de supermarkt? We vroegen het aan vier grote spelers op de Belgische markt.

13/12/2024
Koffie is allang niet meer gewoon een drank; het is een ritueel, een moment van ontspanning en een beleving op zich. Steeds meer consumenten willen de volledige ‘coffee bar experience’ in huis halen. De vraag naar ...

2/12/2024
De Red Bull Winter Edition met de smaak van Fuji appel en gember is fris en tintelend, met een vleugje karamel. Het blik kreeg een opvallend nieuw, rood-geel design en is vanaf vandaag tijdelijk verkrijgbaar in België!
29/10/2024
Coca-Cola mag dan een iconisch Amerikaans merk zijn, in België is het sterker verankerd dan velen denken. Met drie productiesites – in Antwerpen, Gent en Chaudfontaine – en meer dan 2.200 medewerkers wordt 83% van alle in België verkochte Coca-Cola-dranken ook effectief hier geproduceerd.