ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
  • chevron_right Droge voeding
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
    • Frisdranken en water
    • Bieren
    • Sterke dranken
    • Wijnen
    • Warme dranken
    • Zuiveldranken
    • Alcoholvrije dranken
    • Koffie en thee
    • Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Recepten
Dranken

ProWein Düsseldorf 2026: de beurs heruitgevonden

3/11/2025

Al meer dan dertig jaar geldt ProWein als dé wereldwijde referentie voor professionals uit de wijn- en sterke­dranken­sector. Bewust van deze uitdagingen hebben de organisatoren van Messe Düsseldorf een grondige herziening doorgevoerd.

Natrue Barista Pumpkin Spice

20/10/2025

Meer dan 100 Belgische speciaalbiervarianten zonder alcohol

10/10/2025

België telt ondertussen meer dan 100 alcoholvrije speciaalbieren. Het biertype dankt zijn populariteit aan de enorme verscheidenheid in het aanbod. Zelfs de onder jongeren fel gesmaakte ‘rouges’ ontspringen de dans niet.

NATRUE lanceert plantaardige dranken bij Delhaize

23/9/2025

10 baristatips voor vakhandelaars

9/9/2025

Steeds meer consumenten willen thuis genieten van kwaliteitsvolle koffie, zoals ze die in hun favoriete koffiebar geserveerd krijgen. Dat biedt kansen voor jou als vakhandelaar.

Vraag nu je nieuwe vergunning 'Handelaar alcohol en tabak' aan

4/9/2025

Verkoop je ethylalcohol, alcoholhoudende dranken of tabaksproducten waarop accijnzen betaald zijn in België? Dan heb je een vergunning nodig.

Spadel boekt sterke halfjaarresultaten in 2025

3/9/2025

De Spadel Groep, producent van natuurlijke mineraalwaters, heeft in de eerste helft van 2025 stevige vooruitgang geboekt. De omzet steeg met 10,8% en het operationele resultaat (EBIT) klom met 12,6%. Daarmee bevestigt de groep ...

Hoe spelen food retailers in op het eindejaar 2025?

21/8/2025

Binnenkort beginnen we eraan: lijstjes maken voor de feesttafels in de eindejaarsperiode. Wij hoorden al eens rond bij enkele retailers welke accenten ze leggen.

Ambachtelijke koffie, eenvoudig gemaakt met La Specialista Touch

11/8/2025

Steeds meer mensen willen hun koffie(beleving) een authentiek karakter geven, zonder te verdwalen in ingewikkelde  instellingen of complexe handleidingen. De’Longhi voldoet aan deze behoefte met ...

Zo speel je in op de premiumtrend bij sterke dranken

17/7/2025

Diverse factoren hebben een impact op de wijn- en spiritssector. Het overheidsbeleid op vlak van gezondheid, fiscaliteit en duurzaamheid is een grote stuwkracht achter het koopgedrag van de consument.

  • Premium

Bewuste dorstlessers geven impuls aan frisdrankenmarkt

16/7/2025

De frisdrankenmarkt blijft een sector in beweging. De consument kiest voor suikervrije en functionele dranken met aandacht voor lokale en milieubewuste productie.

Kleinere flesjes voor minder frisdrankverbruik

3/7/2025

Fritz-kola onderstreept het belang van bewust consumeren door te focussen op kleinere verpakkingen. Consumenten geven aan dat kleine flesjes hen helpen om minder te drinken, doordat ze makkelijker kunnen doseren en het drankje langer vers blijft. Voedingsdeskundige Michaël Sels benadrukt dat kleinere porties een effectieve manier zijn om suikerconsumptie te beperken, zonder in te leveren op smaak of plezier. Fritz-kola biedt daarom kola's en frisdranken enkel aan in flesjes van 0,2, 0,33 en 0,5 liter, omdat zij geloven dat bewuste consumptie begint bij de grootte van de verpakking. Hun doel is om met kleine verpakkingen bewuste genietmomenten te stimuleren en duurzaam consumptiegedrag aan te moedigen.

Barista-workshop op Trade Mart Brussel

12/6/2025

Op 26 mei tijdens de maandagopening van Trade Mart Brussel hebben verschillende winkeliers uit heel België zich laten inspireren door een exclusieve barista-workshop, gegeven door niemand minder dan Bart Deprez van koffiehuis VivaSara.

  • Premium

Zuivel blijft stevig verankerd in Belgisch eetpatroon

4/6/2025

De Belgische zuivelmarkt beleeft een opmerkelijk hersteljaar. Na enkele jaren van druk door stijgende prijzen en veranderende consumptiepatronen, groeit het thuisverbruik van zuivelproducten opnieuw in zowel volume als in waarde.

  • Premium

Energy drinks absolute nummer één binnen on-the-go

16/5/2025

Energiedranken verleiden steeds meer Belgische consumenten. De markt is al enkele jaren aan het boomen en heeft nog steeds een enorm groeipotentieel, bijvoorbeeld in het subsegment van de natuurlijke energy drinks met een lager suikergehalte.

  • Premium

“Onze wijn verkoop je met een verhaal, niet met promotie”

14/5/2025

We spraken met Lodewijk Waes, voorzitter van de Belgische wijnbouwers, over verdeling, perceptie en groeikansen van onze lokale flessen.

  • Premium

Belgische wijn wint terrein in het supermarktlandschap

24/4/2025

De Belgische wijnbouw is aan een gestage opmars bezig. Maar hoe vertaalt zich dat naar het wijnschap in de supermarkt? We vroegen het aan vier grote spelers op de Belgische markt.

  • Premium

Koffie als beleving: onmisbare accessoires voor elke thuisbarista

13/12/2024

Koffie is allang niet meer gewoon een drank; het is een ritueel, een moment van ontspanning en een beleving op zich. Steeds meer consumenten willen de volledige ‘coffee bar experience’ in huis halen. De vraag naar ...

Nieuwe Red Bull Winter Edition met smaak van fuji appel en gember

2/12/2024

De Red Bull Winter Edition met de smaak van Fuji appel en gember is fris en tintelend, met een vleugje karamel. Het blik kreeg een opvallend nieuw, rood-geel design en is vanaf vandaag tijdelijk verkrijgbaar in België!

Coca-Cola, Belgischer dan je denkt

29/10/2024

Coca-Cola mag dan een iconisch Amerikaans merk zijn, in België is het sterker verankerd dan velen denken. Met drie productiesites – in Antwerpen, Gent en Chaudfontaine – en meer dan 2.200 medewerkers wordt 83% van alle in België verkochte Coca-Cola-dranken ook effectief hier geproduceerd.