
8/4/2025
De perssector vereist een kassapakket met specifieke functionaliteiten voor een toegevoegde waarde. Een dergelijk systeem evoluereert in hoog tempo en vereist een naadloze integratie van diverse leveranciers, diensten en betaaloplossingen. Recente ontwikkelingen omvatten verbeteringen op alle vlakken. Conformiteit met Peppol is wellicht het belangrijkst.

9/4/2024
Kassa's in de kleinhandel zijn dikwijls gebaseerd op horecasystemen, vaak onvoldoende toegespitst op de dagbladsector.

29/6/2023
Winkeldiefstal blijft onverminderd een groot probleem, dat zelfs nog lijkt toe te nemen. Met goede beveiliging vermindert u derving gemiddeld met 75% en verdient u de investering doorgaans op twee jaar terug.

27/3/2023
De modernisering en informatisering van de economie heeft het gebruik van nieuwe technologieën met zich meegebracht en vereist met name de installatie van steeds efficiëntere elektronische kassa's.

24/6/2021
Het nieuwe onderzoeksrapport 'Utilising RFID in Retailing: Insights on Innovation' is geschreven door emeritus hoogleraar Adrian Beck van de Universiteit van Leicester en de ECR Retail Loss Group, ondersteund door Checkpoint Systems.

2/9/2020
Retailers die competitief willen blijven, werken steeds vaker met collect-and-goconcepten waarbij de klant zijn online gereserveerde boodschappen komt ophalen. De techniek van smart lockers - met stockage van de door de klant online bestelde boodschappen, op kamertemperatuur, gekoeld of diepgevroren - laat het nu toe nog efficiënter en klantvriendelijker te werken. Doordat het winkelen bovendien nagenoeg contactloos kan verlopen, zijn smart lockers een ideaal wapen in de strijd tegen corona.

15/6/2020
Een goed uitgebalanceerde winkelinrichting is van levensbelang om de winkel toegankelijk en klantvriendelijk te houden. Wat zeer belangrijk is, is de positionering van bepaalde goederen in uw winkel, en indien mogelijk, een vlotte rotatie in de producten te krijgen. Zo krijgen klanten steevast het gevoel dat er nieuwe zaken ontdekt kunnen worden.

29/11/2019
Kan ik contactloos of met de smartphone betalen? Het is één van de vragen die de handelaar steeds bekender in de oren klinkt. Onderzoek door Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële Sector wijst uit dat 9 op de 10 klanten in ons land digitaal betalen boven contant betalen verkiest. Maar wat zijn dan de meest interessante betaalalternatieven voor de handelaars? Wij lijstten voor u de belangrijkste elektronische betaaltrends op.

7/11/2019
Bij Bruno Service Station Tessenderlo gaat de testfase in van het SafePay Front Office Cashmanagementsysteem van Gunnebo, aangeleverd en geïnstalleerd door Fichet Security Solutions Belgium. Een gesprek met dhr. Ulmit Yilmaz, store manager van Bruno Service Station Tessenderlo, verduidelijkt de voordelen van dit systeem voor zijn zaak, zijn medewerkers en de klanten.

7/8/2019
Jaar na jaar sneuvelt het recordaantal elektronische betalingen in ons land. Ook kleine bedragen betalen we meer en meer zonder cash. Voor u als handelaar is het dus belangrijk om ook elektronische betaalopties aan te bieden.

5/4/2019
Relatief gezien verricht de Belg nog niet zoveel contactloze betalingen. In december 2018 ging het om 4,29% van alle Bancontact-transacties. Maar in absolute cijfers neemt het aandeel wel stevig toe. In 2018 vonden in België maar liefst 31 miljoen contactloze Bancontact-betalingen plaats, of bijna zevenmaal zoveel als in 2017. Contactloos betalen wint dus aan populariteit. Het grote voordeel voor u als handelaar: contactloze betalingen verlopen sneller, waardoor wachtrijen in uw winkel korter worden. En dat zonder enige investering: zeker 95% van de terminals laat vandaag immers al contactloos betalen toe.

24/1/2019
Hoewel een groot deel van de betaaltransacties in de retailsector digitaal gebeurt, blijft cash - zeker voor kleinere bedragen - nog altijd populair bij de klanten. Voor u als retailer blijven cashtransacties ook interessant door de snelheid en de kostenbesparing ten opzichte van een digitale transactie. Veiligheid en efficiëntie zijn hier heel belangrijk, en dat beseffen ook de producenten die cashmanagementsystemen op maat van uw onderneming ontwikkelen.
10/7/2018
Een goed uitgebalanceerde winkelinrichting is van levensbelang om de winkel toegankelijk en klantvriendelijk te houden. Van goede verlichting en beveiliging tot kassasystemen.

2/7/2018
In zes jaar tijd daalde het aantal dagbladhandelaars van 1.975 naar 1.500 winkels, dat is een daling van 24%. Daarom heeft Unizo Winkelraad, de vereniging voor zelfstandige ondernemers, een transitieproject uitgewerkt. Het project moet helpen om dagbladhandelaars te ondersteunen in een zoektocht naar nieuwe segmenten en meer uitgebreide assortimenten.

25/6/2018
Jaar na jaar sneuvelt het recordaantal elektronische betalingen in ons land. Ook kleine bedragen betalen we meer en meer zonder cash. Voor u als retailer is het dus belangrijk om vele verschillende betaalopties aan te bieden. Zoals uiteraard de betaalterminal, het best een toonbankmodel. Via nagenoeg alle nieuwe terminals betalen uw klanten ook contactloos, met de bankkaart of smartphone. Met die laatste vallen ook rekeningen te vereffenen door een QR-code te scannen. En voor uw klanten die nog liever contant betalen, is een cashteruggavesysteem interessant.

6/2/2018
Vele Belgische foodretailers zetten selfcheck-out- en selfscansystemen in om de files aan hun kassa's te verminderen en de loonkost te drukken. Zelfscannen is interessant voor middelgrote aankopen, selfcheck-out voor kleine. Als retailer moet u dus een mix aanbieden, die aansluit bij de wensen van uw klanten, op basis van een grondige analyse. Die keuze garandeert echter nog geen succes. Daarvoor moet immers alles juist zitten: de implementatie, zowel technisch als qua signage en locatie in de winkel; de integratie met bestaande kassasystemen, de beveiliging, de intuïtieve interface … Aarzel dus niet om uw leverancier in te schakelen.

29/11/2017

29/11/2017

29/11/2017

29/11/2017