ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
  • chevron_right Droge voeding
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
    • Frisdranken en water
    • Bieren
    • Sterke dranken
    • Wijnen
    • Warme dranken
    • Zuiveldranken
    • Alcoholvrije dranken
    • Koffie en thee
    • Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Recepten
Dranken

Meer dan 100 Belgische speciaalbiervarianten zonder alcohol

10/10/2025

België telt ondertussen meer dan 100 alcoholvrije speciaalbieren. Het biertype dankt zijn populariteit aan de enorme verscheidenheid in het aanbod. Zelfs de onder jongeren fel gesmaakte ‘rouges’ ontspringen de dans niet.

Vraag nu je nieuwe vergunning 'Handelaar alcohol en tabak' aan

4/9/2025

Verkoop je ethylalcohol, alcoholhoudende dranken of tabaksproducten waarop accijnzen betaald zijn in België? Dan heb je een vergunning nodig.

Zo speel je in op de premiumtrend bij sterke dranken

17/7/2025

Diverse factoren hebben een impact op de wijn- en spiritssector. Het overheidsbeleid op vlak van gezondheid, fiscaliteit en duurzaamheid is een grote stuwkracht achter het koopgedrag van de consument.

  • Premium

Energy drinks absolute nummer één binnen on-the-go

16/5/2025

Energiedranken verleiden steeds meer Belgische consumenten. De markt is al enkele jaren aan het boomen en heeft nog steeds een enorm groeipotentieel, bijvoorbeeld in het subsegment van de natuurlijke energy drinks met een lager suikergehalte.

  • Premium

“Onze wijn verkoop je met een verhaal, niet met promotie”

14/5/2025

We spraken met Lodewijk Waes, voorzitter van de Belgische wijnbouwers, over verdeling, perceptie en groeikansen van onze lokale flessen.

  • Premium

Belgische wijn wint terrein in het supermarktlandschap

24/4/2025

De Belgische wijnbouw is aan een gestage opmars bezig. Maar hoe vertaalt zich dat naar het wijnschap in de supermarkt? We vroegen het aan vier grote spelers op de Belgische markt.

  • Premium

IJskoffie: volwassen categorie met veel potentieel

2/5/2024

IJskoffie is hot. Niet letterlijk natuurlijk. Wat begon als een trend in de zomer groeide uit tot een categorie met sterke groeicijfers, een steeds groter wordende schare fans en opvallend veel innovatie.

  • Premium

Kansen EK voetbal 2024 voor uw winkel

19/4/2024

Een EK of WK voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. Een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.

De frisdrankindustrie is klaar voor de uitdagingen van morgen

4/4/2024

Philip Buisseret, Secretaris Generaal van de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie FIEB ASBL – VIWF VZW, deelt zijn visie op de huidige uitdagingen in de drankenindustrie.

Extra omzet door het EK voetbal 2024

29/3/2024

Uit de vorige poll blijkt dat de verkoopstoppers in het kader van het EK voetbal worden aangevoerd door zoute snacks (chips, nootjes, crackers ...). 56% van de lezers zet deze categorie op 1. Nu weten wij graag welke meeromzet u verwacht door het EK.

Verkoopstoppers EK voetbal 2024

25/3/2024

Uit de vorige poll bleek dat tegen eind maart 65% van de lezers het thema EK voetbal in de winkel zal hebben geïntroduceerd. Nu polsen wij graag naar de productcategorie die volgens u voor de grootste meerverkoop zorgt voor en tijdens een EK.

  • Premium

"Het aanbod van een krantenwinkel is niet meer te vergelijken met dat van 10 jaar geleden"

24/8/2023

Freya Naeyaert is zaakvoerder van Europress De Haan, sinds 2017 te vinden in de Stationsstraat 19. Daarvoor was de zaak 2 huizen verder te vinden, op nummer 15. "Maar dat was mijn eigendom niet."

  • Premium

"De wereld is continu in beweging, het on-the-go winkelpunt ook"

17/5/2023

Conway is naast grossier vooral ook partner. Met ruim 60 jaar ervaring is het bedrijf goed geplaatst om enkele waardevolle inzichten te delen met de lezers van Kiosk. Jeroen Haesebeyt verklapt hoe een goedlopend on-the-go assortiment eruit ziet

  • Premium

Energiedranken: einde groei nog lang niet in zicht

17/5/2023

De verkoop van energiedranken kent al een tijdje een stevige opmars. Bovendien is het einde van de groei, zowel in waarde als in volume, nog lang niet in zicht

  • Premium

Pils blijft favoriete bierstijl van de Belg

3/5/2023

Een bewustere consumptie en de aanhoudende crisis liggen aan de basis van de aanhoudende daling in verkoopvolumes. Pils blijft populair, maar alcoholvrije en speciale bieren winnen veld. Doe daar uw voordeel mee en zet in op nieuwigheden

  • Premium

IJskoffie: een blijver in uw assortiment

2/5/2023

Wat begon als een trend, heeft een vaste plek in de winkelrekken veroverd: ijskoffie. Ook in de dagbladhandel gaan de verfrissende koffiedranken vlot over de toonbank.

  • Premium

Bier drinken wordt meer en meer een beleving

18/10/2022

Eind 2022 hopen de Belgische brouwerijen op hetzelfde verkoopniveau te komen als in 2019, op voorwaarde dat de economische crisis daar geen stokje voor steekt. Een gesprek met Krishan Maudgal van de Beroepsvereniging van Belgische Bierbrouwers.

  • Premium

Belg kiest steeds meer voor water met een smaakje als dorstlesser

15/4/2022

“40% van de Belgen drinkt gezonder omwille van de coronacrisis”, zo blijkt uit de cijfers van de VIWF. En daar spelen diverse waterproducenten gretig op in.

  • Premium

Consument kan alcoholvrije bieren steeds meer smaken

8/10/2021

Steeds meer mensen kiezen vandaag de dag voor alcoholvrij bier uit gezondheidsoverwegingen of ter vervanging van zoete frisdranken. Hierdoor nemen het aanbod en de kwaliteit van de alcoholvrije bieren enorm toe.

  • Premium

Ice tea blijft sterke groeier binnen frisdranksegment

2/7/2020

Wereldwijd is de hedendaagse consument steeds meer op zoek naar voedingsartikelen die in een gezond eetpatroon passen of dat eetpatroon net gezonder maken. Dat geldt ook voor hun drankconsumptie.