Bereide gerechtenPremium

Bereide maaltijden nog nooit zo goed geweest als nu

Anneleen Vandewynckel (Brema): “Retailers, walk the talk”

bereide maaltijden BREMA
"De producten worden continu verbeterd: nóg minder zout, zout vervangen door kruiden, minder vet,…"

Om te onderzoeken welke toekomst weggelegd is voor bereide maaltijden, konden we met onze vragen niet beter terecht dan bij Anneleen Vandewynckel, secretaris-generaal van Brema, de sectorfederatie van bereide maaltijden in België. Haar enthousiasme voor bereide maaltijden is groot: “Logisch” zegt ze. “De producenten van bereide maaltijden zijn echte professionals en bereiden de maaltijden op een duurzame manier. Ongelooflijk hoe safe en kwalitatief zo’n bereid gerecht wel is.”

UITDAGINGEN

Welke zijn de belangrijkste uitdagingen voor de fabrikanten van bereide maaltijden?

Complexiteit

Anneleen
Anneleen Vandewynckel: "Verkoop bereide maaltijden die hier gemaakt zijn"

Anneleen Vandewynckel (AV): “Met stip op 1: omgaan met de complexiteit. Een fabrikant moet thuis zijn in voedselveiligheid, duurzaamheid, productontwikkeling en -verbetering, digitalisering enzovoort. En hij moet voor dat alles personeel vinden en het gemotiveerd houden. Hij dient altijd mee te zijn met de nieuwste technieken. R&D-afdelingen zijn nog nooit zo sterk gegroeid als in de laatste jaren.”

Prijs

En ze gaat verder: “Een correcte prijs krijgen voor producten is een andere uitdaging. Vandaag een product maken, is 20% duurder dan een jaar geleden. Dat komt door de gestegen grondstof- en productieprijzen, andere eisen voor verpakkingsmateriaal, duur personeel (gestegen indexen) en de niet te onderschatten hoge energiekost voor het verwarmen en afkoelen van de maaltijden. Die kosten zouden moeten doorgerekend kunnen worden. Dit doet fabrikanten de das om.”

"Bezoek eens de fabriek van een producent. U zult versteld staan"

FOCUSPUNTEN

Welke zijn de focuspunten voor de komende jaren?

AV: “De hele sector moet veel meer vertellen hoe goed bereide maaltijden zijn. De wetenschap beaamt het: onze verwerkte voeding is van hoogstaande kwaliteit. Onze producenten koken duurzaam. Bijvoorbeeld: vele kilo’s groenten van lokale landbouwers in één ketel, gedurende een beperkte tijd. Daar waar de consument kleine hoeveelheden thuis kookt met groenten van overal en die vaak veel te lang laat doorkoken.”

“Als ik zie hoe onze eigen koks – vaak jonge, creatieve chefs – experimenteren met nieuwe smaken en toepassingen, welke analysetechnieken er bestaan. Hoe fabrikanten afval verwerken tot biogas, hoe ze hun afvalwater zuiveren. En toch blijven bereide maaltijden kampen met een slecht imago. Wist je dat in testen, kant-en-klare maaltijden, op nutritioneel vlak vaak beter scoren dan de door de consument individueel klaargemaakte maaltijden?”

BREMA interview

"Kant-en-klare maaltijden scoren op nutritioneel vlak vaak beter dan de door de consument individueel klaargemaakte maaltijden”

VERWACHTINGEN

Welke gedragsveranderingen verwacht u op het gebied van aankoop en consumptie van bereide maaltijden?

AV: “In het algemeen: ik hoop dat iedereen meer vertrouwen krijgt in onze sector. Zoals ik al zei, is een bereide maaltijd nog nooit zo goed geweest als vandaag, zowel op nutritioneel vlak als op het vlak van verpakkingen enzovoort. Ik hoop ook dat iedereen beseft dat als ergens toch additieven in zitten, dat wel een reden heeft (voedselveiligheid).”

Discrepantie denken-doen

“Laat me hier toch even zeggen dat er een grote discrepantie is tussen denken en doen. De burger tekent voor betere lonen, duurzame producten, lokale producten enzovoort. Maar als het erop aankomt, als hij voor het rek staat, wil hij wel het goedkoopste. En ja, helaas liggen er goedkopere alternatieven in de retailhandel, gemaakt in de omliggende landen. Maar die zijn vaak niet even kwalitatief of duurzaam.”

“Ook de retail wil ik vragen: walk the talk. Verkoop bereide maaltijden die hier gemaakt zijn. Laten we met z’n allen wat chauvinistischer zijn. Laten we de meerwaardecreatie in eigen land houden. En vooral: betaal een faire prijs en kies zo voor fairtrade van bij ons.”

BREMA bereide maaltijden
"Verruim uw aanbod bereide maaltijden met ook niet-klassiekers"

INNOVATIES

Welke technische innovaties mogen we verwachten bij de bereide maaltijden?

AV: “De producten worden continu verbeterd, dus op dat vlak zijn er altijd wel innovaties: nóg minder zout, zout vervangen door kruiden, minder vet, meer vezels … En wat de verpakkingen betreft: er beweegt veel, maar naast innovatie is voedselveiligheid natuurlijk ook belangrijk. Opgelet: soms ziet een verpakking er alleen maar duurzaam uit maar is ze het niet. Bedrijven zullen moeten blijven investeren. Een verpakking moet de juiste etikettering hebben, moet tegen het transport kunnen, moet voldoen aan de normen voor voedselveiligheid, moet het product houdbaar houden enzovoort. Dus een retailer die toch vraagt naar voedzame en veilige producten, dient zich er dan ook bewust van te zijn dat daarvoor wel moet betaald worden.”

tips

Welke tips heeft u voor zaakvoerders van supermarkten?
- Zet het Belgische aanbod in de kijker.
- Stel uw klanten gerust: het is meer dan oké om bereide maaltijden op tafel te zetten.
- Verruim uw aanbod bereide maaltijden met ook niet-klassiekers.
- Bezoek de fabriek van een producent. U zult versteld staan.
- En vooral: contacteer Brema: Anneleen Vandewynckel - info@brema.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose15 maart 2022

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Verkoop versbereide gerechten blijft stijgen

De verkoop van versbereide gerechten blijft stijgen. Alleen in volle coronaperiode was er een terugval. Alle foodretailers blijven fors inzetten op bereide gerechten, zeker op de ontwikkeling van gezonde recepten.

Tien tips: zo verkoop je meer bereide gerechten

Het rayon van de bereide gerechten vertoont al jaren stijgende verkoopcijfers. Producenten volgen de consumententrends op de voet, en reageren met een betere smaak, een uitgebreider aanbod en meer convenience. Benut dit groei-potentieel met de waardevolle tips van specialisten. Vooral op het vlak van instore communicatie, met een duidelijke schapnavigatie in het bijzonder, boekt u nog heel wat vooruitgang. Voorts is het nodig zich open te stellen voor producten die op de vraag naar gezondere alternatieven inspelen. Ten slotte zijn promo's, degustatiemomenten en combiverkopen dé manier om de categorie in de kijker te plaatsen.

Gemak zonder compromissen: de toekomst van kant-en-klare voeding

Drukke agenda’s en veranderende eetgewoonten doen de vraag naar convenienceproducten stijgen. Klanten willen snel en zonder moeite een smakelijke maaltijd, van snelle hap tot sharing dish. Hoe spelen retailers hierop in?

Gaan de retailers mee met de food-to-go trend?

Volgens de CEO-enquête van McKinsey is 'food-to-go' een van de top vijf trends voor 2024. De markt voor meeneemmaaltijden, die tijdens de COVID-19 pandemie een dip kende, is weer helemaal terug en blijft groeien.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine