Winkelier aan het woordPremium

TABAKSSPECIAALZAAK EN KLASSIEKE KRANTENWINKEL IN ÉÉN

“Klanten komen in contact met de sigaren als ze om hun krant komen"

Het Boek & Cigarshop bevindt zich op de dijk van Nieuwpoort-Bad. Naast de klassieke krantenwinkel is Het Boek & Cigarshop ook een tabaksspeciaalzaak, met een aanbod van 1.007 verschillende soorten sigaren. “Sigaren zijn een passie geworden. Eigenlijk zijn we twee winkels in één gebouw. Enerzijds de krantenwinkel, anderzijds de sigaren", aldus Erwin. Door de vele toeristen en mensen met een tweede verblijf voelen de zaakvoerders zich verplicht om de winkel zeven dagen op zeven open te houden. “Het zomerseizoen kan heel erg slopend zijn, maar zolang we het plezant blijven vinden, gaan we ermee door."

Boek & Cigarshop Erwin De Plancke

WINKEL IN ZIJN EER HERSTELLEN

Erwin De Plancke en zijn partner Frank namen in oktober 2005 Het Boek & Cigarshop over. Tot 2004 een absolute topwinkel in Nieuwpoort-Bad. Een tussentijdse overnemer liet de winkel verloederen, tot Erwin en Frank er hun schouders onder zetten en de winkel weer in zijn eer herstelden. “Op een bepaald moment waren er in Nieuwpoort-Bad 7 verschillende dagbladhandels. Dat waren er uiteraard te veel. Van die 7 winkels is Het Boek & Cigarshop de enige zelfstandige winkel die is overgebleven", vertelt Erwin. “Het grote verschil tussen onze dagbladhandel en de handelaars die helaas de deuren moesten sluiten, zijn onze openingsuren en de stockvoorraad. Je kan je het als dagbladhandel niet permitteren om rond 10.30 uur zonder kranten te vallen. Op een zomerdag in een vakantieperiode kunnen hier tot 1.800 kranten geleverd worden."

Boek & Cigarshop Erwin De Plancke

Boek & Cigarshop Erwin De Plancke
Het Boek is een winkel geworden waar twee entiteiten zijn ontstaan. Enerzijds de klassieke dagbladhandel, anderzijds de tabaksspeciaalzaak

STREEPJE VOOR

“In de beginjaren van onze winkel werkte ik tevens als vertegenwoordiger in rookwaren. Dat deed ik al 27 jaar lang. Ik ken dus mijn weg wel in het wereldje. 7 jaar terug heb ik mijn baan als vertegenwoordiger moeten opgeven en ben ik voltijds in de zaak komen werken. Door mijn ervaring in de tabakswereld hadden we als voordeel dat ik het reilen en zeilen in de sector kende. Ik doe trouwens mijn petje af voor dagbladhandelaars die zonder voorkennis een succesvolle zaak kunnen opstarten."

Door de moordende concurrentie hebben we de switch moeten maken van boeken naar sigaren. Door mijn verleden als vertegenwoordiger in tabakswaren was dat een logische stap

VAN BOEKEN NAAR SIGAREN

Boekenwinkel

Het Boek & Cigarshop startte initieel met het idee om een dagbladhandel te combineren met een boekenwinkel. Maar door de harde concurrentie voelden Erwin en Frank zich genoodzaakt om het over een andere boeg te gooien. “De boekenverkoop liep in onze beginjaren als een trein, maar door de komst van een Standaard Boekhandel in Nieuwpoort-Bad zagen we de verkoop slinken. Dan kan je bij de pakken blijven zitten of het over een andere boeg gooien", zegt Erwin.

Klein assortiment sigaren groeide snel

“We begonnen uiteindelijk met een klein assortiment sigaren en we merkten al vrij snel dat dat goed draaide. Ons assortiment breidde alsmaar verder uit tot op het punt waar we nu staan. We mogen toch wel zeggen dat we een tabaksspeciaalzaak zijn geworden. De ene helft van de winkel is sigarenwinkel en de andere helft is krantenwinkel. Enkel teren op het traditionele assortiment zou niet werkbaar zijn.“

Passie voor de sigaar

Erwin startte niet lukraak met sigaren. Het is een passie die hij al langer heeft. “Als je er niet door gepassioneerd bent, kan je er ook niet mee beginnen. Om Cubaanse sigaren te mogen verkopen, moet je cursussen hebben gevolgd en de nodige certificaten kunnen voorleggen. Daarnaast moet ik vaak opleidingen volgen in sigarenlanden als Cuba, Nicaragua of Honduras. Het is dus geen assortiment dat je er zomaar even kan bijnemen. Je moet er echt wel mee bezig zijn", vindt Erwin.

Boek & Cigarshop Erwin De PlanckeOpportuniteit met twee handen grijpen

“Vijf jaar terug hebben we de kans gekregen om de stockvoorraad van een sigarenwinkel uit De Panne over te nemen. We hebben ons gewaagd aan die investering, waardoor de winkel een serieuze boost kreeg. De winkel in De Panne had een heel groot Franstalig klantenbestand opgebouwd. Die consumenten komen nu bij ons langs om hun favoriete sigaar te kopen. Naast de financiële investering vraagt het ook een investering in de klanten. Want het is niet omdat de klant zijn product gaat halen in winkel X, dat hij automatisch mee verhuist naar winkel Y. Hij moet de passie van de verkoper voelen en iets kunnen opsteken van diens kennis van zaken. Je bent ook dagelijks met de sigaren bezig. De temperaturen in de humidors moeten gecontroleerd worden, sommige sigaren moeten eens gekeerd of geschud worden, of enkele sigaren moeten eens bevochtigd worden."
“Momenteel hebben we 1.007 verschillende soorten sigaren in het assortiment. De liefhebber vindt hier dus een ruim assortiment en komt hier zeker aan zijn trekken."

In Nieuwpoort mogen winkels zeven dagen op zeven open zijn. Dat is ook nodig. In de weekends hebben we toeristen die over de vloer komen en in de week onze vaste klanten

Specialisten

In de winkel worden de taken tussen Erwin en Frank goed verdeeld. Met elk hun specialisatie. “Frank ontfermt zich meer over het gedeelte van de persartikelen, wenskaarten en kaarsen, terwijl ik mij ontferm over de tabakswaren. Eigenlijk kunnen we stellen dat we twee winkels in één pand zijn geworden. Het ene kan echter niet zonder het andere. We hebben de traffic die gegenereerd wordt door onze kranten en magazines nodig om mensen in contact te laten komen met het assortiment sigaren. Anderzijds durven mensen die langskomen om een sigaar te kopen ook even te snuisteren bij de dag- en weekbladen. Die wisselwerking is een mooi gegeven en zorgt voor een constante in de winkel."

TIJDEN ZIJN VERANDERD

De switch van boeken naar sigaren bleek voor Het Boek & Cigarshop een goede en noodzakelijke keuze. “Een aantal jaar terug was differentiëren in het aanbod helemaal niet nodig. Toen was er nog geen grote daling in het persassortiment te merken. Destijds joegen uitgeverijen niet zo sterk op abonnementen zoals dat nu het geval is. Nu kan je geen krant of magazine meer openslaan of er worden tal van kortingen aangeboden om een abonnement te nemen. Ook bpost wordt gesubsidieerd om kranten te verdelen. Daar kunnen krantenwinkels niet meer tegen op. Vroeger kon een krantenwinkel perfect rondkomen met een klassiek assortiment, helaas zijn die tijden veranderd", zegt Erwin. “Er zijn op een bepaald moment te veel krantenwinkels geweest. De goede en standvastige winkels blijven hoe dan ook bestaan. Pers moet verdeeld worden, dat is nu het geval en dat zal morgen ook zo zijn. Maar dat er ingegrepen moet worden om ons beroep te beschermen, is zeker en vast een feit."

Het is belangrijk dat mensen weten waarmee we bezig zijn en weten welke producten we allemaal aanbieden. Daarom is een goede marketing van levensbelang

ZEVEN DAGEN OP ZEVEN

Het Boek & Cigarshop is zeven dagen op zeven open, doorgaans van 7.30 uur tot 18 uur. Op zondag gaat de winkel open om 9 uur. Normaliter mag een winkel geen zeven dagen op zeven open zijn, maar er is een regel in de wetgeving die zegt dat wanneer de winkel zich in een toeristisch centrum bevindt, er een uitzondering op de regel gemaakt kan worden. “Dat is heel erg belangrijk voor Nieuwpoort, we zouden het ons moeilijk kunnen veroorloven om een dag te sluiten. Op vrijdag komen doorgaans de tweedeverblijvers het weekend doorbrengen tot en met maandag. Daarbij komen de dagjestoeristen die in het weekend een uitje naar de zee maken en in de week moeten we open zijn voor de vaste klanten. Als we merken dat er op een drukke zomeravond nog veel klanten over de vloer komen, dan proberen we de winkel iets langer open te houden."

POPULAIRE KRANTEN SCOREN

“De populaire kranten als Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad scoren heel erg goed. Ook de Gazet van Antwerpen scoort goed. Veel mensen van in en rond Antwerpen zakken in het weekend af naar de kust en willen graag hun traditionele krant blijven lezen. De Standaard en De Tijd doen het in het weekend ook heel erg goed, maar doen het in de week dan weer een pak minder."

MEESURFEN OP DE GRILLEN VAN HET KLIMAAT

De verkoop in een winkel aan de kust gaat gepaard met de weersvoorspellingen. Dat is bij Het Boek & Cigarshop niet anders. “Onze stockvoorraad persartikelen schommelt mee met de grillen van het weer. Omdat het weer vaak rare sprongen maakt in België, zijn we vrijwel verplicht om altijd een vrij grote stockvoorraad te hebben. We houden die statistieken bij in Excel-sheets, waardoor we verschillende jaren en verschillende weekends met elkaar kunnen vergelijken", vertelt Erwin.

Boek & Cigarshop Erwin De PlanckeBoek & Cigarshop Erwin De Plancke

Boek & Cigarshop Erwin De Plancke
Om de zaak de nodige naamsbekendheid te geven, laat Het Boek auto’s bedrukken, zijn ze heel actief op Facebook en komen ze op de belangrijke momenten van het jaar naar buiten met ludieke acties

LEVERINGEN

Naast de krantenverkoop in de winkel levert Het Boek & Cigarshop ook kranten en magazines aan verschillende revalidatiecentra, rustoorden en tankstations in de buurt. “Frank of ik vertrekt vooraleer de winkel opengaat op ronde om de kranten te leveren. Vroeger werden benzinestations rechtstreeks beleverd door AMP. Maar AMP legde een tijd terug een quota op van de te behalen omzet. Indien die grens niet wordt behaald, worden er distributie- en werkingskosten aangerekend. Dus is het voor hen goedkoper om de leveringen door ons te laten doen. In een krantenwinkel heb je in een maand tijd veel kleine omzetten die samen op het einde van de maand een mooie omzet opleveren. Die leveringen maken daar ook deel van uit."

EXTRA WERKKRACHT

“Een zomerseizoen kan heel erg slopend zijn, dus zoeken we iemand om ons team te komen versterken. Het zomerseizoen begint steeds vroeger en sluit later af. Vorig jaar begon dat seizoen al rond de krokusvakantie en duurde het tot eind september. Dat zijn 6 maanden dat het hier ongelooflijk hard gaat. Momenteel vangen we dat op met flexi-jobbers, maar een vast gezicht in de winkel schept nog altijd meer vertrouwen bij de klant."

OPVALLEN IN HET STRAATBEELD

“We vinden het heel erg belangrijk om zichtbaar te zijn in het straatbeeld. We bedrukken onze auto's, we komen buiten op belangrijke momenten van het jaar en we zijn zeer actief op Facebook. Het is belangrijk dat mensen weten waarmee we bezig zijn en weten welke producten we allemaal aanbieden. We doen ook enkele specials al naargelang de periode van het jaar. Recent was het Vaderdag en dan zetten wij de humidors in de kijker of bieden we speciale en lokale gin, cognac of andere dranken aan. Het moeten wel andere producten zijn dan wat er in de supermarkt verkrijgbaar is, anders heeft de klant geen reden om speciaal naar uw zaak te komen. Het moet wat exclusiever zijn en net dat tikkeltje extra geven", sluit Erwin af.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jonas Verhoest23 september 2019
Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine