BierenPremium

Belg kiest steeds meer voor water met een smaakje als dorstlesser

gearomatiseerd water is snelst groeiende categorie in drankenland

Water is een belangrijke dorstlesser en voldoende water drinken is essentieel voor een goede gezondheid. Toch raken zeer veel Belgen niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid water van anderhalve tot twee liter per dag (komt overeen met ongeveer acht grote glazen). De aanwezigheid van een fruit- of kruidensmaak kan een goede stimulans zijn om meer water te drinken. Gearomatiseerde waters zijn ideaal om te drinken als vervanging van (light) frisdrank en om zo de inname van suiker of zoetstoffen te verminderen.

water

Bewuste keuze

De consument is steeds meer bezig met gezondheid en gezonde voeding. Smaakwater wordt vaak gedronken als alternatief voor frisdranken, die veel calorieën en suiker bevatten. Bovendien proberen veel mensen kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam (bv. in light frisdranken) te vermijden omdat ze schadelijk zouden zijn voor de gezondheid. Als gevolg hiervan zijn waters met een smaakje, die voor 99% uit water bestaan en meestal geen toegevoegde suikers of zoetstoffen bevatten, enorm populair. Door de groei van het segment komen de verschillende watermerken met een heel gamma van plat en bruisend water met een smaakje. De consument vindt die varianten niet alleen dorstlessend en verfrissend, maar ook lekkerder dan gewoon mineraalwater.

water
Het verkoopvolume blijft klein ten opzichte van het hele frisdranken- of waterverbruik, maar de verkoop stijgt jaar na jaar fors

De marktsituatie

99% water, zonder suiker of zoetstoffen

De trend van gearomatiseerd water is afkomstig uit Scandinavië en is sinds 2013 bij ons aan een opmars bezig. Gearomatiseerd water is per definitie een niet-alcoholische drank op basis van water, zonder suikers en/of zoetstoffen, met mogelijke toevoeging van koolzuur, aroma’s (afkomstig van vruchten, groenten, koffie, thee, plantenextracten, planten voor infusies of aromatiserende substanties) en/of niet-suikerhoudende bestanddelen van fruit, groenten of planten (bv. vruchten, groenten- of plantensappen, koffie-, thee- of planteninfusies).

Verhoudingsgewijs groeien de gearomatiseerde waters sneller dan de ‘gezonde’ frisdranken

Sterk groeiende categorie

Momenteel is de Belgische retailmarkt van de gearomatiseerde waters een markt van 39,5 miljoen euro (+1% tegenover -1,7% voor totaal niet alcoholische dranken) op jaarbasis (Bron: Nielsen). Dit is 8% van de totale watermarkt. De gearomatiseerde watercategorie kende een groei van +1% op jaarbasis in de periode 2020-2021, terwijl de markt van de gewone waters met -8,5% in waarde achteruitging (sterke terugval na de hogere verkoop in 2020 tijdens de eerste lockdown). Let op: aangezien smaakwater niet voor 100% uit water bestaat, behoort het tot de categorie van de frisdranken. Daar zien we dat ook het aandeel frisdranken met weinig of geen calorieën stijgt. Maar verhoudingsgewijs groeien de gearomatiseerde waters sneller dan de ‘gezonde’ frisdranken. Met andere woorden: er wordt nog steeds meer Coca-Cola dan Coca-Cola zero verkocht.

water
Een grote waaier aan smaken, met voor ieder wat wils, is een must om deze categorie te doen blijven groeien

Blijvende positieve trend

De laatste jaren kijkt de consument vaker uit naar producten die minder gesuikerd zijn. De evolutie naar minder calorieën en meer water legt het smaakwater geen windeieren. Het verkoopvolume blijft klein ten opzichte van het hele frisdranken- of waterverbruik, maar de verkoop stijgt jaar na jaar fors. De verwachting is dat de positieve trend in gearomatiseerde waters zich de komende jaren zal doorzetten, terwijl gewoon water licht dalend zal blijven. Als we kijken naar de verkochte volumes, staan mineraalwater en bronwater op de eerste plaats. Nadien volgen de frisdranken – een ruime categorie – en op de derde plaats komen de fruitsappen. We zien dus dat de Belgische consument steeds vaker zoekt naar dranken die minder of zelfs geen suiker bevatten. Dit vertaalt zich in een blijvende populariteit van mineraalwater en bronwater en het verklaart ook de groei van de gearomatiseerde waters.

water
De Fusion en Sensation-lijnen zijn van naam veranderd en leven verder onder de naam 'licht fruitig' en 'intens fruitig'

Trends in gearomatiseerd water

Veelheid aan smaken

Gearomatiseerd water is vandaag in veel verschillende smaken beschikbaar. Volgens Nielsen is citroen de populairste smaak binnen de categorie (45% van het volume), gevolgd door limoen (7,7%) en munt (7,5%). Er wordt volop vernieuwd en de fabrikanten blijven zich aanpassen aan de behoeften van de consumenten. De focus bij de innovaties ligt op meer gesofisticeerde en exotische smaken (bv. watermeloen, mandarijn, perzik, framboos, appel, gember, kokosnoot, hibiscus, açai …). Dit ligt grotendeels in lijn met andere vernieuwingen en trends in de voedingssector.

Duurzame verpakkingen

Daarnaast zien we veel innovaties op het vlak van verpakking. Om de impact van de verpakkingen op het milieu zo laag mogelijk te houden, wordt er gestreefd naar het gebruik van zo weinig mogelijk plastic en aluminium, en zoveel mogelijk gerecycleerd en/of recycleerbaar materiaal. Sommige merken bieden hun drankjes aan in drankkartons, die een aanzienlijk kleinere CO2-afdruk hebben dan een plastic fles of blik.

Chaudfontaine
Het water van Chaudfontaine reist meer dan 60 jaar via zuivere rotslagen en doet onderweg allerlei mineralen op. Vervolgens ontspringt het vanuit de bron aan de voet van de Ardennen, waar het ter plaatse wordt gebotteld

Functionele toevoegingen

Sommige merken verrijken hun smaakwater met vitamines en mineralen. Zo zijn het niet enkel verfrissende en gezonde maar ook functionele drankjes. Zink en magnesium verbeteren het denkvermogen, de concentratie en het geheugen. Ook B-vitamines worden vaak toegevoegd. Deze activeren de natuurlijke energie in het lichaam en houden je scherp. Door hun ‘boostende’ eigenschappen zijn deze toevoegingen een beter alternatief voor cafeïne.

spa
Het SPA® Touch gamma telt diverse heerlijke smaken

Presentatie in de winkel

Plaats smaakwaters bij de gewone waters

In uw winkel plaatst u de gearomatiseerde waters het best tussen de gewone waters en de niet-bruisende ijsthee. De reden hiervoor is dat de consument op die plaats zoekt naar verfijnde smaken met weinig calorieën, zoals smaakwaters. De fabrikanten adviseren om op het eerste schap het gewone water te plaatsen. Op het tweede schap, dat de ideale ooghoogte heeft, komen dan best het gearomatiseerde water, idealiter naast de niet-bruisende ijsthee.

Zorg voor een overzichtelijk assortiment

Maak uw assortiment niet te groot. Het is beter om wat minder producten aan te bieden die goed verkopen, in plaats van een te uitgebreid assortiment waarin geen interesse is en dat u niet verkocht krijgt. Focus op de populairste merken en smaken: die trekken het meest aandacht en verkopen het best. Als u merkt dat uw klanten smaakwater wel kunnen ‘smaken’, kunt u andere merken en varianten toevoegen aan uw gamma.

Handige meeneemformaten

Op het vlak van verpakkingen zijn er verschillende formaten, van 25cl tot 1,5l. Aangezien gearomatiseerd water in uw zaak vooral gekocht wordt voor onderweg, focust u het best op de handige meeneemformaten 25cl, 33cl en 50cl. Bied de drankjes gekoeld aan. Dan smaken ze het lekkerst en zo zal de consument sneller geneigd zijn om ze te kopen.

water
S. Pellegrino Essenza blinkt uit met onverwachte fruitblends

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock15 april 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine