- wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
- digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
- uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
- maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Retailers die competitief willen blijven, werken steeds vaker met collect-and-goconcepten waarbij de klant zijn online gereserveerde boodschappen komt ophalen. De techniek van smart lockers - met stockage van de door de klant online bestelde boodschappen, op kamertemperatuur, gekoeld of diepgevroren - laat het nu toe nog efficiënter en klantvriendelijker te werken. Doordat het winkelen bovendien nagenoeg contactloos kan verlopen, zijn smart lockers een ideaal wapen in de strijd tegen corona.
Wij legden enkele toonaangevende foodretailers 5 stellingen voor over de stand van zaken in e-commerce. De grootste uitdagingen blijken een uitgekiende planning en milieubewust handelen.
In Nijvel staat de eerste supermarkt van Delhaize die volledig beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten. Ze kunnen gauw de winkel in en uit als ze een gezonde maaltijd zoeken voor om het even welk moment van de dag. Niet-verkochte groenten en stukken fruit worden verwerkt in soepen en fruitsappen van de dag. Noten zijn in bulk te koop en herbruikbare broodzakken zijn ook een nieuwigheid. In de versafdeling werden alle rekken bewust laag gehouden zodat de medewerkers de klanten makkelijk kunnen helpen. De klus van de volledige verbouwing werd geklaard in minder dan een maand.
“We willen anders zijn dan de zoveelste supermarkt in een rij", aldus John Debaene van DB Center in Beernem. Een doelstelling die hij samen met zijn twee broers waarmaakt met hun naadloze concept van restaurant, drankcentrale en supermarkt ineen. De keuze om te kiezen voor een zelfbedieningsconcept, zowel in de winkel als in het restaurant, zorgde voor meer gemotiveerd personeel en tevreden klanten. Hun laatste nieuwe innovatie, een eigen bakkersatelier, blijkt meteen een schot in de roos.