ConfiseriePremium

Kauwgom en frismakers: zo stelt u een goed assortiment samen

Combineer populaire basissmaken met nieuwigheden in handige meeneemverpakkingen

Kauwgom en frismakers aan de kassa
Kauwgom en frismakers zijn typische impulsaankopen die de klant nog snel koopt voor het afrekenen aan de kassa

Anno 2023 gaan kauwgom en frismakers opnieuw vlot over de toonbank, na een lichte daling de voorbije jaren door de coronacrisis en het aanhoudende telewerken. Het zijn typische impulsaankopen die de klant nog snel koopt voor het afrekenen aan de kassa.

DE MARKT VANDAAG

Verkoop in stijgende lijn

Kauwgom en frismakers behoren tot het segment van de ‘verfrissingsbehoeften’. Het zijn producten die men vooral meeneemt in de wagen en onderweg, en wanneer men nood heeft aan een ‘instant freshness boost’ voor een belangrijke afspraak of vergadering, na het roken … De belangrijkste verbruikers van kauwgom zijn jongeren (18 tot 25 jaar). Frismakers bereiken een breder publiek (18 tot 40 jaar).

Kauwgom bereikt vooral jongeren
De belangrijkste verbruikers van kauwgom zijn jongeren (18 tot 25 jaar). Frismakers bereiken een breder publiek (18 tot 40 jaar)

Het segment van kauwgom en frismakers kreeg in 2020 rake klappen tijdens de coronacrisis. Door de strikte maatregelen waren mensen plots veel minder onderweg naar het werk of om vrienden en familie op te zoeken. Er was dus minder behoefte aan verfrissing.

De lichte daling van het segment zette zich voort tot het begin van 2022, vooral door het aanhoudende telewerken. Hierdoor waren er weinig tot geen marktinnovaties. Vandaag is de consument opnieuw veel onderweg. Er is dus weer meer nood aan verfrissing, waardoor de verkoop in stijgende lijn gaat. Het loont dus de moeite om te zorgen voor een goed samengesteld aanbod in uw winkel.

Impulsaankoop bij uitstek

Kauwgom en frismakers blijven dé impulsaankoop bij uitstek. Mensen komen naar uw zaak om een krant, magazine, sigaretten, kansspelen, wenskaart of iets anders te kopen, of om een pakje af te halen als u deze dienst aanbiedt. Iets wat aan de kassa in het oog springt en wat goed van pas komt op dat moment, zoals een pakje kauwgom of een doosje muntpastilles, is dan snel gekocht.

TRENDS EN EVOLUTIES

Nieuwe smaken

Om de consument te blijven verrassen, lanceren de producenten geregeld nieuwe producten. De focus ligt op kauwgom en munttabletten in een andere/grotere vorm en/of met een extra smaak. Muntsmaak in allerlei variaties is de absolute klassieker. Ook fruitsmaken blijven vaste waarden. Ze zijn met name geliefd bij mensen die houden van een snoepsmaakje maar zonder veel suiker erin.

Daarnaast worden af en toe nieuwe smaken gelanceerd. Denk aan kruidige varianten zoals echinacea, groene thee, vlierbloesem en gember, of zoete exotische smaken à la kaneel, karamel en zoethout.

Sportlife Smashmint
 Muntsmaak in allerlei variaties is een absolute klassieker zoals deze Sportlife Smashmint binnen het kauwgomsegment

Extra functionaliteiten

Naast nieuwe smaken komen de producenten geregeld met producten met bijkomende functionaliteiten. Enkele voorbeelden zijn producten die een extra lange frisse adem beloven (‘clean breath’), die helpen bij een pijnlijke neus en/of keel, die een energy boost bezorgen (door toevoeging van cafeïne), of die bijdragen tot een goede mondhygiëne en wittere tanden. Voor dat laatste werken sommige producenten samen met mond- en tandhygiënespecialisten om het vertrouwen van de klant te winnen.

Tegenwoordig zien we ook veel kauwgom en frismakers die extra vitamines of mineralen bevatten (bv. vitamine C voor meer weerstand en energie, B-vitamines voor extra focus en concentratie, zink ter bevordering van de mondgezondheid) of die zorgen voor een vlottere spijsvertering. Deze producten sluiten aan bij de gezondheidstrend (zie verder).

Gezonde tanden met Stimorol
Naast nieuwe smaken komen de producenten geregeld met producten met bijkomende functionaliteiten, zoals een bijdrage
tot een goede mondhygiëne en wittere tanden

Kleinere en handigere verpakkingen

In het segment zien we regelmatig vernieuwingen op het vlak van de verpakking. Die wordt bijna altijd kleiner en handiger, met het oog op het gebruiksgemak onderweg. Kauwgom en frismakers in een makkelijk te openen en goed afsluitbare pot zijn handiger in de wagen dan een roll of sleeve, dus hou hier rekening mee bij de samenstelling van uw aanbod. Kleine(re) verpakkingen betekenen bovendien een kleinere prijs, wat een bijkomende stimulans is voor impulsaankopen aan de kassa.

Verantwoorde verwennerijen

De hedendaagse consument is steeds bewuster bezig met gezonde voeding en gezondheid in het algemeen. Als gevolg hiervan zijn kauwgom en frismakers zonder toegevoegde suikers en met zo weinig mogelijk calorieën zo goed als de standaard geworden, zodat ze passen binnen die levensstijl met ‘verantwoorde verwennerijen’. Deze gezonde aspecten zijn altijd duidelijk zichtbaar op de verpakking en het POS-materiaal.

De producenten adviseren om de schapruimte aan de kassa in te delen als volgt: 50% kauwgom, 16% frismakers, 12% keelverzorgers, 7% snoep en maximaal 15% chocolade

PaperMints voor frisse adem
PaperMints staat garant voor een lange, frisse adem

DUURZAAMHEID

In alle sectoren is duurzaamheid vandaag een ‘hot topic’. Ook de producenten van kauwgom en frismakers doen veel inspanningen om hun producten zoveel mogelijk samen te stellen met natuurlijke/milieuvriendelijke bestanddelen. Veel bestsellers krijgen een andere samenstelling: kunstmatige zoet- en kleurstoffen en andere synthetische toevoegingen (bv. om de tanden witter te maken) worden vervangen door bestanddelen van natuurlijke origine.

Ook gelatine (meestal gemaakt van dierlijke huiden en botten) wordt almaar vaker weggelaten uit de producten, zodat ze geschikt zijn voor de groeiende groep vegetariërs en veganisten.

Opmars van vegan kauwgom

Een resultaat van de toegenomen aandacht voor ecologie is de opmars van vegan kauwgom. Doordat deze kauwgom gemaakt is op basis van natuurlijke gom, heeft hij een andere structuur en mondgevoel. De producenten doen er echter alles aan om hun product even lekker te maken als ‘traditionele’ kauwgom. Een voordeel van vegan kauwgom is dat het veel sneller wordt afgebroken.

Bij kauwgom met een synthetische basis duurt het gemiddeld 20 jaar tegen dat het volledig afgebroken is (bv. wanneer het op straat gegooid wordt). Bij natuurlijke kauwgom kan dit al na 6 tot 12 maanden, afhankelijk van de omstandigheden. Een ander duurzaam alternatief voor kauwgom zijn mint strips, die smelten op de tong en dus niet weggegooid moeten worden na gebruik. Ze bieden bovendien een sterkere frisse smaak en zijn discreter in de mond.

Milieuvriendelijke verpakkingen

Nu de consument meer oog heeft voor natuurlijke bestanddelen en materialen, komen veel producenten met milieuvriendelijke verpakkingen op basis van gerecycleerde of hernieuwbare materialen, zoals karton of suikerriet. Deze verpakkingen zorgen voor minder CO2-uitstoot en de producten blijven er even vers in als in een ‘standaard’ verpakking.

PRESENTATIE- EN VERKOOPTIPS

Overzichtelijk en goed geordend schap

De producenten adviseren om de schapruimte aan de kassa in te delen als volgt: 50% kauwgom, 16% frismakers, 12% keelverzorgers, 7% snoep en maximaal 15% chocolade. Geef kauwgom dus een prominente plaats bovenaan het schap, gevolgd door de frismakers en keelverzorgers.

Een marktconform assortiment bestaat uit de hardrunners binnen elk segment en elk merk. Vul aan met interessante nieuwigheden die inspelen op de trends. Probeer uw klanten zo goed mogelijk te leren kennen zodat u een beeld krijgt van hun voorkeuren en behoeften. Leg voldoende voorraad aan zodat u kunt bijvullen indien nodig. Want een overzichtelijk en goed gevuld schap wekt een goeie indruk en zorgt voor meer verkoop.

Kauwgom en frismakers
Als u vragen hebt over de optimale schapindeling, kun u zich laten bijstaan door de producenten.
Zij beschikken over de meest recente, objectieve verkoopdata

Laat u bijstaan

Als u vragen hebt over de optimale schapindeling, kun u zich laten bijstaan door de producenten. Zij beschikken over de meest recente, objectieve verkoopdata. Daarnaast stellen ze allerlei POS-materiaal (bv. displays, flyers) ter beschikking waarmee u uw assortiment extra in de kijker kunt plaatsen en de aandacht trekt van uw klanten. Maak ook hier gebruik van.

Exclusiviteit verkoopt

Probeer u te onderscheiden van de supermarkten/grootdistributie met producten die daar niet te koop zijn (bv. mint strips). De consument beschouwt ze dan als speciaal en exclusief, waardoor ze de interesse aanwakkeren en vlotter over de toonbank gaan. Vaak kunt u op deze producten grotere marges halen, wat uw omzet nog een duwtje in de rug geeft.

Met medewerking van PaperMints, Mondelez Belgium, Continental Sweets en Perfetti Van Melle Benelux NV

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock1 februari 2023

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine