ConfiseriePremium

Welke smaken combineren voor een mooi aanbod frismakers?

kauwgom

Ondanks een lichte daling in 2020 en 2021 door de coronacrisis en het aanhoudende telewerken blijven kauwgom en frismakers vlot over de toonbank gaan in het on-the-gokanaal. Het zijn typische impulsaankopen die de klant nog snel koopt voor het afrekenen aan de kassa. Bij de samenstelling van uw assortiment is het goed om te focussen op de populairste basissmaken en handige verpakkingen voor onderweg, aangevuld met interessante nieuwigheden volgens de actuele trends. Voor een extra aantrekkelijke presentatie kunt u gebruikmaken van het promomateriaal dat de verschillende merken ter beschikking stellen. Op die manier kan de verkoop van kauwgom en frismakers u een mooie extra omzet opleveren.

DE HUIDIGE MARKTSITUATIE

Nood aan verfrissing onderweg

Kauwgom en frismakers behoren tot het segment van de ‘verfrissingsbehoeften’. Mensen nemen deze producten (vooral) mee in de wagen en wanneer ze onderweg zijn. Ze komen goed van pas als men nood heeft aan een ‘instant freshness boost’, bijvoorbeeld bij het binnengaan of buitenkomen van een vergadering op het werk, voor een belangrijke afspraak of ontmoeting, na het roken … Kauwgom en frismakers kenden al een tijdje een stabiele, licht groeiende verkoop. Het segment werd in 2020 wel getroffen door de coronacrisis. Hierdoor kwamen mensen plotseling veel minder buiten en waren ze minder onderweg (naar het werk, naar vrienden en familie …) waardoor ze dus ook minder nood hadden aan instant verfrissing. Een veelgehoord argument luidt ook dat een frismaker niet nodig is onder een mondmasker en dat sommigen het als onaangenaam prikkelend ervaren.

De lichte daling van het segment zette zich verder in 2021, vooral door het aanhoudende telewerken. De markt bleef vrij vlak met weinig tot geen innovaties. Volgens de laatste cijfers is de verkoop sinds kort weer licht aan het stijgen: een signaal dat de consument opnieuw behoefte heeft aan verfrissing onderweg. De belangrijkste verbruikers van kauwgom zijn jongeren (van 18 tot 25 jaar). Bij de frismakers is de doelgroep breder (van 18 tot 40 jaar).

Zorg dat uw assortiment kauwgom en frismakers voldoende aandacht trekt aan de kassa

kauwgom

kauwgom frismakers
Bij frismakers is de doelgroep breder dan bij kauwgom

Typisch impulsproduct

In de retail zijn kauwgom en frismakers dé impulsaankoop bij uitstek. Iedereen houdt immers van wat onmiddellijke verfrissing in de mond. Bovendien is het een stuk gezonder en ‘verantwoorder’ dan een snoepreep of een candybar en zijn steeds meer consumenten vandaag de dag begaan met hun gezondheid.

Zorg dus dat uw assortiment kauwgom en frismakers voldoende aandacht trekt aan de kassa. Focus op merken en producten die uw klanten kennen en waar ze vertrouwen in hebben. Besteed de nodige aandacht aan het segment en ondersteun het bij voorkeur met extra displays, flyers en ander promotiemateriaal dat de merken ter beschikking stellen. Hiermee stimuleert u impulsaankopen en geeft u de verkoop in uw winkel een flink duwtje in de rug.

Mentos

Mentos
Het Mentos Heroes kauwgomassortiment leent zich perfect tot een plek aan de kassa met hun pocket-sizeverpakking. Mentos Vitamins is hun laatste innovatie en biedt een suikervrij alternatief

Nieuwe smaken en extra functionaliteiten

Alle merken brengen geregeld nieuwe producten op de markt om de consument te blijven verrassen. Het gaat vooral over kauwgom en munttabletten in een andere/grotere vorm en/of met een extra smaak. Munt- en fruitsmaken zijn al jaren de vaste waarden. Fruitsmaken zijn met name populair bij consumenten die graag iets ‘snoeperig’ willen maar dan zonder veel suiker erin (zie verder). Daarnaast zien we een trend naar nieuwe smaken, vooral exotisch en kruidig (bv. gember, vlierbloesem, karamel, kaneel, zoethout).

Geregeld hebben de producten een toegevoegde functionaliteit om de consument iets extra te bieden. Denk aan een extra lange frisse adem, het wit maken van de tanden, goed voor een pijnlijke neus en/of keel. Dit zijn allemaal goede bijkomende verkoopargumenten. Sommige merken werken zelfs samen met mond- en tandhygiënespecialisten om hun verhaal extra geloofwaardig te maken en beter te doen verkopen.

Handige pocket-size verpakkingen

Er komen ook heel wat nieuwe verpakkingen op de markt. De focus ligt hierbij bijna altijd op kleiner en handiger, gezien het on-the-godoelpubliek van uw zaak. Kauwgom en frismakers in een makkelijk te openen en goed afsluitbare pot zijn handiger in de wagen dan een roll of sleeve, dus hou hiermee rekening bij de samenstelling van uw assortiment. Pocket-size en kleine(re) verpakkingen zijn bovendien interessanter geprijsd, wat een extra argument is voor impulsaankopen in het on-the-gosegment. Zorg dat u de populaire basissmaken aanbiedt aan de kassa.

kauwgom

NIEUWIGHEDEN EN TRENDS

Focus op gezondheid

Vandaag zijn suikervrije en caloriearme producten zo goed als de standaard geworden. De consument is steeds bewuster bezig met gezond eten en daar sluiten kauwgom en frismakers zonder toegevoegde suikers perfect bij aan. Het zijn als het ware ‘verantwoorde verwennerijen’ die passen in een gezonde levensstijl. Het suikervrije aspect wordt altijd duidelijk in de verf gezet op de verpakking en het promotiemateriaal.

Naast gezonde voeding is gezondheid in het algemeen een ‘hot topic’ bij de hedendaagse consument. De merken spelen daar slim op in, bijvoorbeeld met producten die bijdragen tot een goede mondhygiëne, die extra vitamines of mineralen bevatten (bv. vitamine C voor meer weerstand en energie, B-vitamines voor extra focus en concentratie) of die zorgen voor een vlottere spijsvertering.

Kauwgom
Suikervrije en caloriearme producten zoals deze van Papermints worden de standaard

Made in Belgium

Naast ‘gezonde’ en suikervrije producten heeft de consument van vandaag een zwak voor lokale producten die ‘made in Belgium’ zijn. Ook producten die niet vaak in de grote supermarkten te koop zijn, gaan vlotter over de toonbank doordat ze als specialer en exclusiever worden aanzien en de nieuwsgierigheid van de consument aanwakkeren. Zo onderscheidt u zich van die grote supermarkten en u kunt op deze producten grotere marges halen, wat beter is voor uw omzet.

Dills
Dills Original en Dills Ginger & Lime profileert zich als 100% Belgisch

Milieuvriendelijke ingrediënten

Producten die gemaakt zijn van natuurlijke/milieuvriendelijke ingrediënten doen het vandaag bijzonder goed in alle sectoren (bv. mode, voeding, cosmetica, interieur, auto-industrie). Ook de producenten van kauwgom en frismakers nemen hun verantwoordelijkheid op vlak van duurzame ontwikkeling: hun producten bevatten steeds meer natuurlijke bestanddelen. De samenstelling van veel hardrunners wordt aangepast: kunstmatige zoet- en kleurstoffen en andere synthetische toevoegingen (bv. om de tanden witter te maken) worden vervangen door bestanddelen van natuurlijke oorsprong. Steeds vaker wordt ook gelatine weggelaten uit de producten, zodat ze geschikt zijn voor de alsmaar groter wordende groep vegetariërs en veganisten.

We zien een trend naar nieuwe smaken, vooral exotisch en kruidig zoals karamel en vlierbloesem

Vegan

Vegan kauwgom op basis van natuurlijke gom is aan een fikse opmars bezig. Dit heeft een andere structuur dan kauwgom met een synthetische basis. Het kauwen voelt anders dan men gewend is maar de merken doen er alles aan om de smaak minstens even lekker te maken. Een bijkomend voordeel van kauwgom gemaakt van natuurlijke bestanddelen is dat het veel sneller wordt afgebroken. Als ‘gewone’ kauwgom op straat wordt gegooid, duurt het gemiddeld 20 jaar om dit volledig af te breken. Bij natuurlijke kauwgom kan dit al na 6 tot 12 maanden, afhankelijk van de omstandigheden uiteraard. Veel merken pakken ook uit met ecologische verpakkingen op basis van gerecycleerde of hernieuwbare materialen. De producten blijven hierin lekker vers en de verpakking heeft een veel kleinere CO2-voetafdruk. Gezien de groeiende interesse van de consument in milieuvriendelijke producten kan het zeker goed zijn om ze ook in uw aanbod op te nemen. Zorg dat de USP’s goed in het oog springen en dat u voldoende informatie kunt geven als de klant ernaar vraagt.

kauwgom

Veel merken pakken uit met ecologische verpakkingen

TIPS BIJ DE VERKOOP

Mix van vaste waarden en nieuwigheden

Een marktconform schap aan de kassa is aantrekkelijk voor de klant en het verhoogt de kans op een impulsaankoop bij het afrekenen. Bouw uw basisassortiment op uit de hardrunners binnen elk segment en elk merk. Zorg voor voldoende voorraad zodat u het rek kunt bijvullen indien nodig, want een mooi en goedgevuld schap zorgt voor meer verkoop.

Als u het schap vult in overeenstemming met de marktsituatie door eerst de bestsellers en dan de nieuwe producten te plaatsen, heeft u een breed gamma aan producten dat ongetwijfeld een grote groep klanten zal aanspreken. Zorg wel dat het overzichtelijk blijft en geen chaotisch allegaartje wordt.

kauwgom
Bouw uw basisassortiment op uit de hardrunners binnen elk segment en elk merk

Indeling van het schap

De merken adviseren om de schapruimte aan de kassa in te delen als volgt: 50% kauwgom, 16% frismakers, 12% keelverzorgers, 7% snoep en maximaal 15% chocolade. Kauwgom, het grootste en beste verkopende segment, verdient de beste plaats bovenaan het schap. De frismakers en keelverzorgers sluiten er vervolgens bij aan. Als uw schap niet goed geordend is, de verkeerde producten in het assortiment worden aangeboden en de zichtbaarheid voor de klant niet optimaal is, zullen kauwgom en frismakers niet vlot verkopen aan de kassen. Alles begint met een optimale schapindeling volgens de meest recente, objectieve verkoopdata. Daar helpen de merken u graag bij dus laat u zeker door hen bijstaan.

Met dank aan Dills, Mondelez, Papermints, Perfetti Van Melle Benelux NV.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock28 januari 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine