Bake-off patisseriePremium

ONTBIJT- EN ON-THE-GOPRODUCTEN SCHEPPEN EXTRA OPPORTUNITEITEN

Nieuwigheden stralen authenticiteit uit

Ambachtelijke producten met pure ingrediënten zitten in de lift, met gezonde bruine, meer- en oergranenvarianten op kop. Ook glutenvrije exemplaren hebben nog veel groeipotentieel. Verrassende ontbijtmogelijkheden en producten bestemd voor on-the-go bieden extra opportuniteiten. Voorts wil de consument graag zijn eetervaring delen met anderen en samen genieten. Deelbare producten hebben wat dat betreft een streepje voor. Bake-off is snel, makkelijk en u speelt ermee in op de vraag van het moment.

Voor u samengevat

  • Het artisanale aspect van de aangeboden producten is cruciaal.
  • Gezondheid speelt een belangrijke rol; hoe meer granen, hoe aantrekkelijker.
  • Los van alle trends blijven ook de klassiekers goed scoren.
  • Door tijdsgebrek zijn oplossingen voor buitenshuis meer dan welkom.
  • Kwaliteit en smaak gaan ook bij bake-off hand in hand.

MEER AUTHENTICITEIT

bake offAuthenticiteit en ambachtelijkheid staan opnieuw centraal. Voor de consument winnen een artisanaal uiterlijk, een volle smaak en als het even kan ook een lokale toets aan belang, zoals ingrediënten met een beschermde oorsprongsbenaming (AOP). Daarbij wordt ook veel belang gehecht aan pure en zo weinig mogelijk ingrediënten. Clean label is een term die meer en meer consumenten in de mond nemen. Ze willen geen grondstoffen die ze niet kunnen uit­spreken of die artificieel overkomen.

Gezondere alternatieven

Het gezondheidsconcept is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. De consumenten van vandaag zijn zeer bewust met eten bezig. Hierdoor zitten de bruine, meergranen- en fitnessbroodproducten enorm in de lift. Er zijn dan misschien geen nieuwe producten, maar de consumptie ervan zit wel in stijgende lijn. Daarnaast is er vraag naar kleinere porties.

'NIEUWE' GRAANSOORTEN

Aangezien de huidige consument bewust eet, wil hij authentiek voedsel, en hierdoor kennen de oergranen een opmars, onder andere kamut, spelt, gerst, havervlokken, quinoa, boekweit en speltzuurdesem. Broodjes die zijn bestrooid met pompoen- en zonnebloempitten trekken nog meer consumenten aan.

GLUTENVRIJ

Er is nog steeds vraag naar glutenvrij, een segment dat dan ook veel groeipotentieel heeft. Zo zien we binnen de gourmetburgers en -hotdogs een belangrijke opportuniteit voor dergelijke broodjes. Mensen met een gluten­intolerantie volgen immers ook graag de foodtrends. Het glutenvrije assortiment loopt hierbij momenteel nog wat achter.

TERUG NAAR DE KLASSIEKERS

bake off

Hoewel de consument vragende partij is voor meer variatie, blijven ondanks alle nieuwe trends en smaken de klassiekers ook goed scoren. Iedereen grijpt graag nog eens terug naar smaken uit het verleden, uit de kindertijd. Dit is ook waarom producten zoals pakweg het worstenbroodje het prima blijven doen.

ONTBIJT SCHEPT OPPORTUNITEITEN

Opmerkelijk is dat het ontbijt steeds belangrijker wordt als consumptiemoment buitenshuis. Hier kan de bake-offcategorie nog een belangrijke rol spelen. Dit moment kan worden opgevuld met producten gaande van broden over baguettes en broodspecialiteiten tot viennoiserie.

ON-THE-GO

Voorts zien we dat on-the-go zich blijft ontwikkelen. Mensen hebben almaar minder tijd om rustig aan tafel te ontbijten of om ’s middags uitgebreid te lunchen. Het moet allemaal snel gaan, zonder aan kwaliteit en gezondheid in te boeten. Hartige snacks, zoals een muffin met tomaat of een broodje gevuld met rode biet en wortel, beginnen ook gretig aftrek te vinden.

SHARING

Sharing is een trend die overal opgemerkt wordt, van het delen van een chocoladereep, tot het delen van een schotel op restaurant. De mensen aan tafel kiezen een aantal gerechten die dan door meerdere personen worden gedeeld. Sommige nieuwigheden spelen hierop in, met specialiteiten die in porties verdeeld kunnen worden.

CONVENIENCE VOOR DE UITBATER

Ook heel interessant voor u: naast het bieden van uitstekende kwaliteit, zijn de nieuwe bake-offproducten ook heel snel klaar. Het convenienceaspect is een niet te onderschatten factor. Enerzijds zijn er de uitgebreide gamma’s smaakvolle producten, anderzijds maakt u enkel die hoeveelheid klaar die u denkt nodig te hebben. Merkt u tijdens de dag dat u niet voldoende hebt? Geen probleem: de meeste producten hoeven slechts enkele minuten te rusten alvorens in de oven te gaan. Dit bespaart tijd en ruimte, en zorgt voor minder verlies.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine