ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
  • chevron_right Droge voeding
    • Chocolaterie
    • Confiserie
    • Biscuiterie
    • Granen
    • Kruiden & specerijen
    • Snacks
    • Bake-off viennoiserie
    • Sauzen
    • Verkoopklaar brood
    • Verkoopklare viennoiserie
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Recepten
Snacks

"Hertekening van de dagbladhandel is aangewezen"

8/4/2025

Moeten we Ameel Candy World nog voorstellen? Deze familiale groothandel, sinds 1960 actief onder verschillende namen, concentreert zich van meet af aan op zoetwaren, snacks en dranken.

  • Premium

Healthy snackrepen in opmars in de dagbladhandel

26/9/2024

Steeds meer consumenten kiezen bewust voor tussendoortjes die energie geven zonder schuldgevoel. De groei van gezonde snackrepen is daar het beste bewijs van. Terwijl ze vroeger vooral in sportwinkels en fitnesszalen lagen, vind je ze nu ook in supermarkten, tankstations en grab-and-go concepten.

  • Premium

Gaan de retailers mee met de food-to-go trend?

8/7/2024

Volgens de CEO-enquête van McKinsey is 'food-to-go' een van de top vijf trends voor 2024. De markt voor meeneemmaaltijden, die tijdens de COVID-19 pandemie een dip kende, is weer helemaal terug en blijft groeien.

  • Premium

Kansen EK voetbal 2024 voor uw winkel

19/4/2024

Een EK of WK voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. Een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.

Extra omzet door het EK voetbal 2024

29/3/2024

Uit de vorige poll blijkt dat de verkoopstoppers in het kader van het EK voetbal worden aangevoerd door zoute snacks (chips, nootjes, crackers ...). 56% van de lezers zet deze categorie op 1. Nu weten wij graag welke meeromzet u verwacht door het EK.

Verkoopstoppers EK voetbal 2024

25/3/2024

Uit de vorige poll bleek dat tegen eind maart 65% van de lezers het thema EK voetbal in de winkel zal hebben geïntroduceerd. Nu polsen wij graag naar de productcategorie die volgens u voor de grootste meerverkoop zorgt voor en tijdens een EK.

Poll EK voetbal 2024 aanwezigheid in winkel

12/3/2024

Poll EK voetbal 2024: vanaf welke maand zichtbaar in uw winkel?

  • Premium

Plantaardige snacks

13/2/2023

Zorg dat je winkel deze evolutie weerspiegelt door je bestaande assortiment kritisch te bekijken en aan te vullen met vegetarische en vegan snacks die in de smaak vallen bij een groot publiek. We geven tips om een goed aanbod samen te stellen.

Welke info nodig om te starten met horecaconcept?

20/8/2021

Uit een vorige poll blijkt dat 25% van de foodretailers van plan is om warme maaltijden/snacks voor on-the-go aan te bieden. Daarnaast wil 20% een restaurant/verbruikersruimte in de winkel. Welke info heeft u het meest nodig om dit te realiseren?

  • Premium

Impact EK voetbal op de winkelvloer

23/3/2021

Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen in het kader van het EK voetbal bij de lezers van Retail magazine. Hieruit blijkt o.a. dat zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben in die periode.

  • Premium

Dossier vleesvervangers

10/2/2020

Steeds meer mensen eten minder (flexitariërs) of helemaal geen (vegetariërs) vlees of vis meer. Een groeiende groep consumenten (veganisten) schrapt ook eieren, kaas en andere dierlijke producten. Hoe u het enorme groeipotentieel van die snelgroeiende doelgroepen maximaal kunt benutten? Verbreed uw assortiment vlees- en visvervangers, en presenteer dat schapoverschrijdend én confronterend.

  • Premium

Marktsituatie vleesvervangers 2020

10/2/2020

De markt van vegetarische en vooral vegan producten kent een ongeziene groei. Vooralsnog verkopen meat-like alternatieven het best, vooral omdat ze ook de flexitariër over de streep trekken.

  • Premium

Producttrends vleesvervangers

10/2/2020

Innovaties mikken vooral op smaak. We zien ze in alle categorieën voor elk moment van de dag, en als vis- en kaasvervanger

  • Premium

Assortiment vleesvervangers samenstellen

10/2/2020

Met een uitgebreid gamma groentevariaties en peulvruchtproducten, basisproducten zoals tofu en enkele kant-en-klare gerechten heeft u voor elk wat wils.

  • Premium

Consumentenvoorkeuren vleesvervangers

10/2/2020

Aanbod vegans en vegetariërs blijft boomen, net als vraag naar ready-to-go en snacks

  • Premium

Overleven betekent wendbaar zijn

20/5/2019

Een avontuur dat begon met wat tabak en drank, zonder businessplan en zonder de bedoeling om groot te worden groeide uit tot een keten van dagbladhandels met een wel heel breed assortiment. De eerste winkel van Night & Day kwam er in Namen, net iets meer dan 25 jaar geleden. Intussen duikt het ND-logo op in 80 straten van Wallonië en Brussel. Sleutel van het succes: iedere dag open van de vroege ochtend tot de nacht, een zeer breed assortiment en flexibiliteit.

  • Premium

Unieke combinatie van buurtwinkel en dagbladhandel

17/5/2019

Op de Baalsebaan in Baal vinden we Buurtwinkel Luc terug. Een unieke combinatie van dagbladhandel en buurtwinkel. Zo speelt zaakvoerder Luc Nitor naadloos in op de noden van het dorp. “We bieden naast tabak, pers en loterijproducten ook brood, vleeswaren en andere voedingswaren aan. In Baal is er helaas geen slagerij meer, er is nog één bakkerij en een kleine supermarkt. Ik geloof dat er nood is aan een buurtwinkel als deze”, aldus Luc.

‘t Staelyzer zet in op streekproducten en lokale ambacht

9/5/2019

In centrum Brugge botsen we op dagbladhandel ‘t Staelyzer. Tot voor kort een gezellig en bruin volkscafé. Het volkscafé is sinds eind 2016 omgetoverd tot een dagbladhandel waar ook koffie en thee worden aangeboden. Naast het uit­gebreide assortiment zet ‘t Staelyzer in op lokale en streekgebonden producten. “We willen differentiëren en dat kan door lokale producten aan te bieden”, aldus zaakvoerder Brigitte Louwage.

  • Premium

Oscar diversifieert om het klassieke aanbod te compenseren

14/3/2019

In 2005 namen Scarlet Ferdinande en Philippe Deleu dagbladhandel Oscar over. Na 14 jaar vertoefd te hebben in deze branche merken ze dat er door de jaren heen heel wat is veranderd. “Het is er de laatste jaren zeker niet makkelijker op geworden”, aldus Scarlet en Philippe. Eind 2017 werd de beslissing genomen om een frisse wind door de winkel te laten waaien en de zaak te renoveren. Er werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om een koffiehoek te installeren. “We zouden het niet meer kunnen missen, het is enerzijds een toevoeging aan het assortiment en het is heel fijn om te doen.”

  • Premium

Aperitief als nieuw consumptiemoment schept extra opportuniteiten

23/1/2019

Aperitieven is hip, het succes van hapjes, snacks en knabbels neemt dan ook navenant toe. Ze belanden niet alleen tijdens de eindejaarsperiode in de winkelkar; warme snacks vinden tegenwoordig het hele jaar door gretig aftrek. Mediterrane smaken zijn favoriet en spelen wellicht nog een tijd de hoofdrol. Verder is er aandacht voor gezondere alternatieven: de oven in plaats van de friteuse. Kleinere porties, met het accent op delen. En een stijgende interesse in vegetarische en duurzame ingrediënten. Al bij al biedt dit nieuwe consumptiemoment nog heel wat speelruimte voor innovaties.