
8/4/2025
Moeten we Ameel Candy World nog voorstellen? Deze familiale groothandel, sinds 1960 actief onder verschillende namen, concentreert zich van meet af aan op zoetwaren, snacks en dranken.

26/9/2024
Steeds meer consumenten kiezen bewust voor tussendoortjes die energie geven zonder schuldgevoel. De groei van gezonde snackrepen is daar het beste bewijs van. Terwijl ze vroeger vooral in sportwinkels en fitnesszalen lagen, vind je ze nu ook in supermarkten, tankstations en grab-and-go concepten.

8/7/2024
Volgens de CEO-enquête van McKinsey is 'food-to-go' een van de top vijf trends voor 2024. De markt voor meeneemmaaltijden, die tijdens de COVID-19 pandemie een dip kende, is weer helemaal terug en blijft groeien.

19/4/2024
Een EK of WK voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. Een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.

29/3/2024
Uit de vorige poll blijkt dat de verkoopstoppers in het kader van het EK voetbal worden aangevoerd door zoute snacks (chips, nootjes, crackers ...). 56% van de lezers zet deze categorie op 1. Nu weten wij graag welke meeromzet u verwacht door het EK.

25/3/2024
Uit de vorige poll bleek dat tegen eind maart 65% van de lezers het thema EK voetbal in de winkel zal hebben geïntroduceerd. Nu polsen wij graag naar de productcategorie die volgens u voor de grootste meerverkoop zorgt voor en tijdens een EK.

12/3/2024
Poll EK voetbal 2024: vanaf welke maand zichtbaar in uw winkel?

13/2/2023
Zorg dat je winkel deze evolutie weerspiegelt door je bestaande assortiment kritisch te bekijken en aan te vullen met vegetarische en vegan snacks die in de smaak vallen bij een groot publiek. We geven tips om een goed aanbod samen te stellen.

20/8/2021
Uit een vorige poll blijkt dat 25% van de foodretailers van plan is om warme maaltijden/snacks voor on-the-go aan te bieden. Daarnaast wil 20% een restaurant/verbruikersruimte in de winkel. Welke info heeft u het meest nodig om dit te realiseren?

23/3/2021
Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen in het kader van het EK voetbal bij de lezers van Retail magazine. Hieruit blijkt o.a. dat zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben in die periode.

10/2/2020
Steeds meer mensen eten minder (flexitariërs) of helemaal geen (vegetariërs) vlees of vis meer. Een groeiende groep consumenten (veganisten) schrapt ook eieren, kaas en andere dierlijke producten. Hoe u het enorme groeipotentieel van die snelgroeiende doelgroepen maximaal kunt benutten? Verbreed uw assortiment vlees- en visvervangers, en presenteer dat schapoverschrijdend én confronterend.

10/2/2020
De markt van vegetarische en vooral vegan producten kent een ongeziene groei. Vooralsnog verkopen meat-like alternatieven het best, vooral omdat ze ook de flexitariër over de streep trekken.

10/2/2020
Innovaties mikken vooral op smaak. We zien ze in alle categorieën voor elk moment van de dag, en als vis- en kaasvervanger

10/2/2020
Met een uitgebreid gamma groentevariaties en peulvruchtproducten, basisproducten zoals tofu en enkele kant-en-klare gerechten heeft u voor elk wat wils.

10/2/2020
Aanbod vegans en vegetariërs blijft boomen, net als vraag naar ready-to-go en snacks

20/5/2019
Een avontuur dat begon met wat tabak en drank, zonder businessplan en zonder de bedoeling om groot te worden groeide uit tot een keten van dagbladhandels met een wel heel breed assortiment. De eerste winkel van Night & Day kwam er in Namen, net iets meer dan 25 jaar geleden. Intussen duikt het ND-logo op in 80 straten van Wallonië en Brussel. Sleutel van het succes: iedere dag open van de vroege ochtend tot de nacht, een zeer breed assortiment en flexibiliteit.
17/5/2019
Op de Baalsebaan in Baal vinden we Buurtwinkel Luc terug. Een unieke combinatie van dagbladhandel en buurtwinkel. Zo speelt zaakvoerder Luc Nitor naadloos in op de noden van het dorp. “We bieden naast tabak, pers en loterijproducten ook brood, vleeswaren en andere voedingswaren aan. In Baal is er helaas geen slagerij meer, er is nog één bakkerij en een kleine supermarkt. Ik geloof dat er nood is aan een buurtwinkel als deze”, aldus Luc.
9/5/2019
In centrum Brugge botsen we op dagbladhandel ‘t Staelyzer. Tot voor kort een gezellig en bruin volkscafé. Het volkscafé is sinds eind 2016 omgetoverd tot een dagbladhandel waar ook koffie en thee worden aangeboden. Naast het uitgebreide assortiment zet ‘t Staelyzer in op lokale en streekgebonden producten. “We willen differentiëren en dat kan door lokale producten aan te bieden”, aldus zaakvoerder Brigitte Louwage.
14/3/2019
In 2005 namen Scarlet Ferdinande en Philippe Deleu dagbladhandel Oscar over. Na 14 jaar vertoefd te hebben in deze branche merken ze dat er door de jaren heen heel wat is veranderd. “Het is er de laatste jaren zeker niet makkelijker op geworden”, aldus Scarlet en Philippe. Eind 2017 werd de beslissing genomen om een frisse wind door de winkel te laten waaien en de zaak te renoveren. Er werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om een koffiehoek te installeren. “We zouden het niet meer kunnen missen, het is enerzijds een toevoeging aan het assortiment en het is heel fijn om te doen.”

23/1/2019
Aperitieven is hip, het succes van hapjes, snacks en knabbels neemt dan ook navenant toe. Ze belanden niet alleen tijdens de eindejaarsperiode in de winkelkar; warme snacks vinden tegenwoordig het hele jaar door gretig aftrek. Mediterrane smaken zijn favoriet en spelen wellicht nog een tijd de hoofdrol. Verder is er aandacht voor gezondere alternatieven: de oven in plaats van de friteuse. Kleinere porties, met het accent op delen. En een stijgende interesse in vegetarische en duurzame ingrediënten. Al bij al biedt dit nieuwe consumptiemoment nog heel wat speelruimte voor innovaties.