Sterke drankenPremium

INVLOED ACCIJNSVERHOGING

De accijnsverhoging op alcoholische dranken die de regering in november invoerde, heeft wel degelijk impact gehad op de totale categorie. De gemiddelde prijs van een fles sterke drank is enorm gestegen. Bijvoorbeeld: een fles whisky van 75 cl aan 40 graden is 2,88 euro duurder geworden. Dit zorgde enerzijds voor een enorme volumestijging in oktober een soort stock-up-effect maar anderzijds daalde de verkoop enorm in de maanden die daarop volgden.


Prijsstijging beperkter bij klassieke aperitieven

Bij de klassieke aperitieven lijkt dit effect wel minder groot te zijn dan bij sterke dranken. Een deel van de verklaring is hier dat het gemiddelde alcoholpercentage van een fles in het algemeen lager ligt dan die van een fles sterke drank. Martini Bianco is bijvoorbeeld 15% terwijl Bombay Sapphire 40% bevat. Daardoor was de prijsstijging ook beperkter bij de klassieke aperitieven. De twee belangrijkste periodes blijven eindejaar en de zomer. In beide periodes zorgt een lekkere aperitief voor extra fijne momenten, of het nu om feest te vieren is of om gezellig op een terras te relaxen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Accijnsverhoging frisdranken

Volgens David Marquenie van de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankenindustrie VIFW heeft de accijnsverhoging op frisdranken die begin 2016 werd ingevoerd (de zogenaamde suikertaks) niet het beoogde effect. Weliswaar daalde de verkoop in ons land, maar dat betekent niet dat we met zijn allen minder frisdranken nuttigen. Zo valt een duidelijke verhoging van de grens­aankopen op te tekenen. Bovendien maakt de accijnsverhoging geen onderscheid tussen dranken met en dranken zonder suiker.

Markantste veranderingen in tabaksland

De tabaksindustrie zit in stormachtig weer. Langs de ene kant heb je een markt die alsmaar meer dalende cijfers vertoont, langs de andere een overheid die alsmaar meer strengere regels oplegt. Die zorgen ervoor dat meer en meer rokers afhaken, uitwijken of hun heil zoeken in alternatieven zoals e-sigaretten of – worstcasescenario – het illegale circuit opzoeken.

Foodretail in 2025 en verwachtingen voor 2026

Tom Penninckx, van NIQ (NielsenIQ), was weer bereid om de lezers van Retail de laatste trends te verduidelijken op het vlak van FMCG-producten. We leerden dat het consumentenvertrouwen toeneemt, dat de klanten gretig producten met gezondheidsclaims blijven kopen.

Verkoop sterke dranken blijft licht dalen op lange termijn

De afgelopen twee jaar heeft de verkoop van sterke dranken serieuze klappen gekregen. De accijnsverhoging van oktober 2015 heeft ervoor gezorgd dat zowel particulieren als professionelen een deel van hun aankopen in het buitenland gaan doen. Daarom is het erg belangrijk om de shoppers die in uw drankrayon komen met een perfect uitgebalanceerd gamma en prikkelende geschenkverpakkingen voor eindejaar vast te grijpen. Hoe u dat precies kunt doen, dat leest u in onze onmisbare rayontips.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine