CharcuteriePremium

VIJF OPVALLENDE TRENDS IN CHARCUTERIE EN SMEERSALADES

De consument draagt gezondheid, authenticiteit en kwaliteit hoog in het vaandel

Belgen zijn tuk op charcuterie en smeersalades. Met een jaarlijks volume van 78.996 ton aan charcuterie is de Belg een echte 'fan' van vlees op de boterham. Maar ook de smeersalades gaan vlotjes over de toonbank. Deze subcategorie liet de voorbije vier jaar een groei van 4,5 procent optekenen. De Belgische consument toont bovendien een stijgende belangstelling voor gezonde voeding en de fabrikanten blijven op dat gebied niet achter. Maar ook authenticiteit, vakmanschap en kleinere porties spelen hier een belangrijke rol.

1. SMEERSALADES ZIJN GROOTSTE GROEIER

Smeersalades zijn de snelst groeiende subcategorie binnen broodbeleg. In vergelijking met onze buurlanden zijn wij Belgen de absolute kampioen in deze lekkernij. 8 op de 10 Belgen kopen dan ook elke drie weken een smeersalade. Smeersalades bieden volop variatie. Klassiekers zoals vleessalade, kip curry en tonijnsalade staan bovenaan op het favorietenlijstje van de consument. Maar er is ook zeker plaats voor specialere salades en innovaties. Bovendien zien we dat de pikante smaken, zoals kip samourai en scampi diablo, steeds populairder worden.

2. CHARCUTERIE ZET GROOTSTE VOLUME NEER

Binnen broodbeleg zet charcuterie het grootste volumecijfer neer, met 78.996 ton. Jaarlijks koopt de Belg maar liefst 40,4 keer charcuterie aan, wat bijna een wekelijkse aankoop is. Ook de penetratie van charcuterie is, samen met kaas, de hoogste binnen het broodbeleg (98,2%). Als we naar het aanbod van charcuterie kijken, dan zien we dat ook hier de klassiekers, zoals gekookte en rauwe ham, blijven scoren. Producten die echter stevig in de lift zitten, zijn gevogelte en speciale rundvleessoorten.

3. OP ZOEK NAAR GEZONDERE VARIANTEN

Belgen tonen steeds meer belangstelling voor gezonde voeding, en dan met name voor producten met minder suiker, zout en vet, en glutenvrije producten. Sommige fabrikanten spelen in op deze consumentenvraag en brengen aangepaste producten op de markt. Een mooi voorbeeld zijn smeersalades die veel minder calorieën bevatten, producten waar minder zout in zit, of nog de producten die allemaal glutenvrij zijn, maar ook minder zout, vet en additieven bevatten. Andere spelers, zoals De Nil, werken al van in het prille begin met magere vleessoorten, zoals paardenvlees, dat vetarm, rijk aan ijzer en gluten- en hormoonvrij is.

4. VOORKEUR VOOR KLEINERE PORTIES

Charcuterie wordt niet alleen op de boterham gegeten, maar ook al eens tussendoor. Vooral bij tapasschotels en als aperitiefhapje zijn vleeswaren erg in trek. Daarmee gepaard gaande, worden de verpakkingen ook kleiner. Bovendien worden de gemiddelde Belgische gezinnen kleiner en is er dus sowieso meer vraag naar kleinere porties. 

5. AANDACHT VOOR AUTHENTICITEIT

Naast die zoektocht naar gezondere voeding hecht de hedendaagse consument ook erg veel belang aan authenticiteit en kwaliteitsvolle producten met een eerlijk en ambachtelijk karakter. Ook labels met betrekking tot de herkomst van het vlees zijn hierbij belangrijk. Belgisch vlees staat dus hoog aangeschreven. Al zien we dat Spaanse en Italiaanse hammen en salami's ook erg gewild zijn vanwege hun zuiderse aspect.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

ProWein Düsseldorf 2026: de beurs heruitgevonden

Al meer dan dertig jaar geldt ProWein als dé wereldwijde referentie voor professionals uit de wijn- en sterke­dranken­sector. Bewust van deze uitdagingen hebben de organisatoren van Messe Düsseldorf een grondige herziening doorgevoerd.

Haal meer rendement uit de slagerijafdeling

De gemiddelde Belg geniet vrijwel dagelijks van een stukje vlees. Samen met charcuterie en traiteurartikelen heeft dit rayon echter nog onbenut potentieel. Optimaliseer de zelfbediening en verstoog in 12 stappen.

Belg blijft charcuterie-eter maar wisselt af

De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. In 2016 kocht de Belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. Vandaag koopt de gemiddelde Belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. Dat blijkt uit een onderzoek van VLAM op basis van GfK-cijfers. Opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. Ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.

Klant koopt minder charcuterie maar is te verleiden met authenticiteit

Charcuterie heeft een vaste plaats veroverd in onze dagelijkse voeding. Ham blijft favoriet, maar gevogelte is dankzij zijn gezondere perceptie in opmars. Groeikansen voor de retailer liggen in een hernieuwde aandacht voor de verstoog; de consument stelt immers een goede service op prijs. Daarnaast wordt het best ook afgeweken van de traditionele indeling in het koelschap. Focus daarnaast op bijkomende consumptiemomenten zoals het aperitief en op producten met een positief verhaal en een traceerbare herkomst. Innovaties spelen ondertussen in op ambachtelijkheid, natuurlijkheid en dierenwelzijn.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine