Beurzen Partnercontent

Van financiële, logistieke en ecologische hoofdpijn naar een toekomstbestendig businessmodel

Descartes e-commerce

De inmiddels twee jaar lang durende booming business binnen e-commerce heeft ook een keerzijde: retailers kampen met financiële, logistieke én ecologische hoofdpijn. Nu online bestellen een gewoonte is geworden en consumenten steeds hogere verwachtingen hebben, nemen de logistieke uitdagingen toe. Ondertussen wordt van retailers óók nog verwacht dat ze rekening houden met het milieu. Een complexe uitdaging waar ze iets mee moeten om het hoofd boven water te houden. Ruimte voor innovatie lijkt in deze situatie ver te zoeken, terwijl dit juist de weg is naar een toekomstbestendig businessmodel. Hoe dat precies zit, leg ik in deze blog uit.

Onvoorwaardelijke service

De verwachtingen van consumenten zijn door de coronalockdowns blijvend veranderd. In tijden van winkelsluiting bestelde iedereen massaal online. Ook boodschappen worden inmiddels steeds meer in de online schappen gedaan. In het vierde kwartaal van 2021 deed de gemiddelde Belg maar liefst een kwart van zijn aankopen online. De ontwikkelingen zijn hier ook naar. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van flitsbezorgers die zorgen dat een vergeten pak melk binnen vijftien minuten bij jou thuis is.

Dit alles heeft de verwachtingen van consumenten voorgoed veranderd. Ze gaan ervan uit alles online te kunnen bestellen. Idealiter wordt het zo snel mogelijk bezorgd en het liefst nog gratis ook. Retourneren moet gemakkelijk gaan en mag geen geld kosten. Onvoorwaardelijke service is voor consumenten een harde eis. Is iets niet naar wens? Dan koopt de online shopper de volgende keer bij de concurrent. Dat legt een enorme druk op retailers om aan consumentenverwachtingen te voldoen. Anders staan ze simpelweg buitenspel.

22% verliest het vertrouwen in de bezorgdienst en 19% procent verliest het vertrouwen in de retailer na een slechte leveringservaring

Dat er nog flink wat stappen te zetten zijn, blijkt wel uit recent onderzoek. Ruim twee derde (69%) van de consumenten heeft in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek wel eens een probleem gehad met de bezorging. Het gevolg daarvan is groot. Meer dan een op de vijf (22%) verliest het vertrouwen in de bezorgdienst en negentien procent verliest het vertrouwen in de retailer na een slechte leveringservaring.

Uitdaging na uitdaging

Voor retailers is het niet gemakkelijk om te voldoen aan de hoge verwachtingen van consumenten. De markt kent namelijk diverse uitdagingen. Door het chauffeurstekort is het moeilijker om bestellingen snel te bezorgen. Daarbij gaan de brandstofprijzen en energieprijzen ook nog eens door het dak. En als een bezorger dan eenmaal op pad is, verzandt hij in de enorme verkeersdrukte die wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid bezorgers. Ga op een willekeurig kruispunt in Antwerpen staan, en je ziet meer bezorgdiensten voorbij schieten dan reguliere voertuigen. Voor veel retailers is het een grote uitdaging om hun business op een ‘normale’ manier gedaan te krijgen. Laat staan dat er ruimte is om het potentieel van vooruitstrevende oplossingen te verkennen. Toch is innoveren een must om mee te blijven doen.

Descartes e-commerce

Duurzaam thuisbezorgen

Alsof het allemaal nog niet complex genoeg is, moeten retailers in het post COP26-tijdperk ook nadenken over hun ecologische voetafdruk. Ondernemen moet gebeuren met respect voor het milieu. Dat is niet gemakkelijk in een wereld waarin consumenten zonder schaamte een groot deel van hun bestelling retourneren. Wat dacht je van al het verpakkingsmateriaal dat nodig is om een bestelling te bezorgen? En van de brandstof of stroom die een bezorgbusje in beweging brengt? Lege kilometers bezorgen retailers al jaren slapeloze nachten. Het moet allemaal snel, maar ook duurzaam. De inzet van elektrische voertuigen lijkt voor de hand te liggen, maar helaas blijken de daarvoor gebruikte batterijen niet zo duurzaam te zijn. Hoe kiezen retailers nu de juiste bezorgstrategie?

Innovatie is de weg naar succes

Gelukkig is er een oplossing voor dit hoofdpijndossier: innovatie. Veel retailers worden opgeslokt door de uitdagingen van alledag. Ze bijten zich vast in oplossingen voor de problemen op korte termijn. Vooruitkijken doen ze pas als de toekomst zekerder is. Dit is een grote valkuil, want voor je het weet slokt deze onzekerheid je helemaal op en is het te laat. Het is daarom zaak dat je je losmaakt van de onzekerheid en de problemen van nu.

Descartes e-commerce

Nieuwe technologieën als machine learning en artificial intelligence bieden tal van mogelijkheden

Zorg dat je in charge bent en innovatieve oplossingen als kans ziet naar een succesvolle toekomst. Nieuwe technologieën als machine learning en artificial intelligence bieden tal van mogelijkheden om de prestaties van je vloot te maximaliseren of een mix van voertuigen te beheren. Ze bieden bijvoorbeeld inzicht in de prestaties van je voertuigen. Of helpen met een slimme routeplanning, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van een voertuig en optimale inzet van de capaciteit. En dat is precies wat je nodig hebt in de uitdagende markt van vandaag. Zie innovatie als dé weg naar succes en bouw aan een toekomstbestendig businessmodel.

DESCARTES SYSTEMS (BELGIUM)
DUWIJCKSTRAAT 17
2500 LIER
+32498234152
info@descartes.com
www.descartes.com

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Albert van Roekel, director solutions consulting EMEA Descartes3 mei 2022
company corner

DESCARTES SYSTEMS (BELGIUM)

DUWIJCKSTRAAT 17, LIER 2500Meer info
3d print toepassingen
Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine