KraslotenPremium

Dit zijn de drie best verkochte krasbiletten in 2022

Cash € 5 nummer 1 volgens omzet, SUBITO € 1 volgens volume

win for life

De omzet van de verkoop van krasspelen is in 2022 met 1,8% gestegen ten opzichte van 2021. Ook toen was er al een omzetstijging van 13% t.o.v. het jaar voordien. Krasspelen blijven een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product en het retailkanaal blijft dan ook in 2022 veruit de belangrijkste verkooppartner van de Nationale Loterij. 

Cash scoort

Top 3 best verkochte krasspelen in 2022 (volgens omzet):
1. Cash € 5
2. Cash € 20
3. Cash € 10

Top 3 best verkochte krasspelen in 2022 (volgens volume):
1. Subito € 1 (+13%)
2. Cash € 5 (+10%)
3. Cash € 1 (+2%)

Cash blijft zijn positie versterken en blijft de grootste familie krasspelen, en dit ongetwijfeld dankzij de herlancering van de Cash-familie in de maand mei van 2021. De verkoop van de Cash-biljetten steeg in 2021 met maar liefst 17,85% t.o.v. 2020, en in 2022 met 3,4% t.o.v. 2021. Bijgevolg vinden we enkel maar Cash-biljetten in de top 3 volgens omzet, respectievelijk de € 5, € 20 en € 10 Cash-krasbiljetten.

Suibito 1 euro deed het eveneens goed

Volgens de omzetcijfers was Cash € 5 het best verkochte krasbiljet in 2022,
volgens de volumecijfers was Subito € 1 de eerste van de klas 

Subito 1 euro deed het ook goed in 2022

€ 20 was in 2021 nog nr. 1. Waarschijnlijk heeft de verminderende economische situatie en de voorzichtigheid bij de consument ervoor gezorgd dat het € 5-biljet in 2022 de primus werd. Kijken we naar de top 3 volgens volume, dan zien we daar Subito € 1 op nummer 1, gevolgd door Cash 5 €  en Cash 1 €. 

Investeren in tools voor retailnetwerk

Moeilijk jaar voor perskanaal

Het begin van het jaar was voor alle verkoopkanalen een uitdaging. Dit was vooral te wijten aan een iets minder gunstige conjunctuur. De verkooppunten hebben vooral moeite gehad met de economische omstandigheden en dan vooral de enorme stijging van de energieprijzen en achteraf ook stijgingen van allerlei andere kosten. Vanaf het derde kwartaal van 2022 zijn het vooral de kanalen 'Food' en 'Petrol' die zijn beginnen groeien.

Het perskanaal heeft een iets moeilijker jaar achter de rug. Het uitdagende begin van het jaar werd grotendeels goedgemaakt door een zeer succesvolle verkoop van de eindejaarskrasbiljetten.

Eind 2021 beschikte het verkoopnet van de Nationale Loterij over 8.117 verkooppunten, een netwerk dat uitgebreider is dan ooit en zich uitstrekt over het hele grondgebied en dus dicht bij elke speler staat. Van de totale omzet wordt € 1.109,4 miljard (-3,7% in vergelijking met 2021), goed voor 75%, gehaald uit het retailnetwerk.

De Nationale Loterij blijft trouw aan haar verkooppunten en wil de komende jaren investeren in tools waar retailers gebruik van kunnen maken. Ze wil zich niet spiegelen aan wat haar collega's in het buitenland momenteel doen: het digitaliseren van de retail. "Wel willen wij digitale tools en instrumenten aanbieden aan de retailer. Op die manier kunnen we hen helpen met customer relationship management. Het is in het belang van de gehele retail om zo'n instrumenten ter beschikking te hebben en daar willen we met de Nationale Loterij mee een rol in spelen", klinkt het.

Dagbladhandel blijft belangrijke partner

De dagbladhandels bleven ook in 2022 de bevoorrechte en historische partners van de Nationale Loterij. Zij haalden maar liefst 47% van de totale omzet binnen, ondanks het feit dat het aantal dagbladverkooppunten jaar na jaar daalt en ook de voorwaarden waaronder zij kansspelen mogen aanbieden steeds meer aan banden worden gelegd. In juni 2023 wordt de gokreclame nog meer ingeperkt.

Dagbladhandels blijven bevoorrechte partner
Dagbladhandels blijven een bevoorrechte partner van de Nationale Loterij

Gewicht en evolutie verkoopkanalen in omzet (t.o.v. 2021):
– Press: 50% (-2%)
– Petrol: 17% (+2%)
– Food: 12% (+5%)
– Online: 13% (-4%)

Evoluties in 'krasaanbod'

De herlancering van het Subito-gamma in maart 2022 is nog steeds een enorm succes. Het herdenken van het complete productgamma, het opfrissen van de look en een frisse, nieuwe communicatie hebben gezorgd voor een flinke stijging van de omzet. De op één na 'oudste' familie krasbiljetten kent sinds haar herlancering een steeds maar groeiende verkooptrend.

De impact van de rebranding was spectaculair met een sterke toename van de verkoop van 35% in het retailkanaal. "Dat de rebranding de enige reden is van dit succes durven we niet beweren. Naast de rebranding werden in 2022 twee reclamecampagnes gevoerd om de nieuwe look te promoten. Daarnaast werd Subito ook vaak opgenomen in de assortimenten die worden aangeboden in de Kadoosjes en Krasbomen tijdens de eindejaarsperiode."

Subito werd opgefrist
Het volledige Subito-gamma werd in maart 2022 opgefrist 

Kadoosjes

Het hoogtepunt van 2022 was zeker en vast de lancering van de nieuwe look van de 'Kadoosjes': een moderne, frisse look die bij iedereen in de smaak viel en heel wat verkooppunten heeft geïnspireerd om meer te verkopen. Ook de kerstbomen, groot en klein, waren een grote hit bij de partners van de Nationale Loterij.

Herlancering Kadoosjes
Het hoogtepunt van 2022 was zeker en vast de lancering van de nieuwe look van de 'Kadoosjes'

Nieuwe 'Subito'

Net zoals vorig jaar, zullen de spelers ook in 2023 blijven verrast worden met nieuwe producten en dat wordt vooral gedaan met de lancering van krasbiljetten in beperkte oplage. Zo komt er een nieuwe 'Bingo Bubbles' die slechts in beperkte oplage beschikbaar zal zijn. Ontzettend veel krasplezier en het perspectief van een aantrekkelijke winst vallen steeds in de smaak bij de spelers.

"Daarnaast kan je ook rekenen op een nieuwe 'Subito', maar daar zal de lezer nog even moeten op wachten", klinkt het nog.

Een nieuwe Bingo Bubbles in 2023
In 2023 komt er een nieuwe 'Bingo Bubbles' die slechts in beperkte oplage beschikbaar zal zijn

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke16 januari 2023

Meer weten over

Gerelateerde artikels

"Meer omzet dankzij producten Nationale Loterij"

Een Lotto-verkooppunt in de supermarkt brengt niet alleen een omzetstijging met zich mee, er zijn nog een heleboel andere voordelen aan verbonden als retailer. “Maar het belangrijkste van alles is de aangename sfeer aan mijn onthaal”, aldus zaakvoerder van AD Delhaize Opwijk Dieter Debaveye. Bekijk hier de video. 

Supermarkt is tweede belangrijkste verkooppunt van Nationale Loterij

Ruim 6,7 miljoen. Dat is het aantal spelers die in 2018 meespeelden met een van de spelen van de Nationale Loterij. Bij de 256 miljoen spelmomenten door de ruim 6,7 miljoen spelers leverde dat ruim 80 miljoen keer iets op. Bij dat aantal mogen er zich op vandaag 44 miljonair noemen. Ook de supermarkten dragen hun steentje bij tot dat succes. Met 2.199 verkooppunten bent u het tweede belangrijkste verkooppunt voor de producten van de Nationale Loterij.

Nationale Loterij streeft naar meer transparantie

De trekkingen van de Nationale Loterij gaan sinds 1 juli live door in een glazen studio op het de Brouckèreplein in Brussel. Het nieuwe concept moet een antwoord bieden op de vraag van de consument naar meer transparantie – uiterst belangrijk voor spelers zoals bleek uit een onderzoek dat de Nationale Loterij heeft laten doen. 

ProWein Düsseldorf 2026: de beurs heruitgevonden

Al meer dan dertig jaar geldt ProWein als dé wereldwijde referentie voor professionals uit de wijn- en sterke­dranken­sector. Bewust van deze uitdagingen hebben de organisatoren van Messe Düsseldorf een grondige herziening doorgevoerd.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine