Franchising Partnercontent

Grote switch naar 350 winkels louis delhaize

Veel vers, veel bulk, heel duurzaam en alles digitaal

Stéphane Genicot
Stéphane Genicot: "We zetten alles in op digitalisatie. Onze imagoboodschappen verschijnen op vrij grote digitale schermen, de promo's op kleinere displays en elk product heeft een digitaal etiket"

Binnen de groep louis delhaize is een grote ommezwaai aan de gang. Enkele oude winkels van (s)match kregen al het uithangbord 'louis delhaize'. De allergrootste bestaande verkooppunten gaan open onder de noemer 'louis delhaize open market'. Daarvan zijn er al twee: in Gembloux en Eigenbrakel. Heel opvallend daar: verspilling krijgt er geen kans en recyclage is geen loos begrip.

Drie types winkels

Over drie jaar zullen zo'n 350 winkels van de groep louis delhaize up and running zijn onder het enseigne louis delhaize. U kent zeker al de kleine buurtwinkel louis delhaize, die momenteel bevoorraad wordt door delfood. Die blijft verder bestaan (-400 m2). Stilaan komen er iets grotere buurtwinkels louis delhaize bij (400 à 700/800 m2). In deze tweede categorie zitten de oude winkels smatch en de 'kleinere' van match. En dan zijn er de grote winkels van het huidige match (+900 m2): zij worden louis delhaize 'open market'. Alle drie de types louis delhaize zullen bevoorraad worden vanuit twee eigen depots.

Tegen verspilling, voor recylage

Lokaal en duurzaam

We ontmoeten marketingdirecteur Stéphane Genicot in Eigenbrakel, in de tweede testwinkel 'open market' na Gembloux. "Alles staat hier in het teken van weinig afval, geen verspilling, recyclage, lokaal en duurzaam", benadrukt Genicot. Op een aantal schappen 'zero gaspi!' (zero verspilling) vind je producten die de 'einddatum' naderen. Bij het buitengaan kan je in een aparte ruimte je lampen, batterijen, klein elektro, frituurolie, enzovoort kwijt.

Gang Louis Delhaize
De 'open market' is letterlijk heel open en transparant

Snelroute

De 'open market' is letterlijk heel open en transparant. Je ziet binnen in de ateliers, je kijkt over de rekken heen en de gangen zijn zeer breed. Je kan via een 'snelroute' met 'on the go'-producten (bloemen, kranten, broodjes/slaatjes …) direct naar de selfscan-kassa's.

Heel veel vers

Inspirerende 'nissen'

Voor de grotere boodschappen is er de zone 'vers' en de zone 'stock-up'. In de eerste word je culinair verwend: lekkere broodproducten, bereide gerechten, er is de beenhouwerij, een visstand, patisserie, groenten en fruit, enzovoort. Aan het begin van de stock-upzone kom je terecht in een aantal inspirerende 'nissen'. Genicot: "Er is bijvoorbeeld de 'wijnkelder', de tapasbar en de wereldkeuken. In de nis 'van bij ons' vindt de klant producten die geproduceerd werden rond de winkel in een cirkel van maximaal 50 kilometer."

Bar a tapas louis delhaize
Aan het begin van de stock-upzone kom je terecht in een aantal inspirerende 'nissen', bijvoorbeeld de tapasbar

'Bulk te koop'

Het hoekje dat ons vooral bijblijft, is 'de bulk van louis': noten, ontbijtgranen, enzovoort per kilo. De klant kan trouwens zijn eigen recipiënten meebrengen die makkelijk gewogen worden om het tarragewicht ervan te bepalen. En er loopt een test met wijn per liter.

Wijn in bulk
Er loopt een test om wijn in bulk te verkopen

In één rij aan de kassa

Niet alleen met wat on-the-goproducten ben je snel buiten, ook met een volle kar: ofwel via de bemande kassa's, waar iedereen in dezelfde rij aankomt en snel een kassa toegewezen krijgt, of je rekent natuurlijk af aan de hyper-geavanceerde selfscans.

Kassa Louis Delhaize
Je kan via een 'snelroute' met 'on the go'-producten (bloemen, kranten, broodjes/slaatjes …) direct naar de selfscan-kassa's

Digitalisatie ten top

Geen papier te zien in de 'open market'. "Bij louis delhaize zetten we alles in op digitalisatie. Onze imagoboodschappen verschijnen op vrij grote digitale schermen, de promo's op kleinere displays en elk product heeft een digitaal etiket. Zeer binnenkort krijgt ook e-commerce alle aandacht met een click & collect", besluit Genicot.

Franchiseformules

Franchisenemer worden van de kleine en middelgrote winkels van louis delhaize kan al. Vraag vrijblijvend info via Kristel Willems (gegevens onderaan).

LOUIS DELHAIZE – MATCH/SMATCH – DELFOOD
RUE DE L'ESPERANCE 84
6061 MONTIGNIES-SUR-SAMBRE
+3271204377
Kristel Willems
+3271204223
kwillems@gld.be
www.louisdelhaize.be

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

DELFOOD

RUE DE L'ESPERANCE 84, MONTIGNIES-SUR-SAMBRE 6061Meer info
Franchising
Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine