Grote switch naar 350 winkels louis delhaize
Veel vers, veel bulk, heel duurzaam en alles digitaal
Binnen de groep louis delhaize is een grote ommezwaai aan de gang. Enkele oude winkels van (s)match kregen al het uithangbord 'louis delhaize'. De allergrootste bestaande verkooppunten gaan open onder de noemer 'louis delhaize open market'. Daarvan zijn er al twee: in Gembloux en Eigenbrakel. Heel opvallend daar: verspilling krijgt er geen kans en recyclage is geen loos begrip.
Drie types winkels
Over drie jaar zullen zo'n 350 winkels van de groep louis delhaize up and running zijn onder het enseigne louis delhaize. U kent zeker al de kleine buurtwinkel louis delhaize, die momenteel bevoorraad wordt door delfood. Die blijft verder bestaan (-400 m2). Stilaan komen er iets grotere buurtwinkels louis delhaize bij (400 à 700/800 m2). In deze tweede categorie zitten de oude winkels smatch en de 'kleinere' van match. En dan zijn er de grote winkels van het huidige match (+900 m2): zij worden louis delhaize 'open market'. Alle drie de types louis delhaize zullen bevoorraad worden vanuit twee eigen depots.
Tegen verspilling, voor recylage
Lokaal en duurzaam
We ontmoeten marketingdirecteur Stéphane Genicot in Eigenbrakel, in de tweede testwinkel 'open market' na Gembloux. "Alles staat hier in het teken van weinig afval, geen verspilling, recyclage, lokaal en duurzaam", benadrukt Genicot. Op een aantal schappen 'zero gaspi!' (zero verspilling) vind je producten die de 'einddatum' naderen. Bij het buitengaan kan je in een aparte ruimte je lampen, batterijen, klein elektro, frituurolie, enzovoort kwijt.
Snelroute
De 'open market' is letterlijk heel open en transparant. Je ziet binnen in de ateliers, je kijkt over de rekken heen en de gangen zijn zeer breed. Je kan via een 'snelroute' met 'on the go'-producten (bloemen, kranten, broodjes/slaatjes …) direct naar de selfscan-kassa's.
Heel veel vers
Inspirerende 'nissen'
Voor de grotere boodschappen is er de zone 'vers' en de zone 'stock-up'. In de eerste word je culinair verwend: lekkere broodproducten, bereide gerechten, er is de beenhouwerij, een visstand, patisserie, groenten en fruit, enzovoort. Aan het begin van de stock-upzone kom je terecht in een aantal inspirerende 'nissen'. Genicot: "Er is bijvoorbeeld de 'wijnkelder', de tapasbar en de wereldkeuken. In de nis 'van bij ons' vindt de klant producten die geproduceerd werden rond de winkel in een cirkel van maximaal 50 kilometer."
'Bulk te koop'
Het hoekje dat ons vooral bijblijft, is 'de bulk van louis': noten, ontbijtgranen, enzovoort per kilo. De klant kan trouwens zijn eigen recipiënten meebrengen die makkelijk gewogen worden om het tarragewicht ervan te bepalen. En er loopt een test met wijn per liter.
In één rij aan de kassa
Niet alleen met wat on-the-goproducten ben je snel buiten, ook met een volle kar: ofwel via de bemande kassa's, waar iedereen in dezelfde rij aankomt en snel een kassa toegewezen krijgt, of je rekent natuurlijk af aan de hyper-geavanceerde selfscans.
Digitalisatie ten top
Geen papier te zien in de 'open market'. "Bij louis delhaize zetten we alles in op digitalisatie. Onze imagoboodschappen verschijnen op vrij grote digitale schermen, de promo's op kleinere displays en elk product heeft een digitaal etiket. Zeer binnenkort krijgt ook e-commerce alle aandacht met een click & collect", besluit Genicot.
Franchiseformules
Franchisenemer worden van de kleine en middelgrote winkels van louis delhaize kan al. Vraag vrijblijvend info via Kristel Willems (gegevens onderaan).
RUE DE L'ESPERANCE 84
6061 MONTIGNIES-SUR-SAMBRE
+3271204377
Kristel Willems
+3271204223
kwillems@gld.be
www.louisdelhaize.be

