Wat legt de Belg op zijn boterham?

Flexitarisme neemt steeds meer toe

Een onderzoek uitgevoerd door iVOX in opdracht van het merk Aoste, polste naar de voorkeuren en percepties van de Belgen rond charcuterie, flexitarisme, vegetarisme en de impact van voeding op het klimaat. Daaruit bleek dat 72% van de respondenten zichzelf een liefhebber van charcuterie noemt. De meeste Belgen eten dan ook minstens wekelijks vlees op de boterham (85%). Daarnaast blijken ze echter ook open te staan voor vegetarische en veganistische alternatieven. Bijna elke respondent eet wel eens een alternatief zonder vlees op de boterham (91%), waarvan het overgrote merendeel dit zelfs minstens één keer per week of meer doet (72%). Een kwart van de Belgen wil zijn charcuterieconsumptie in de toekomst verder verminderen. “Het flexitarisme neemt steeds meer toe in België, dat bevestigt het onderzoek. Aoste zet al langer in op deze tendens vanuit het duurzaamheidsaspect. We willen daarin een voortrekker zijn en samen met de consument willen we streven naar een wereld met minder, maar beter vlees en dus meer veggie oplossingen. Wij hebben de ambitie om de helft van ons aanbod te laten bestaan uit vegetarische en veganistische producten tegen 2025. We willen op die manier de consument inspireren die wel, soms of nooit vlees eet”, zegt Inge Ooms, Marketing Director bij Aoste.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine