Shop design awardsPremium

UKK's Koffie & Krant

 

FIRMA: UKK’s Koffie & Krant
NAAM EN VOORNAAM: Masure-Ollevier Luc & Kathleen
TELEFOONNUMMER: 0476 69 95 00
E-MAILADRES: luc@ukks.be
PROJECT: ombouw van dagbladhandel naar combinatie dagbladhandel en koffiespeciaalzaak met mogelijkheid tot eten (en take away)
DOELSTELLING(EN): Mijn echtgenote Kathleen runde de dagbladhandel samen met onze dochter, Elke Masure, die begin 2017 bekend maakte dat zij uit de zaak wilde stappen om bij haar man aan de slag te gaan. Dit noopte ons tot een beslissing: doen we verder of niet? Indien wel, op welke manier? We hebben toen besloten dat ik mee in de zaak zou stappen en we de zaak zouden ombouwen. Wetende dat de ‘normale” dagbladhandel geen toekomst meer heeft (pers verminderd door de digitalisering en het pushen voor abonnementen, tabak wordt steeds meer en meer afgeraden, de Nationale Loterij zorgt zelf voor veel meer verkoopspunten en pusht het online gokken, enz …) en het feit dat er in Koksijde-Dorp geen plaats is waar ouderen, alleenstaande vrouwen enz op hun gemak en in een aangename sfeer een lekker kopje koffie kunnen drinken of een heerlijke hap tot zich nemen sterkte ons in de overtuiging dat deze ombouw een eerste stap is naar de toekomst toe om te verhinderen dat de dagbladhandel gewoon uitdooft en we eventueel meer en meer gaan kunnen focussen op de koffie en de eetgelegenheid.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Zeelaan 36, 8670 Koksijde
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Inside, Brugge (projectleider: Ian Meulemeester)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Inside, Brugge
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 165 000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 200 000 euro

 

 

ukk

ukks

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

De twee diverse functies die men wou samenvoegen hebben we tot een concreet concept gebracht. Het idee om een goede circulatie doorheen de ruimte te creëren zodat de klant van diverse mogelijkheden kan genieten. Zowel het koffiegebeuren, als rechtstreeks naar de dagbladhandel als het koppelen aan elkaar.
Gezien we weinig natuurlijke lichtinval binnentrokken op het einde van de zaak hebben we met lichtrijke kleuren gewerkt. Hout, witte muurbekleding en zwarte presentatiestructuren om de kleur van de magazines naar voor te brengen.
Het speelse lattenwerk biedt enerzijds een scheiding tussen de bar & de dagbladhandel, anderzijds geeft het een mooie lichtschakering weer in de ruimte.Het exterieur werd verwerkt in het zwart, zodat het interieur meer in het oog springt.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De architectuur van het pand is bestaande structuur. Hier hebben we zo goed als niets aan gewijzigd.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Het programma van eisen was vrij groots, met daarbij een niet al te grote oppervlakte. Het was enigszins wat puzzelen om alles in het pand te krijgen. Dit zorgt uiteraard ook voor een uitdaging. Er werd zorgvuldig gekeken naar de circulatie & zonering.

 

Invulling ruimte

 

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

  • Zone 1: dagbladhandel: behouden van het vorige gamma om zoveel mogelijk klanten van de “oude” dagbladhandel te behouden.

  • Zone 2: koffie –en eetgelegenheid: zowel de huidige als nieuwe klanten aantrekken. Uiteindelijk hopen we op een kruisbestuiving zodat we in beide segmenten klanten bijkrijgen.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

In de voorontwerp fase werd er een circulatie- & zoneringsplan opgesteld.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Uiteraard vragen beide segmenten een persoonlijke verlichting, deze werd ook zo aangepast door Inside. We hebben zowel pendelarmaturen toegepast om een huiselijke sfeer te creëren als spots om voldoende licht te verkrijgen binnen de ruimte.

 

ukk

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

- Multiplex berk vernist
- Moduleo moods vinyl vloer, in visgraat vorm
- langwerpige metrotegels
- gyproc
- stoffering voor de zitbank (brandwerend)
- hpl tafelbladen (phoenix)

 

 

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?

Het zorgt voor een geheel, lichtrijk totaal concept / beleving.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Materiaal- en kleurgebruik werden afgetoetst bij de klant en intern. We hebben gezorgd voor neutrale kleuren, materialen zodat het geheel voor iedere leeftijd aanspreekt

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Bruin, wit, zwart, kleurrijke van de boeken, ..
(reeds hierboven ergens vermeld)

 

Verlichtingukk's

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Enkele pendelarmaturen + spots
We hebben gezorgd dat er overal voldoende belichting aanwezig is. De pendelarmaturen zorgen voor een bepaalde huiselijke sfeer.

 Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

Ledverlichting – amper verbruik van deze verlichting.

 

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Het houtmateriaal kreeg enkele vernislagen, zodat deze verzadigd was. De vloer is onderhoudsvriendelijk.

 

Duurzaamheidukk's

Hoe duurzaam is het concept?

Berken multiplex is vrij duurzaam. Vooral de houtsoort berk. Vinyl heeft een lange levensduur, dus in deze zin is dit zeker ook duurzaam. Stadia van ontwerp tot realisatie – ook vrij snel alles moeten beslissen, ook bij last minute beslissing moeten snel schakelen om dit te verwerken in het concept.

 

 Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

  • Muziek/nieuws via internetradio (Sonos toestellen)
  • Toonbankfrigo op toog koffiebar geïntegreerd
  • Speciale Lattiz machine om professionele en perfecte Latte Macchiato, Italiaanse capuccino, koffie verkeerd etc … te maken
  • Twee koffiemolens met verschillende gramage en maalgraad om gewone koffie en perfecte espresso’s aan te bieden
  • Design professionele koffiemachine
  • Free WiFi beschikbaar, zowel binnen als op het terras (verschillende login: UKK’s 2 en UKK’s 2 Terras)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

KABINE verdubbelt omzet in twee jaar tijd

Twee jaar na de strategische hertekening van het merk kan KABINE sterke groeicijfers voorleggen. Waar fast retail onder druk staat, bewijst dit Belgische familieconcept dat lokaal, duurzaam en warm wél werkt.

Koffiebonen en capsules zitten stevig in de lift

Op 29 september was het in België de Nationale Dag van de Koffie. Twee dagen later, op 1 oktober, vierden we ook de Internationale Dag van de Koffie. Het zwarte goud werd daarbij weer stevig in de kijker gezet. Logisch, want de koffiehype blijft maar duren en de Belgische ‘in home’ koffiemarkt vertegenwoordigt jaarlijks meer dan 4 miljard tassen. Maar wat drinkt de consument nu het liefst en welke grote trends zien we? Wij legden ons oor te luisteren bij één internationale speler en één ambachtelijke producent. En hoewel ze elk hun eigen accenten leggen, zijn ze het over één ding volledig eens: innovatie en variatie krijgen de grootste prioriteit.

De opmars van viennoiserie: wat scoort in uw winkel?

Sommige producten zijn onoverwinbaar, wat het tegenproduct ook moge zijn. Het winkelaanbod in viennoiserie is hier het levende bewijs van. De krokante 'pain au chocolat' en croissant zijn lekkernijen die bijvoorbeeld nooit teleurstellen...

Meer dan 100 Belgische speciaalbiervarianten zonder alcohol

België telt ondertussen meer dan 100 alcoholvrije speciaalbieren. Het biertype dankt zijn populariteit aan de enorme verscheidenheid in het aanbod. Zelfs de onder jongeren fel gesmaakte ‘rouges’ ontspringen de dans niet.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine