Frisdranken en waterPremium

Bewuste dorstlessers geven impuls aan frisdrankenmarkt

Suikervrij en functioneel blijven populair

Gerolsteiner mineraalwater
Gerolsteiner biedt een natuurlijk mineraalwater aan dat van zichzelf rijk is aan calcium, bicarbonaat en magnesium

De frisdrankenmarkt blijft een sector in beweging. De consument kiest voor suikervrije en functionele dranken met aandacht voor lokale en milieubewuste productie. Non-alcoholische alternatieven zitten in de lift met sport- en energiedranken als grote stijgers. Hierdoor ontstaat een premium niche die ruimte biedt voor innovatie en complexe smaken. Bewust genieten wordt zo hét basisingrediënt van de frisdrankensector.

Functionele frisdranken en waters

Een gezonde levensstijl met veel beweging lijkt belangrijker dan ooit. En daar horen aangepaste voeding en dranken bij die de drukke agenda van de consument ondersteunen. Bijgevolg zit de verkoop van energie- en sportdranken in de lift. Jet Import lanceerde recent de Red Bull Summer Edition met de smaak van witte perzik: een cafeïnehoudende energiedrank met vitamines B en essentiële voedingsstoffen. Het nieuwe drankje, dat zich focust op work-outs en drukke dagen, viel zo in de smaak dat het meteen permanent in het assortiment van Red Bull werd opgenomen.

Deze functionele voordelen hebben niet enkel als doel om meer energie te geven, maar dragen ook actief bij aan de productiviteit van de consument op bijvoorbeeld het werk. Er wordt verwacht dat de consumptie van energiedrankjes de komende jaren zal blijven toenemen.

In het segment waters zijn er drankenproducenten die hierop inspelen door gebottelde, functionele waters op de markt te brengen die verrijkt zijn met antioxidanten en extra vitamines. Tegelijkertijd biedt Gerolsteiner een natuurlijk mineraalwater aan dat van zichzelf rijk is aan calcium, bicarbonaat en magnesium – mineralen die van nature aanwezig zijn en bijdragen aan de gezondheid van de consument.

Red Bull summer edition
Jet Import lanceerde recent de Red Bull Summer Edition met de smaak van witte perzik

Suikervrije en natuurlijke alternatieven

Ook de vraag naar suikervrije en -arme alternatieven blijft toenemen: de consumptie van suikervrije dranken daalt terwijl deze van zeroproducten stijgt. Zo ziet Gerolsteiner de verkoop van het light-gamma en de Apple Spritzers – die zorgen voor verfrissing zonder overdaad aan suikers – stijgen.

Hoewel de prijs en smaak volgens de jaarlijkse Beverage Barometer van sectorvereniging VIWF nog steeds de belangrijkste overwegingen zijn bij het kiezen van een frisdrank, staat de hoeveelheid suiker reeds enkele jaren op de derde plaats.

Daarnaast checkt de consument het productlabel vooral voor netto hoeveelheid aanwezige suikers en portiegrootte. Suiker wordt dus een steeds belangrijker beslissingscriterium, waar frisdrankproducenten graag op inzetten. Tegen eind 2025 zou er zo’n 7 procent minder suiker worden verwerkt in frisdranken in vergelijking met 2021. Op vandaag is er in vergelijking met twee decennia geleden al een vermindering in suiker van ongeveer 35 procent.

Naast light- en caloriearme varianten, blijven natuurlijke dranken zonder toegevoegde kleurstoffen en bewaarmiddelen populair. Fruitsappen die inzetten op puur sap, zonder concentraat en zonder toegevoegde suikers, doen het in lijn van deze gezondheidstrend dan ook beter dan andere sappen. De Appelaere verkoopt onder meer druivensap, appelsap, sinaasappelsap en perensap dat 100% puur fruit bevat. Meer en meer winkelketens volgen deze gezondheidstrend, die ondersteund wordt door de media en verschillende ‘health influencers’.

royal bliss
Royal Bliss heeft varianten die 'low cal', 'mid cal' of zero sugar zijn (Coca Cola Company)
Appelaere fruitsappen
 De Appelaere verkoopt onder meer druivensap, appelsap, sinaasappelsap en perensap dat 100% puur fruit bevat

Milieubewuste keuzes als troef

Daarnaast wint het duurzaamheidsaspect steeds meer terrein. De bewuste consument zoekt drankjes op waarvan de verpakking recycleerbaar of herbruikbaar is. Lokale merken blijven aanspreken, zoals Ritchie dat 100% Belgische, natuurlijke en traditionele limonades met een twist op de markt brengt. Ook bij fruitsappen primeert het duurzame verhaal. Consumenten zijn op zoek naar sappen die een lokaal en eerlijk verhaal brengen.

De frisdrankproducent besteedt dan weer steeds meer aandacht aan een energiebewust productieproces. Door de impact van klimaatverandering op onze voeding- en drankensector wordt duurzaam omgaan met grondstoffen erg belangrijk. Zo zet Gerolsteiner als producent van mineraalwater sterk in op een verantwoorde productie van hun dranken. Periodes van langdurige droogte, afgewisseld met plotse overstromingen, maken de strenge bescherming van natuurlijke mineraalbronnen noodzakelijk.

Complexe smaken en premium niche

Door de focus op suikervrij, functioneel en lokaal ontstaat stilaan een premium niche van kwalitatieve – en soms iets duurdere – producten. Deze trend kwam in een stroomversnelling terecht door de gin-tonic-hype op de tonic-markt. Sindsdien duiken er op het frisdrankenschap steeds meer volwassen en verfijnde smaken op zoals bloedappelsien. Ritchie lanceerde onlangs een limonade met natuurlijk bloedappelsienaroma met een hint van passievrucht, een frisse en pittige combinatie die door de consument wordt gesmaakt en perfect inspeelt op deze niche. Ook andere merken zoals Fever Tree volgen deze trend en bieden bijzondere smakencombinaties aan.

Deze tendens vertaalt zich nu ook in de Beverage Barometer van het VIWF. Op de derde plaats staat de ‘complexe smaak’ als het gaat over de smaakvoorkeur van de Belgen. De consument gaat dus steeds vaker op zoek naar exclusieve smaakbeleving.

Ritchie Blood Orange
Ritchie lanceerde onlangs een limonade met natuurlijk bloedappelsienaroma met een hint van passievrucht, een frisse en pittige combinatie

Conclusie: de sector van morgen

De frisdrankensector staat voor grote uitdagingen met boordevol kansen. Structurele verschuivingen in het consumentengedrag zorgen voor opportuniteiten bij producenten die zin hebben voor innovatie. De populariteit van trends zoals gezondheid en duurzaamheid zetten zich steeds steviger in de markt. Dit zorgt voor een vernieuwend en smaakvol aanbod dat vorm geeft aan de frisdrankensector van morgen.

TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE RAYONINDELING
-Consumenten zoeken in de winkel naar de merken die ze kennen binnen elke categorie, daarom is het van belang dat het nummer één merk binnen elke categorie duidelijk gepositioneerd staat.
-Volg de actuele trends op. Groeiende categorieën moeten voldoende plaats krijgen zodat deze op korte termijn niet out-of-stock zijn.
-Consumenten gaan op zoek naar nieuwigheden van merken die ze reeds kennen. Licht deze uit in de rayon waardoor ze meer opvallen.
-Stal pure fruitsappen uit nabij groenten en fruit. Hierdoor ligt de focus op het gezondheidsaspect van de natuurlijke sappen.

BELANGRIJKS MARKTEVOLUTIES IN CIJFERS

Consumptie in 2024 in miljoen liters (Bron: Global Data):

Frisdranken: 1442,2 ML vs. 1450,2 ML in 2023 of – 0,6%
Gebotteld water: 1.524, 9 ML vs. 1.490,3 ML in 2023 of + 2,3%
Fruitsappen en nectar: 124,0 ML vs. 130,4 ML in 2023 of – 4,9%

Trends en tendensen in 2024 (Bron: Administratie van Accijnzen):
Consumptie zerodrinks stijgt: 23% vs. 22% in 2023
Consumptie gesuikerde dranken daalt: 15% vs. 16% in 2023
Toename van consumptie van alcoholvrije bieren en wijnen: +21% vs. 2023

Totale Belgische volume evolutie (Bron: Nielsen YTD 06/2025 - via fabrikanten):
Non-alcoholische dranken: +6,1% (na jaren stagnatie)

Functionele dranken:
Energy drinks: +11,3%
Sport drinks: +8,8%

Traditionele categorieën (lichte heropleving):
Cola: +2,1%
Limonade: +5,5%
Ice tea: +1,1%

Met medewerking van De Appelaere, CCEP Belgium, Gerolsteiner, Jet Import, Ritchie Limonades en sectorvereniging VIWF

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marilyn Van Moerkercke16 juli 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine