Shoppen we online gezonder?

onderzoek door UGent

Uit een onderzoek van de Marketingafdeling van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UGent blijkt dat wie in een fysieke supermarkt winkelt, vaker ongezonde snacks koopt, dan we online doen. In een eerste studie werden meer dan 32 000 winkelbezoeken van 4300 consumenten die beide winkelkanalen gebruiken, geanalyseerd. De conclusie is opvallend: wanneer dergelijke 'mixed customers' online hun boodschappen doen,  gemiddeld voor  5.7% aan ongezonde voeding koopt. Doet diezelfde consument offline boodschappen, spendeert hij maar liefst 10.4% aan ongezonde voeding. De ongezonde snacks werden opgedeeld in vijf categorieën (zoute snacks, chips, chocolade, snoeprepen en snoepgoed). Voor elke categorie wordt hetzelfde verband gevonden: online geeft men proportioneel minder uit aan ongezonde voeding. Dat ligt vooral in het verschil van productpresentatie in de winkel. Tastbare producten verleiden de consument meer en zijn dus moeilijker te weerstaan. Dat blijkt ook nog eens uit een experimentele studie bij 431 deelnemers. Die toont aan dat online winkelen voordelen biedt voor de gezondheid van de consument. Deze studie werd uitgevoerd door onderzoekers van de UGent.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine