
4/6/2025
De Belgische zuivelmarkt beleeft een opmerkelijk hersteljaar. Na enkele jaren van druk door stijgende prijzen en veranderende consumptiepatronen, groeit het thuisverbruik van zuivelproducten opnieuw in zowel volume als in waarde.

20/2/2025
Kaas verdient een centrale plaats in de winkel. Door te concentreren op een uitgebreid aanbod dat rekening houdt met uw doelpubliek verhoogt u de omzet. Leg daarbij het accent op lokaal, ambachtelijk en seizoensgebonden.

21/10/2024
Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in Parijs de SIAL plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. Uiteraard waren wij aanwezig om vast te stellen dat de beurs gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.

25/8/2023
Omdat pure chocolade verder aan belang wint, creëren fabrikanten steeds meer variëteiten met donkere chocolade. Die gaan tegenwoordig trouwens op zoek naar ecologisch verantwoorde chocolade.
11/7/2022
In 2021 werd in heel België 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. De groei van bio in Vlaanderen gaat sneller dan in heel België.

1/6/2021
Ter gelegenheid van Wereldmelkdag lanceerde VLAM een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft. Opvallend: de COVID-19-pandemie versnelde enkele trends waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen.

28/10/2019
Specialisten in hun vak geven Retail enkele opvallende inzichten in het kaasrayon. Convenience en bijkomende eetmomenten zijn de motor achter sommige nieuwigheden. Kaas van eigen bodem blijft het goed doen, in combinatie met authentieke smaken en verhalen. Vrijwel elk merk heeft dan ook een of meer biologische varianten die uitstekend onthaald worden. Hou in uw assortiment rekening met de seizoenen en zorg voor afwisseling dankzij onderscheidende producten. Zo verrast u de consument telkens weer.

25/4/2019
De consumptie van zuivel van de gemiddelde Belg kende afgelopen jaar een lichte daling, een tendens die zich ook voordoet in de rest van de voedingsmarkt. In grote lijnen daalt de aankoopfrequentie voor melk, yoghurt en kaas met als gevolg een lichte afname van de volumes per capita. Een stijging van de gemiddelde prijzen binnen de zuivelsector zorgden dan wel weer voor een positieve evolutie op vlak van omzet en besteding. Persvoorlichter B2B van VLAM Leen Guffens licht de tendensen die zich in de zuivelmarkt voordoen verder toe.

20/3/2018
Twee trends staan sinds twintig jaar garant voor vernieuwing en dynamiek in de categorie zuivel: gezondheid en plezier. Verder is zuivel een productgroep die stevig is gestoeld op degelijke klassiekers enerzijds en rake innovaties anderzijds. Een hoofdrolspeler op de Belgische markt is Danone. We ontmoeten er een van de category managers, Aurélia Boes. Zij schetst de zekerheden en uitdagingen in de zuivelcategorie.