ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Verse voeding
    • Vers vlees
    • Verse vis & schelpdieren
    • Bakkerij
    • Groenten & fruit
    • Zuivelproducten
    • Smeersalades
    • Streekproducten
    • Aardappelproducten
    • Charcuterie
    • Bereide gerechten
    • Plantaardige voedingsproducten
    • Kazen
    • Patés
    • Biovlees
  • chevron_right Droge voeding
  • chevron_right Diepvries
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Non-food
  • chevron_right Winkel
  • chevron_right Atelier
  • chevron_right Marketing
  • chevron_right Recepten
Zuivelproducten
  • Premium

Zuivel blijft stevig verankerd in Belgisch eetpatroon

4/6/2025

De Belgische zuivelmarkt beleeft een opmerkelijk hersteljaar. Na enkele jaren van druk door stijgende prijzen en veranderende consumptiepatronen, groeit het thuisverbruik van zuivelproducten opnieuw in zowel volume als in waarde.

  • Premium

Benut het volledig potentieel van de kaasafdeling

20/2/2025

Kaas verdient een centrale plaats in de winkel. Door te concentreren op een uitgebreid aanbod dat rekening houdt met uw doelpubliek verhoogt u de omzet. Leg daarbij het accent op lokaal, ambachtelijk en seizoensgebonden.

SIAL 2024: innovatie op elk niveau

21/10/2024

Om de twee jaar, halverwege oktober, vindt in Parijs de SIAL plaats, het belangrijkste evenement in de voedingswereld. Uiteraard waren wij aanwezig om vast te stellen dat de beurs gekenmerkt werd door een hernieuwde dynamiek en een recordaantal bezoekers.

  • Premium

Chocoladeproducenten zetten reuzenstappen

25/8/2023

Omdat pure chocolade verder aan belang wint, creëren fabrikanten steeds meer variëteiten met donkere chocolade. Die gaan tegenwoordig trouwens op zoek naar ecologisch verantwoorde chocolade.

  • Premium

Vlamingen kopen steeds vaker bio

11/7/2022

In 2021 werd in heel België 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. De groei van bio in Vlaanderen gaat sneller dan in heel België.

  • Premium

Zuiveltrends

1/6/2021

Ter gelegenheid van Wereldmelkdag lanceerde VLAM een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft. Opvallend: de COVID-19-pandemie versnelde enkele trends waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen.

  • Premium

Authentieke smaken bezorgen het kaasrayon toegevoegde waarde

28/10/2019

Specialisten in hun vak geven Retail enkele opvallende inzichten in het kaasrayon. Convenience en bijkomende eetmomenten zijn de motor achter sommige nieuwigheden. Kaas van eigen bodem blijft het goed doen, in combinatie met authentieke smaken en verhalen. Vrijwel elk merk heeft dan ook een of meer biologische varianten die uitstekend onthaald worden. Hou in uw assortiment rekening met de seizoenen en zorg voor afwisseling dankzij onderscheidende producten. Zo verrast u de consument telkens weer.

  • Premium

‘Kazen van bij ons’ scoren sterk bij de consument

25/4/2019

De consumptie van zuivel van de gemiddelde Belg kende afgelopen jaar een lichte daling, een tendens die zich ook voordoet in de rest van de voedingsmarkt. In grote lijnen daalt de aankoopfrequentie voor melk, yoghurt en kaas met als gevolg een lichte afname van de volumes per capita. Een stijging van de gemiddelde prijzen binnen de zuivelsector zorgden dan wel weer voor een positieve evolutie op vlak van omzet en besteding. Persvoorlichter B2B van VLAM Leen Guffens licht de tendensen die zich in de zuivelmarkt voordoen verder toe.

  • Premium

98% koopt jaarlijks ultraverse zuivel

20/3/2018

Twee trends staan sinds twintig jaar garant voor vernieuwing en dynamiek in de categorie zuivel: gezondheid en plezier. Verder is zuivel een productgroep die stevig is gestoeld op degelijke klassiekers enerzijds en rake innovaties anderzijds. Een hoofdrolspeler op de Belgische markt is Danone. We ontmoeten er een van de category managers, Aurélia Boes. Zij schetst de zekerheden en uitdagingen in de zuivelcategorie.