Hoge exposantenaantallen voorspellen succesvolle EuroShop 2026
In 2026 komt de internationale retailsector opnieuw samen in Düsseldorf voor de 22e editie van EuroShop (© Constanze Tillmann, Mintarder Weg 34, 404702 Düsseldorf, Germany boot 2023)
Met nog slechts enkele weken te gaan tot de opening van EuroShop 2026 is de belangstelling onder exposanten en bezoekers groter dan ooit. Ondanks de uitdagende economische situatie in de retailsector hebben honderden bedrijven zich al verzekerd van een plek op ’s werelds toonaangevende retailvakbeurs, die van 22 tot en met 26 februari 2026 plaatsvindt in Düsseldorf. De interesse is vooral sterk in de segmenten foodservice-apparatuur, retailtechnologie, koeling & energiemanagement en expo & event.
Internationale ontmoetingsplek
In februari 2026 vindt de 22e editie van EuroShop plaats, een moment dat samenvalt met het 60-jarig bestaan van de beurs. EuroShop heeft in de loop der jaren een sterke positie opgebouwd als ontmoetingsplek voor professionals die zich bezighouden met de inrichting, techniek, beleving en strategie van retailomgevingen. De jubileumeditie wordt aangegrepen om terug te kijken op zes decennia retailontwikkeling, maar vooral om te laten zien welke richting de sector de komende jaren opgaat.
Er worden ongeveer 1.900 exposanten uit meer dan 60 landen verwacht, verspreid over 14 hallen met gezamenlijk meer dan 100.000 vierkante meter beursruimte. Hierdoor ontstaat een breed overzicht van ontwikkelingen in uiteenlopende disciplines, van architectuur en productpresentatie tot energiebeheer en automatisering. Voor internationale spelers is dit een gelegenheid om in korte tijd inzicht te krijgen in relevante innovaties en best practices.
Zeven thematische dimensies
EuroShop 2026 is opgebouwd rond zeven inhoudelijke dimensies die elk een ander aspect van het retaillandschap belichten.
Shopfitting & Store Design
Shopfitting & Store Design is het middelpunt en tevens de grootste van de dimensies. Ongeveer 450 exposanten, waaronder toonaangevende architectuur- en winkelontwerpbureaus en fabrikanten, zullen hun nieuwste ontwikkelingen presenteren op meer dan 27.000 vierkante meter geregistreerde tentoonstellingsruimte.
Lighting
Bij de entree van EuroShop schittert traditiegetrouw de Lighting-dimensie. Exposanten laten zien hoe verlichting een winkelruimte overzichtelijker maakt, sfeer toevoegt en de aandacht van bezoekers op natuurlijke wijze begeleidt.
Expo & Event Marketing
De vraag naar inspirerende en impactvolle manieren om merken te presenteren blijft groeien. Dat blijkt uit het feit dat het segment Expo & Event Marketing dit jaar voor het eerst uitbreidt naar twee volledige hallen.
Refrigeration & Energy Management
Met meer dan 25.000 vierkante meter vloeroppervlak is het gedeelte Refrigeration & Energy Management bijzonder omvangrijk. Dit bewijst hoe belangrijk energiezuinige technologieën en duurzame koeling zijn, én hoe sterk de retailgastronomie boomt.
EuroCIS – Retail Technology
In de EuroCIS-dimensie laten meer dan 550 exposanten zien hoe technologieën zoals AI en slimme winkels het werk van retailers ondersteunen en klantenervaringen beïnvloeden.
Retail Marketing
De Retail Marketing-dimensie toont aan hoe een winkelervaring die alle zintuigen prikkelt klanten actief meeneemt. Met multisensorische presentaties en vernieuwende acties in de winkel wordt duidelijk in welke mate koopimpulsen subtiel kunnen worden versterkt.
Food Service Equipment
Het segment Food Service Equipment breidt zich snel uit. Steeds meer supermarkten, warenhuizen en andere retailers voegen immers horeca-elementen toe om klanten beter te bedienen en het winkelbezoek te verrijken. Binnen Food Service Equipment vinden bezoekers technologieën en uitrustingen die zijn ontwikkeld met nadruk op snelheid, consistentie en hygiëne, en die bovendien geschikt zijn voor integratie in compacte winkelomgevingen.
Speciale zones bomvol inspiratie
Naast de zeven hoofdsegmenten kent EuroShop 2026 diverse speciale zones waar bezoekers ideeën en concepten kunnen ervaren. In het Designers’ Village delen bekende architecten en designstudio’s hun actuele visie op winkels. De nieuwe VM Experience maakt visual merchandising tastbaar en nodigt uit tot ontdekken en uitproberen. In de Food Service Innovation Hub wordt getoond hoe digitalisering en automatisering het werk in retailgastronomie veranderen, terwijl de Italian Lighting Lounge laat zien hoe lichtontwerp een winkelomgeving kan beïnvloeden.
Het Shop! Village, het IFES Global Village, het dlv Village en de Start-up Hub vormen plekken waar bezoekers kennis kunnen uitwisselen, contacten leggen en inspiratie opdoen. De 60s Lounge geeft een kijkje in het verleden van EuroShop en laat zien hoe de beurs en de retailsector zich in zestig jaar hebben ontwikkeld. Op zeven podia vinden dagelijks presentaties, panelgesprekken en praktijkcases plaats waarin experts actuele trends bespreken en met bezoekers in gesprek gaan.
Guided Innovation Tours en store tours
Voor de jubileumeditie van EuroShop is het programma met rondleidingen uitgebreid. De Guided Innovation Tours helpen bezoekers snel zicht te krijgen op de belangrijkste ontwikkelingen die momenteel bepalend zijn in retail, variërend van duurzame materialen en nieuw store design tot technologische toepassingen, energiemanagement en oplossingen voor foodservice. Voor het eerst zijn er ook store tours in Düsseldorf, waar bezoekers in de stad zelf actuele winkelconcepten kunnen verkennen.
Voor deze editie worden voor het eerst exclusieve store tours in Düsseldorf georganiseerd
Meer informatie over de beurs is te vinden op www.euroshop-tradefair.com. Tickets zijn nu online verkrijgbaar.
STOCKUMER KIRCHSTR. 61
40474 DUSSELDORF
+492114560543
euroshop@messe-duesseldorf.de
www.euroshop.de

