Belgische consument wil duurzamere verpakkingen
Procter & Gamble zet daarom in op circulariteit
Procter & Gamble heeft zijn nieuwste vorderingen op weg naar meer verpakkingscirculariteit in Europa voorgesteld, waaronder ook België. Deze kaderen in de ‘Ambition 2030-doelstellingen’ om tegen 2030 het gebruik van virgin plastic met 50% te verminderen en 100% recycleerbaarheid of herbruikbaarheid te bereiken. Daarnaast speelt het bedrijf een belangrijke rol in het Holy Grail project, een innovatief concept voor slim sorteren, om de Europese recyclagepercentages op te krikken.
onderzoek duurzamere verpakkingen
Via zijn merken wil P&G een positieve impact hebben op de maatschappij en het milieu, en een verantwoorde consumptie mogelijk maken. Uit een studie van P&G en een onafhankelijk onderzoeksinstituut bij Belgische consumenten bleek dat de Belg duurzamere producten zoekt. Het onderzoek wees uit dat 75% van de Belgische consumenten duurzame verpakkingen belangrijk vindt (1). De helft van de respondenten associeert de duurzaamheid van verpakkingen met de recycleerbaarheid of herbruikbaarheid ervan (2).
Heel wat van de verpakkingsoplossingen die wereldwijd worden gebruikt, zijn ontwikkeld in het Brussels Innovation Center. Zo bestaan alle flessen van DashTM vloeibaar wasmiddel en de gekleurde flessen van LenorTM tot 50% uit gerecycleerd plastic (PCR), en de transparante LenorTM-flessen zelfs voor 100%. Deze zijn allemaal in Brussel ontwikkeld.
Significante stappen bij verschillende merken
P&G wil het gebruik van virgin plastic in de verpakkingen van zijn merken verminderen. Zo schakelen GilletteTM en VenusTM over van plasticverpakkingen op gerecycleerde kartonnen verpakkingen voor hun vervangbare scheermesjes. De nieuwe kartonnen verpakkingen liggen vanaf maart 2021 in de Belgische rekken.Hierdoor zullen GilletteTM en VenusTM in één jaar tijd 545 ton minder plastic genereren in Europa. De nieuwe verpakking is gemaakt uit karton en papier omdat deze materialen herkenbaar zijn, makkelijk gesorteerd kunnen worden en recycleerbaar zijn.De verpakkingen bestaan voor minstens 37% uit gerecycleerd materiaal, zoals gebruikte kranten, tijdschriften en karton. Gillette werkt eraan om alle verpakkingen volledig recycleerbaar te maken voor de andere producten in het assortiment en streeft ernaar om al in 2023 aanzienlijke vooruitgang te hebben geboekt.
Head and ShouldersTM lanceert op grote schaal in Europa een nieuwe herbruikbare fles in 100% aluminium, samen met zijn recycleerbare navulzakjes vervaardigd met 60% minder plastic. Deze nieuwe herbruikbare fles is sinds maart dit jaar verkrijgbaar in België. Hierdoor kunnen 200 miljoen Europese huishoudens meer recycleren en hergebruiken en minder afval genereren, waardoor er jaarlijks 300 miljoen minder plasticflessen worden geproduceerd.
De huidige plasticzakken voor Dash allin1 PODSTM en Ariel allin1 PODSTM worden vervangen door een recycleerbare variant, die deze zomer in België wordt gelanceerd. De huidige verpakking van de capsules bestaat uit meerdere lagen niet-recycleerbaar plastic. De nieuwe zak zal slechts uit één laag recycleerbaar plastic bestaan, waardoor het makkelijker gerecycleerd kan worden.
Oral-BTM introduceert volledig recycleerbare tandpasta tubes gemaakt van HDPE (High Density Polyethylene). Tot nu toe kunnen tandpasta tubes gemaakt met verschillende materialen moeilijk worden gerecycleerd in de wereldwijde recyclage-infrastructuur. De nieuwe HDPE verpakking biedt dezelfde productbescherming als de huidige tubes, maar is gecertificeerd door de Europese recyclage-instanties. Oral-BTM introduceert de eerste HDPE-tubes binnenkort op de markt in België.
Betere en slimmere recyclage op grote schaal
Om circulariteit mogelijk te maken moeten op grote schaal gemakkelijk recycleerbare materialen worden gebruikt. Zorgen dat verpakkingen functioneel blijven en toch voldoen aan de Europese recyclagevereisten is dan ook cruciaal voor het innovatieve werk van P&G.
Recycleerbare verpakkingen zijn vaak de meest voor de hand liggende eerste stap op weg naar een circulaire economie. De verhoging van de recyclagepercentages is essentieel om bestaande materialen een tweede leven te geven. Het door P&G aangestuurde HolyGrail-project is een bekroonde technologie die onder leiding van het Brussels Innovation Center ontworpen is om het sorteren van verpakkingsafval in de EU te bevorderen en zowel de kwaliteit als de kwantiteit van gerecycleerd plastic te verbeteren. Deze watermerktechnologie zit in de lift en wordt nu uitgebreid als onderdeel van de belangrijkste initiatieven van de European Brands Association AIM. Meer dan 120 bedrijven nemen deel aan dit baanbrekende project.
Certificering via het RecyClass-platform
Conform zijn ambitie om recycleerbare verpakkingen te gebruiken heeft P&G zich als eerste FMCG-bedrijf aangesloten bij het RecyClass-initiatief, een certificeringsaanpak voor recyclagevereisten om plasticverpakkingen circulair te makenen traceerbaar doorheen de hele waardeketen. P&G heeft een recordaantal van 12 product- en technologiegoedkeuringen verkregen voor zijn verpakkingen van haarverzorgings-, schoonmaak- en wasproducten. Deze garanderen dat de verpakkingen voldoen aan de criteria die door RecyClass zijn vastgelegd. Door zich aan te sluiten bij het RecyClass-platform helpt P&G de circulariteit van verpakkingen te verbeteren.
1: Resultaten van iVOX-onderzoek uitgevoerd in opdracht van P&G bij 1000 Belgen in 2018.
2: Resultaten van iVOX-onderzoek uitgevoerd in opdracht van P&G bij 1000 Belgen in 2020.
