Shop design awardsPremium

MAMAZOET

INGEDIEND DOOR: Timmer Ateljé
NAAM EN VOORNAAM: De Keyser Sandy
TELEFOONNUMMER: 0476/62.04.34
E-MAILADRES: info@timmeratelje.be
PROJECT: Nieuwe baby - & kinderwinkel
DOELSTELLING(EN): Een warme huiselijke sfeer bekomen, met gebruik van veel natuurlijke producten en behoud van de oorspronkelijke structuur/materialen waar nodig (zo hebben we het plafond helemaal kunnen behouden).
LOCATIE VAN HET PROJECT: Oudenaardsesteenweg 35, Gent
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Studio Lauka & timmer ateljé
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Helix & timmer ateljé

Mamazoet

ARCHITECTUUR/DESIGN

1. Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Een huiselijke inrichting die uiteraard helemaal kidsproof is, met een centrale tafel om zowel producten te tonen, als om gezellig aan te keuvelen. Mamazoet mocht niet zomaar een winkel zijn, maar één met een hart en één waar (toekomstige) mama's en papa's elkaar kunnen vinden. Met veel natuurlijke elementen, want eco staat bij ons centraal.

2. Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Er is genoeg ruimte voorzien voor zowel de producten goed te tonen als een aangenaam en vrij gevoel te creëren bij de klanten. Het ruwe van het plafond in contrast met de warme parket en witte/pastelkleurige meubels vormen een mooi geheel.

3. Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

De balans behouden tussen enerzijds de meubels die uniek en origineel dienden te zijn, zonder ze te veel in het oog te doen springen want dit dienen de producten uit de winkel zelf te doen.

Mamazoet

INVULLING RUIMTE

1.In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

In twee delen verbonden met een compleet houten gang. Vooraan vinden we de nieuwste collecties & de toog waar er gezellig gebabbeld wordt, achteraan is er een grote ruimte opgesplitst in slaapkamertjes en een ruimte voor de meer praktische zaken. Alles is zo ingedeeld zodat er een mooi samenvloeiend geheel is, want voor de komst van de baby heb je véél nodig en wij proberen het zo overzichtelijk mogelijk te maken voor mama's en papa's in spe.

2. Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Neen, daar werd niet mee gewerkt.

3. In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones

We hebben gekozen voor rails met verplaatsbare spots, dit maakt dat we de verlichting kunnen veranderen naar gelang de producten in de winkel. We kunnen op die manier dus variëren in de zaken die we extra 'in de spotlights' willen zetten.

4. Hoe is de etalage opgevat?

Speels & variërend, met vaak wat kinderen in ;-)

Mamazoet

KEUZE MATERIALEN

1.Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Voor de inrichting zijn mutiplex berk en multiplex populier de hoofdrolspelers. En dat in hun naturelle vorm, alsook in kleur: gelakt in kleurige vlakken of voorzien van pastelkleurig laminaat. Op die manier wordt opnieuw gezorgd voor een synergie tussen het naturelle van het hout en de zachte maar speelse huisstijl-kleuren.

2. In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

We hebben gebruik gemaakt van warme en duurzame materialen die lang meegaan. Kwaliteit boven kwantiteit, want hier streven wij zelf ook naar. Wij willen het beste voor onze kleintjes én de wereld waarin ze opgroeien. Door duurzame & lokaal geproduceerde producten te verdelen, dragen we hieraan bij. Ook de warmte van de materialen is belangrijk, omdat Mamazoet een warme en gezellige plek is voor iedereen, het is geheel is een beleving op zich.

3. Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Uiteraard, onze klanten hechten waarde aan simplistische, mooie en duurzame zaken. Dit weerspiegelt zich in de gebruikte materialen.

KLEUREN

1. Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

We hebben gekozen voor lichthout, wit, zachtroze en olijfgroen. Zachtroze en olijfgroen zijn onze huiskleuren en deze lijn trokken we dus ook in het interieur door.

Mamazoet

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

Overal werd LEDverlichting toegepast.

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Geen, bij Mamazoet gaan we een beetje back to basics. Het enige dat we wel voorzien is muziek, playlist "het koffiehuis", want gezelligheid is hier troef!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Hoge exposantenaantallen voorspellen succesvolle EuroShop 2026

Met nog slechts enkele weken te gaan tot de opening van EuroShop 2026 is de belangstelling onder exposanten en bezoekers groter dan ooit. Ondanks de uitdagende economische situatie in de retailsector hebben honderden bedrijven zich ...

SHOP DESIGN AWARDS 2018

Op 21 februari werden voor de eerste keer de Shop Design Awards uitgereikt. Tijdens een feestelijk avond werden de winkeliers met de best ingerichte nieuwe of vernieuwde winkel beloond voor hun investeringen. Er waren in totaal 67 projecten genomineerd, verdeeld over zes categorieën. De award wordt georganiseerd door de retailmagazines en enkele bouwmagazines van Professional Media Group.

Innoveren met impact: e5 wint de Mercuriusprijs 2025

Tijdens een feestelijke uitreiking op 15 oktober bekroonde Comeos, de federatie van handel en diensten, e5 met de Mercuriusprijs 2025. Al meer dan 35 jaar zet deze prestigieuze onderscheiding retailers in de schijnwerpers die met vernieuwende ideeën het verschil maken.

Shop Design Barometer 2020

Naar aanleiding van de Shop Design Awards organiseerde Professional Media Group een Shop Design Barometer. Gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine