IJs eind 2025 aan de deur bij Unilever
Tegen eind 2025 wordt de volledige ijscategorie afgestoten
Unilever gaat zijn gehele roomijsassortiment verkopen, inclusief de merken Magnum, Cornetto en Ben & Jerry's. Dat zal een impact hebben op 7.500 banen wereldwijd. De ijsjesdivisie van Unilever was in 2023 goed voor een omzet van 7,9 miljard euro.
Het Britse consumptiegoederenbedrijf Unilever kondigde op 19 maart 2024 aan zijn gehele ijsbedrijf af te stoten en zich te richten op zijn vier andere bedrijfscategorieën: gezondheid & schoonheid, persoonlijke verzorging, huishoudelijke verzorging en voeding (desserts niet inbegrepen), met merken als Hellmann's (sauzen), Knorr (bouillon, soep, diepvriesproducten), Dove (zepen) en Cif (schoonmaakproducten). Daarnaast lanceert het bedrijf een nieuw productiviteitsprogramma waarmee, naar eigen zeggen, in totaal zo'n 800 miljoen euro kan worden bespaard. Deze veranderingen bedreigen wereldwijd ongeveer 7.500 (administratieve) banen (6% van het totale personeelsbestand).
Momenteel is Unilever nog steeds eigenaar van enkele van 's werelds bestverkopende ijsmerken, waaronder Magnum, Ben & Jerry's en, in Frankrijk, Viennetta en Fermette. Het bedrijf benadrukte nog dat de afsplitsing onmiddellijk een feit wordt, hoewel de hele operatie pas eind 2025 definitief achter de rug zal zijn. Nu al staat vast dat het hoofdkwartier van de divisie verhuist van Rotterdam naar Amsterdam. Nieuws over de toekomst van de merken in deze portefeuille is er nog niet.
