Slimmer consumeren: de voordelen van “food hacks” voor je portemonnee en het milieu

De stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen Belgen om slimmer en goedkoper te leven. In juli 2024 steeg de inflatie in Belgische supermarkten tot 2,49%, terwijl die in juni nog 2,31% was, meldt consumentenonderzoeker Testaankoop. Het gevolg? Ons boodschappenmandje wordt steeds duurder en duurder. Sinds januari 2022 stegen onze boodschappenkosten zelfs gemiddeld met zo’n 27%.1
Om de stijgende prijzen het hoofd te bieden, grijpen steeds meer mensen naar zogenaamde “food hacks”. Zo verschenen er al meer dan 164.000 berichten op het socialemediaplatform TikTok onder de hashtag #foodhacks, waar mensen slimme manieren delen om hun boodschappen- en energiekosten te verlagen. Denk aan tips voor efficiënte maaltijdplanning, het verlengen van de houdbaarheid van producten en het omtoveren van vergeten groenten, fruit, vlees of vis tot heerlijke maaltijden.
Deze hacks winnen niet alleen terrein op sociale media, maar ook in de dranken- en voedingsindustrie. Tetra Pak gaat al decennia op zoek naar innovatieve manieren om voedsel te produceren en verspiling te verminderen. Ze werken samen met partners wereldwijd aan nieuwe processen zoals precisiefermentatie en kweekvlees, die helpen om met minder natuurlijke hulpbronnen toch de groeiende wereldbevolking te voeden.2
Voedselverspilling terugdringen met food hacks
Bovendien zijn food hacks niet alleen goed voor onze portemonnee, maar ook voor onze planeet. Deze zuinigere manier van leven resulteert namelijk in minder voedselverspilling, en dat is nodig, gezien een derde van het geproduceerde voedsel wereldwijd nog steeds verloren gaat of verspild wordt.3 Alleen al in Vlaanderen werd in 2023 bijna 900.000 ton eetbaar voedsel weggegooid, wat neerkomt op twee tot drie volle winkelkarren per gezin.4

Slimme verpakkingen
De opkomst van food hacks opent nieuwe deuren voor voedsel- en drankproducenten om dichter bij hun klanten te komen en te laten zien dat ze dezelfde waarden delen. Merken kunnen hun marketing inzetten om mensen te helpen slimmer om te gaan met energie, afval te verminderen en voedsel langer vers te houden. Een goed voorbeeld is Tetra Pak’s betrokkenheid bij innovatieve voedselproductieprocessen. Door samen te werken met verschillende sectoren, helpen ze nieuwe producten op de markt te brengen die een lagere impact hebben op het milieu én efficiënt zijn.
1 De inflatie in de supermarkt is iets gestegen. Dit zijn de belangrijkste prijswijzigingen in augustus 2024. (2024, August 5). Testaankoop. www.test-aankoop.be/familie-prive/supermarkten/nieuws/maandelijkse-inflatie-supermarkt#wat-is-het-inflatiepercentage-in-de-supermarkten-in-belgie
2 New food. (n.d.). www.tetrapak.com/solutions/categories/new-food
3 Save 1/3 - Fight Food Waste - WWF. (n.d.). SaveOneThird. www.saveonethird.org
4 Whitepaper - Voedselverlies in Vlaanderen. (n.d.). Website NL. www.ovam.vlaanderen.be/nl/w/whitepaper-voedselverlies-in-vlaanderen

