Verpakkingen Partnercontent

Slimmer consumeren: de voordelen van “food hacks” voor je portemonnee en het milieu

voordelen van “food hacks”1

De stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen Belgen om slimmer en goedkoper te leven. In juli 2024 steeg de inflatie in Belgische supermarkten tot 2,49%, terwijl die in juni nog 2,31% was, meldt consumentenonderzoeker Testaankoop. Het gevolg? Ons boodschappenmandje wordt steeds duurder en duurder. Sinds januari 2022 stegen onze boodschappenkosten zelfs gemiddeld met zo’n 27%.1

voordelen van “food hacks”2Om de stijgende prijzen het hoofd te bieden, grijpen steeds meer mensen naar zogenaamde “food hacks”. Zo verschenen er al meer dan 164.000 berichten op het socialemediaplatform TikTok onder de hashtag #foodhacks, waar mensen slimme manieren delen om hun boodschappen- en energiekosten te verlagen. Denk aan tips voor efficiënte maaltijdplanning, het verlengen van de houdbaarheid van producten en het omtoveren van vergeten groenten, fruit, vlees of vis tot heerlijke maaltijden.

Deze hacks winnen niet alleen terrein op sociale media, maar ook in de dranken- en voedingsindustrie. Tetra Pak gaat al decennia op zoek naar innovatieve manieren om voedsel te produceren en verspiling te verminderen. Ze werken samen met partners wereldwijd aan nieuwe processen zoals precisiefermentatie en kweekvlees, die helpen om met minder natuurlijke hulpbronnen toch de groeiende wereldbevolking te voeden.2

Voedselverspilling terugdringen met food hacks

Bovendien zijn food hacks niet alleen goed voor onze portemonnee, maar ook voor onze planeet. Deze zuinigere manier van leven resulteert namelijk in minder voedselverspilling, en dat is nodig, gezien een derde van het geproduceerde voedsel wereldwijd nog steeds verloren gaat of verspild wordt.3 Alleen al in Vlaanderen werd in 2023 bijna 900.000 ton eetbaar voedsel weggegooid, wat neerkomt op twee tot drie volle winkelkarren per gezin.4

voordelen van “food hacks”3

Slimme verpakkingen

De opkomst van food hacks opent nieuwe deuren voor voedsel- en drankproducenten om dichter bij hun klanten te komen en te laten zien dat ze dezelfde waarden delen. Merken kunnen hun marketing inzetten om mensen te helpen slimmer om te gaan met energie, afval te verminderen en voedsel langer vers te houden. Een goed voorbeeld is Tetra Pak’s betrokkenheid bij innovatieve voedselproductieprocessen. Door samen te werken met verschillende sectoren, helpen ze nieuwe producten op de markt te brengen die een lagere impact hebben op het milieu én efficiënt zijn.

1 De inflatie in de supermarkt is iets gestegen. Dit zijn de belangrijkste prijswijzigingen in augustus 2024. (2024, August 5). Testaankoop. www.test-aankoop.be/familie-prive/supermarkten/nieuws/maandelijkse-inflatie-supermarkt#wat-is-het-inflatiepercentage-in-de-supermarkten-in-belgie
2 New food. (n.d.). www.tetrapak.com/solutions/categories/new-food
3 Save 1/3 - Fight Food Waste - WWF. (n.d.). SaveOneThird. www.saveonethird.org
4 Whitepaper - Voedselverlies in Vlaanderen. (n.d.). Website NL. www.ovam.vlaanderen.be/nl/w/whitepaper-voedselverlies-in-vlaanderen

TETRA PAK
HOOFDVESTE 18
3992 DG HOUTEN
+31306349999
info@tetrapak.com
www.tetrapak.com

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

TETRA PAK PROCESSING SYSTEMS

HOOFDVESTE 18, DG HOUTEN 3992Meer info
Industrie 4.0
Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine