April 2024 recordmaand voor tweedehands-speedpedelecs
Voorzichtige tekens van herstel voor nieuwe modellen

De tweedehandsmarkt voor speedpedelecs (SP) vaart een stevige koers. Met maar liefst 698 tweedehandsregistraties spant april 2024 vanaf heden de kroon als recordmaand. De inschrijvingen voor nieuwe SP’s daalden daarentegen met 11,6%. Toch is het totaal aantal nieuwe exemplaren tussen 2022 en 2024 met 1,8% gestegen. De voortdurende groei van de speedpedelecmarkt is zeer opmerkelijk en wijst bijgevolg op een toenemende interesse in de voordelen en mobiliteitsmogelijkheden.
Marktevolutie van nieuwe speedpedelecs
De inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs zijn in april 2024 met 150 eenheden gedaald (-11,6%) ten opzichte van april 2023. “Deze daling betekent niet automatisch een negatieve tendens”, verklaart Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO. “Hoewel het totaal aantal nieuwe inschrijvingen een daling van 931 eenheden registreert voor het eerste kwartaal ten opzichte van 2023, zijn de totale inschrijvingen tussen 2022 en 2024 met 1,8% gestegen.”
In april 2024 werd de grootste daling van nieuwe registraties waargenomen binnen het leasesegment. De inschrijvingen daalden hierbij tot 2.405 exemplaren (-21,6%). Maar ook het particuliere segment (-13,2%) en bedrijfssegment (-4,3%) liepen terug.
Een significante meerderheid van de nieuwe speedpedelecs werd ingeschreven door niet-particulieren (66,7%). Ongeveer de helft gebeurde via leasing (51,8%), terwijl bedrijven een marktaandeel van 14,9% haalden. Omdat de daling bij particulieren minder sterk is, vertegenwoordigen ze bijna één derde van de nieuwe inschrijvingen (33,4%).
Tweedehandsmarkt blijft hard gaan
Ondertussen groeit de tweedehandsmarkt van speedpedelecs exponentieel tot 698 eenheden (+88,6%). Sinds het begin van het jaar zijn er in totaal al 2.498 tweedehands-speedpedelecs geregistreerd in België. Dat is 28,2% meer dan in 2023 en 49,5% meer dan in 2022.
Dit enorme succes kan in grote mate toegeschreven worden aan het stijgende aantal vrijgekomen lease-speedpedelecs die worden overgekocht of doorverkocht. Maar uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speedpedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
Brussel scoort beter dan Wallonië
Ook in april 2024 bleven speedpedelecs voornamelijk een Vlaams fenomeen. Zo is Vlaanderen goed voor een marktaandeel van maar liefst 94,3%, goed voor 4.378 eenheden. Brussel volgt met 135 eenheden, kort opgevolgd door Wallonië met 131 eenheden. Ten opzichte van april 2023 vertoonden alle provincies wel een daling, van -3% tot -55%. Luxemburg (-55%), Vlaams-Brabant (-30%), en Namen (-29%) kenden hierbij de grootste procentuele achteruitgang.
Ondanks haar relatief kleine omvang, haalt Brussel wel een hoger aantal SP’s dan de vier Waalse provincies samen. Dit is des te opmerkelijker omdat speedpedelecs relatief weinig aantrekkingskracht hebben in een sterk verstedelijkte omgeving. Bovendien is rijden vaak moeilijker en zijn gedeelde fietsen of scooters op elke straathoek te vinden. Waarschijnlijk is een groot deel van deze fietsen geregistreerd door bedrijven, waardoor Brussel kan rekenen op inschrijvingen van leasingmaatschappijen.
