naar top
Menu
Logo Print
06/04/2018 - TOM D'HALLUIN

ASSORTIMENT VLEESVERVANGERS SAMENSTELLENVleesvervanger

Unanimiteit bij alle fabrikanten: de groeiende groep vegetariërs, flexitariërs en veganisten wil meer variatie. De grootste opportuniteit voor retail ligt dan ook in het voeren van een breder aanbod, en dat zowel in de afdeling (koel)vers als in de diepvriesafdeling.

Van ingrediënten tot kant-en-klare convenience

Zorg vooreerst voor een mooie mix van ingrediënten, burgers en kant-en-klare maaltijden.
Mieke Bartholomeeusen, Quorn: “Het blijvend succes van ons brede gamma bewijst dat de consument zeer uiteenlopende noden heeft. Nu eens wil hij zelf creatief met gehakt, blokjes en dergelijke aan de slag, dan verkiest hij weer producten zoals burgers of schnitzels waarmee hij snel en makkelijk een lekkere doordeweekse maaltijd op tafel kan toveren." Ook HAK speelde in op de behoefte naar ingrediënten enerzijds en (semi)complete maaltijden anderzijds.Vleesvervanger
Nicole Freid, HAK: “Het afgelopen jaar introduceerden wij linzen, kikkererwten, kidneybonen en zwarte bonen in pouch die, omdat ze weinig vocht bevatten en een lekkere bite hebben, zo aan elk gerecht toe te voegen zijn. Daarnaast lanceerden we bijna complete gerechten zoals linzencurry en kidneybonen-chili, waaraan je enkel nog rijst of een wrap hoeft toe te voegen."

Groentenburgers versus vlees- en visreplica's

Rinske Schenk, Valess: “Grofweg onderscheiden we twee groepen. De ene groep verkiest vleesvrije replica's en grijpt naar producten zoals burgers en wokstukjes. De andere groep wil geen vleesassociatie en kiest bijvoorbeeld voor onze filet met champignonsaus. De keuze voor het ene of het andere is niet gebonden aan leeftijd of -stijl (vege- of flexitarisch), maar hangt samen met de beweegredenen om vegetarisch te eten."
Van vlees- en visreplica's verwacht de consument dat ze qua smaak en structuur niet van 'echt' vlees of vis te onderscheiden zijn. In de categorie groenteburgers staat vooral smaakvariatie hoog op de agenda.
Heidi Govaerts, Ardo: “Om in te spelen opde vraag naar vernieuwende groentesnacks, lanceerden we een burger waarin we de powergroente boerenkool combineerden met een eiwitrijk én trendy quinoakorstje."
Ronald Droesbeke, La Vie Est Belle: “Naast groenteburgers blijven ook de notenburgers onverminderd populair. Vooral falafel kent een steile opmars: het schap van een biowinkel telt momenteel vijf à acht referenties."

Vegan Versus kaasKaasburger

De opmars van vegan mag dan onstuitbaar zijn, verlies ook zeker de vele kaasliefhebbers niet uit het oog!
Delphine Van Goethem, De Paddestoel: “Vegan blijft voor velen een brug te ver. Vooral bij flexitariërs blijven onze kaasvarianten erg populair."
Rinske Schenk: “Onze gevulde filet met kaas blijft onze topper. Kaasvarianten zijn dankzij hun herkenbare kaascomponent erg toegankelijk voor nieuwe categoriekopers, maar ook zware categoriekopers zweren vaak trouw aan dit type product, door de ongecompliceerde en bewezen smaak."

Vrij van

'Vrij van' blijft een belangrijke trend in de foodsector, en laat zich ook in het gamma 'vleesvrij' sterk gelden.
Ronald Droesbeke: “Gluten-, soja- en suikervrije vleesvervangers zitten in de lift, net als de vraag naar ongepaneerde producten."