naar top
Menu
Logo Print
06/04/2018 - TOM D'HALLUIN

RETAILAANBOD VLEESVERVANGERSVleesvervanger

Producenten beantwoorden de vraagexplosie met een niet-aflatende stroom vernieuwingen.

Kwalitatiever en gevarieerder gamma

Katleen Messeeuw, So Fine: “Het aanbod plantaardige voeding groeit enorm, zowel op het vlak van vleesreplicatie als dat van innoverende producten en gerechten als alternatief voor vlees."
Ronald Droesbeke, La Vie Est Belle: “Opvallend is ook het groeiende aanbod vleesvervangers op basis van nichezaden en peulvruchten, zoals hennep, quinoa en lupine."

Meer aanbieders, ook in retail

Nu vleesvervangers niet langer niche zijn, stijgt de vertegenwoordig in de klassieke retail enorm. Bovendien springen ook steeds meer spelers op de kar. Zo mikt De Paddestoel met het gloednieuwe label The Bio Veggie Company expliciet op retail, en ontwikkelden ook groentebedrijven Ardo en HAK een innovatief gamma vleesvervangers. Opmerkelijk is overigens dat ook de vleessector zich intussen op de vegetarische markt heeft gestort.
Ronald Droesbeke: “We zien niet alleen dat de eerste slagerijen een vegetarisch aanbod beginnen te voeren, maar ook dat klassieke vleesbedrijven zoals Aoste nu vegetarische producten aanbieden."