naar top
Menu
Logo Print
06/04/2018 - TOM D'HALLUIN

DOELGROEPEN VLEESVERVANGERS

Er is een stijging merkbaar in het aantal flexitariërs, maar ook het aantal vegetariërs en vegans blijft stijgen. De positieve effecten van plantaardige voeding op milieu en gezondheid winnen bekendheid en worden dus door een groeiend publiek omarmd.

België: vegan groeit nog sterker dan veggieVleesvervanger

Mieke Bartholomeeusen, Quorn: “Waar vegetarische voeding vroeger een nichevoedingskeuze was, wordt het nu mainstream. Uit Nielsen cijfers blijkt dat de globale markt van vegetarische producten in België afgelopen jaar met 7% gegroeid is. De vegan markt groeide nog sterker, met maar liefst 9%."

Steeds meer flexitariërs, vegetariërs en veganisten

Karolien Servaes, Damhert: “De groep flexitariërs blijft groeien. Niet enkel in huisgezinnen, maar ook in bedrijfskantines en restaurants wordt er steeds vaker bewust voor gekozen om minstens een keer per week een vegetarische maaltijd op het menu te zetten."
Katleen Messeeuw, So Fine: “Bovendien stijgt niet enkel het aantal flexitariërs, maar ook het aantal vegetariërs en vegans. De positieve effecten van plantaardige voeding op milieu en gezondheid winnen bekendheid en worden dus door een groeiend publiek omarmd."

Veganisme boomt wereldwijd

Karolien Servaes: “Niet enkel in België, maar ook in andere Europese landen zoals Duitsland en Nederland groeit de vraag naar vegan bijzonder snel."
Mieke Bartholomeeusen: “In Engeland is veganisme de sterkst groeiende lifestylebeweging: op tien jaar tijd is het aantal veganisten er gestegen van 150.000 naar 542.000, wat neerkomt op een groei van 360%. In de Verenigde Staten identificeert 6% van de bevolking zich als veganist, waar het in 2014 nog om 1% ging. In Australië is het aantal producten met een 'vegan' label met 92% gestegen in 2016."