Shop design awardsPremium

apotheek goegebeur

INGEDIEND DOOR: Concept & Co
NAAM EN VOORNAAM: Louagie Sylvie
TELEFOONNUMMER: 0477/50.87.41
E-MAILADRES: sylvie.louagie@gmail.com
PROJECT: Verbouwing van kantoor tot apotheek
DOELSTELLING(EN): Ontwerp van een belevingsapotheek, waar klanten met plezier komen shoppen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Torhout - oostendestraat 154
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Sylvie Louagie (Concept & co)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Hollevoet Kristof bvba
BUDGETTERING
Vooropgesteld budget: 400.000,00€
Uiteindelijk budget: 400.000,00€

Concept & co

Hoe is het ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

De buitengevel werd voorzien van nieuwe ramen en twee automatische deuren, met helling voor rolstoelgebruikers, alsook een privé parking. In de gevel zit een digitaal click & collect afhaalpunt verwerkt, met scanner voor doktersvoorschriften. Deze is verbonden via een transportband met het automatisch magazijn in de apotheek.
De binnenruimte, die voorheen een boekhoudkantoor was en bestond uit vele kleine bureaus, werd volledig gestript en opengetrokken tot een groot geheel. De "robot" (een automatisch magazijn, afmeting L 10m x B 1.5m x H 2.5m) diende geïntegreerd te worden in de ruimte en verbonden met zowel toonbank als muurautomaat aan de straatkant. De winkel is opgebouwd in verschillende belevingshoeken: beautycorner, babycorner, natuurhoek, vitaliteit- en sporthoek, orthocafé, ... en de nodige labo's, stock- en werkruimtes.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De winkel is open en vlot toegankelijk. Elk detail draagt toe tot een hogere belevingswaarde: de klant krijgt het gevoel te wandelen (natuurhoek), te shoppen, (beautycorner, babycorner), een koffiepauze (ortho-café)… alles zorgt ervoor dat de klant niet als "zieke" in een klinische apotheek binnenkomt, maar geniet van een healthy-shopping moment in een gezellige ongedwongen sfeer.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

De grootste uitdaging was het verwerken van de automatisatie (de robot, de transportband, het uitgifteluik) en de technische vereisten van de labo's.

Indeling

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

  • Beautycorner: met voldoende uitstalruimte voor de verschillende merken. Onder elke uitstalkast, is discreet een lade voor stalen voorzien. Een uit steen gehouwen waskom alsook een kleine bar met mak-up spiegel, kan gebruikt worden om producten uit te testen of voor make-up workshops.
    Het plafond is er zeer laag om een intieme sfeer te creëeren. In dit verlaagd plafond loopt de verbindende transportband tussen robot en uitgifteluik.
  • Babyhoek: niet alleen luiers of babyvoeding worden er aangeboden. De hoek is opgevat als boetiek waar met terecht kan voor babykleertjes, knuffeltjes enz. Deze hoek is vanop de straat een eye-catcher door het berkenbosje, dat dienst doet als kledingrekjes.
  • Natuurhoek: Een tweede berkenbosje, versterkt met een grote bos-foto, dient als gezellige hoek voor natuurproducten zoals thee, honing.
  • Ortho-café: de traditionele orthopedische hoek van een apotheek, waar intimere gesprekken kunnen gevoerd worden, werd als kleine gezellige koffiebar opgevat. Zo worden "vervelende" gesprekken over bvb incontinentie meteen een stuk aangenamer.

Andere hoeken werden gevormd door middel van losstaande multifunctionele blisterwalls, waar zowel haakjes als legplanken kunnen gebruikt worden. Deze walls bevatten: - sport & vitality - kidscorner - hygiëne- Pets...

Babycorner

  • De labo's bevinden zich achteraan. Vanuit de labo's is er een goed overzicht over de winkel, zodat de klanten steeds oogcontact kunnen maken met een behulpzame apotheker.
  • De toonbanken bestaan uit een 6m en een 3.5m lange boomstam, waar de technieken en nodige opbergruimte en weggestopt zit. Het gebruik van de boomstammen verhoogt ook het natuurlijke aangename gevoel.
  • Er is een groot rolstoeltoegankelijk toilet aanwezig.
  • Een grote bergruimte ligt discreet achter de robot.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

De inkom aan de straatkant vormt de as van de winkel. Rechts en links zijn de verschillende corners goed zichtbaar vlot bereikbaar. Signalisatie in de middengang maakt meteen duidelijk waar de klant zich moet wenden.
Op de zijkant van de apotheek bevind zich een 2de ingang, dat rechtstreeks toegang geeft tot de privé parking.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones

Het plafond werd zwart geschilderd en de zwarte functionele rails met richbare spots zorgen voor voldoende licht, zonder op te vallen. Boven de toonbank ontwierpen we een metalen structuur, materiaal dat veelvuldig terugkomt, met LED-strips.  De ruggen van kasten in de beautycorner worden met indirecte verlichting verlicht. In combinatie met de ingebouwde spots in het verlaagd plafond, worden de producten mooi uitgelicht.

Berken

Hoe is de etalage opgevat?(enkel in te vullen indien er een etalage voorzien is)

De etalages zijn open en geven de klant de mogelijkheid om de volledige apotheek te zien. De berkenbosjes vormen de eye-catchers. Losse blisterwalls worden ingericht volgens bepaalde thema's.

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

  • Vloer: gepolierde beton
  • Wanden: Gyproc
  • Blisterwalls en meubilair: Formica
  • Toonbanken: Suar (tropische houtsoort)
  • Kledingrekken: Berkenstammen
  • Losse rekken: staal
  • Signalisatie: staal
  • Verlichting: staal

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Alle materialen werden gekozen om de beleving te verhogen.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Er is rekening gehouden met sfeer: het was absoluut de bedoeling om geen typische klinische apothekerswinkel te realiseren. Alles werd ontworpen met oog op beleving, gezelligheid, feelgood...

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Zwart, wit en natuurhoutsoorten voor een tijdloze sfeer.

Kleuren

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

De nauwe samenwerking met Hollevoet Kristof bvba is een garantie op gebied van perfecte afwerking.

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

Door gebruik te maken van natuurlijke materialen. De meubels in spaanplaat met formica werden vervaardigd uit recuperatiehout.

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Er zijn in de winkel drie grote touchscreens aanwezig. Op die manier kunnen klanten producten of informatie ook zelf opzoeken. Een scherm werd laag gehangen voor de kinderen. Ze kunnen interactieve spelletjes op spelen, terwijl de ouders rustig kunnen shoppen. Aan de straatkant is ook een digitaal scherm, gecombineerd met afgifteluik. Deze 24/7 click & collect is zeer handig wanneer de apotheek gesloten is.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Hoge exposantenaantallen voorspellen succesvolle EuroShop 2026

Met nog slechts enkele weken te gaan tot de opening van EuroShop 2026 is de belangstelling onder exposanten en bezoekers groter dan ooit. Ondanks de uitdagende economische situatie in de retailsector hebben honderden bedrijven zich ...

KABINE verdubbelt omzet in twee jaar tijd

Twee jaar na de strategische hertekening van het merk kan KABINE sterke groeicijfers voorleggen. Waar fast retail onder druk staat, bewijst dit Belgische familieconcept dat lokaal, duurzaam en warm wél werkt.

SHOP DESIGN AWARDS 2018

Op 21 februari werden voor de eerste keer de Shop Design Awards uitgereikt. Tijdens een feestelijk avond werden de winkeliers met de best ingerichte nieuwe of vernieuwde winkel beloond voor hun investeringen. Er waren in totaal 67 projecten genomineerd, verdeeld over zes categorieën. De award wordt georganiseerd door de retailmagazines en enkele bouwmagazines van Professional Media Group.

Shop Design Barometer 2020

Naar aanleiding van de Shop Design Awards organiseerde Professional Media Group een Shop Design Barometer. Gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine