Shop design awardsPremium

Anne-Marie Vermeulen

INGEDIEND DOOR: Anne-Marie Vermeulen
NAAM EN VOORNAAM: Anne-Marie Vermeulen
TELEFOONNUMMER: 09/369.38.64
E-MAILADRES: info@annemarievermeulen.be
PROJECT: Een nieuwe winkel oprichten op een nieuwe locatie, in een nieuw gebouw.
DOELSTELLING(EN): We wilden een grotere ruimte, meer plaats voor de uitbreiding van onze collectie en vooral een grote parking.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Wetteren
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: architectenbureau Kris Pringels
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Waltzes ruwbouw, Pieter Jan Vermaercke verlichting, Marc Reynebeau interieur
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 800.000
Uiteindelijke budget: € 835.000

Anne-Marie Vermeulen

ARCHITECTUUR/DESIGN

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

We zijn gegaan voor een industriële look.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

We hebben gekozen voor grote ramen, veel lichtinval en ruimte dankzij de hoge plafonds.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Daar we al 29 jaar onze zaak hadden wisten we perfect hoe we onze nieuwe zaak wilden inrichten.

Anne-Marie Vermeulen

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Wij hebben onze zaak ingedeeld in een dames-, kinder- en herenhoek. Bovendien beschikken we over een hoek om te wachten en een koffie te drinken.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Van een routing zou ik niet durven spreken maar we hebben ervoor gezorgd dat de respectievelijke magazijnen
dichtst bij hun zones liggen. Het magazijn voor de kinderen en heren liggen op het gelijksvloers vlak aan de kinder- en herenhoek.Het magazijn voor de dames ligt vlakbij de dameshoek.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

De verlichting is zeer belangrijk. We hebben de zones een aparte lichtbron gegeven die wat speels is en hebben de accent gelegd op de etalagemeubelen zodat de goederen, schoenen en handtassen goed uitkomen. Daarnaast hebben we erop gelet dat er geen overbelichting is zodat de kleuren van de schoenen correct overkomen. Dankzij de hoge ramen komt er voldoende natuurlijk licht binnen.

Hoe is de etalage opgevat?

De etalages kunnen ingedeeld worden in twee delen met de ingang ertussenin. Aan de ene kant van de ingang bevindt zich de heren- en kinderetalage en aan de andere kant de damesetalage. De hoge ramen zorgen voor veel lichtinval.

Anne-Marie Vermeulen

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

We hebben gekozen voor een industrielook met een gepolierde betonvloer afgewerkt met etalagekasten in hout.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

De coole industrielook afgewerkt met de warme houteffecten en lederen zetels heeft zowel een strakke als warme indruk.
Hier en daar werd er gewerkt met een kleureffect, namelijk rood.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Wij hebben er grondig opgelet dat de hoogte van de zetels ideaal zijn voor het passen van de schoenen. Daarnaast hebben we voor het comfort van de oudere mensen gemakkelijke, losse zeteltjes voorzien die we bovendien kunnen verplaatsen.

Anne-Marie Vermeulen

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De kleuren zijn voornamelijk zwart (vloer), wit en hout (meubels). Daarnaast hebben we gewerkt met een accent van rood (foto-zitpoefen-beeldjes). De kleuren van ons logo zijn immers zwart-wit-rood.

VERLICHTING

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

We hebben gekozen voor een algemen verlichting in winkel en etalage via rail en spots en een sfeerverlichting
in de zones, geven een vrij speelse indruk. ook boven de toonbank hebben we dezelfde speelse verlichting herhaald.

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Wij stonden natuurlijk op een kwalitatieve afwerking en hebben dan ook vele winkels bezocht. Zo wisten we goed wat we wel of absoluut niet wilden en vooral waarop we moesten letten. We hebben geen typische firma van winkelinrichtingen genomen maar hebben gewerkt met losse aannemers die hun stiel kennen en bijgevolg heel goed en kwalitatief werk leveren.

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

We hebben gewerkt met natuurlijke materialen en ledverlichting.

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?

Wij hebben er enkel voor gezorgd dat er een tv scherm in de kinderhoek staat. Wij zijn namelijk een zelfstandige schoenzaak dat persoonlijk contact vooropstelt. Wij luisteren naar wat een klant zoek of nodig heeft en gaan hen begeleiden in hun zoektocht naar de juiste schoen. Daarom streven we naar een aangename en huiselijke sfeer.
De aangename muziek in de zaak stelt de klant meteen op zijn/haar gemak.

Anne-Marie Vermeulen

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Hoge exposantenaantallen voorspellen succesvolle EuroShop 2026

Met nog slechts enkele weken te gaan tot de opening van EuroShop 2026 is de belangstelling onder exposanten en bezoekers groter dan ooit. Ondanks de uitdagende economische situatie in de retailsector hebben honderden bedrijven zich ...

SHOP DESIGN AWARDS 2018

Op 21 februari werden voor de eerste keer de Shop Design Awards uitgereikt. Tijdens een feestelijk avond werden de winkeliers met de best ingerichte nieuwe of vernieuwde winkel beloond voor hun investeringen. Er waren in totaal 67 projecten genomineerd, verdeeld over zes categorieën. De award wordt georganiseerd door de retailmagazines en enkele bouwmagazines van Professional Media Group.

Innoveren met impact: e5 wint de Mercuriusprijs 2025

Tijdens een feestelijke uitreiking op 15 oktober bekroonde Comeos, de federatie van handel en diensten, e5 met de Mercuriusprijs 2025. Al meer dan 35 jaar zet deze prestigieuze onderscheiding retailers in de schijnwerpers die met vernieuwende ideeën het verschil maken.

Shop Design Barometer 2020

Naar aanleiding van de Shop Design Awards organiseerde Professional Media Group een Shop Design Barometer. Gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting.

Print Magazine

Recente Editie
16 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine