naar top
Menu
Logo Print

Butcher Bart

 

FIRMA: Butcher Bart 
NAAM EN VOORNAAM: Bart vab Dijck
TELEFOONNUMMER: 0479/679776 – 03/383.07.33
E-MAILADRES: info@butcherbart.be
PROJECT: Vernieuwde slagerij ‘Butcher Bart’ 
DOELSTELLING(EN): Het omvormen van een bestaande slagerij naar een vernieuwend, hip winkelconcept waarbij de ambacht terug op de voorgrond wordt gezet. Daarenboven was het de bedoeling om met het aanbieden van de nevenproducten een one-stop-shop te creëren dat de opkomst van de vele supermarkten in de directe omgeving kan counteren.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Handelslei 18 – 2980 zoersel (Sint-Antonius-Zoersel)
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: zaakvoerder Bart van Dijck in samenwerking met Wimag bvba 
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Wimag bvba - Aalterseweg 70 - B-9910 
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 500.000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 525.000 euro

 

butcher bart

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Binnen: Ontwerp en keuze materialen ifv de flow in de winkel. Duidelijkheid geven over alle producten voor de klant, ervoor zorgen dat elke klant alle producten ziet

Buiten: De bestaande sierlijke gevel werd gerestyled : schilderwerken in witte kleur in combinatie met de zwarte steellook ramen stralen sfeer en authenticiteit uit. Eveneens het bijkomend voorzien van verlichting op de gevel, een zonnescherm om zo weinig mogelijk zonlicht in de winkel te brengen want dit geeft de producten in de toonbank een foute kleur. De bedoeling is om buitenaf passerende klanten uit te nodigen om binnen te komen en eens ze binnen zijn, een fantastisch overzicht te geven van alle producten.
Tot slot werd er een rebranding doorgevoerd, waarbij het logo werd vernieuwd alsook alle zakjes, inpakpapier, etiketten etc. Tevens werd de website www.butcherbart.be vernieuwd en wordt er dagelijks gewerkt aan een up-to-date Facebookpagina.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Een artisanale, authentieke en karaktervolle uitstraling was de bedoeling. De hedendaagse private leefsfeer in de winkel brengen, de klant moet zich op zijn gemak voelen. De klant moet zich goed voelen in de winkel, want een goed gevoel draagt bij tot meer kopen.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Niet direct een uitdaging omdat de “flow” in de winkel het uitgangspunt was. Vooral de juiste materialen op de juiste plaats aanbrengen en samenbrengen in 1 geheel, was het opzet. Ook telkens het voorzien van voldoende overschot/plaats voor de klant zodat die voldoende vrije ruimte had om te bewegen en rond te lopen.

 

Invulling ruimtebutcher bart

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Alle producten werd ingedeeld in afdelingen. Er waren dus diverse stukken toonbank respectievelijk voor het product. Bij het binnenkomen is er een centraal eiland, bereikbaar van overal in de winkel voor alle meeneem/traiteur/dagschotels. Aansluitend een meter-lange toonbank ingedeeld in vers vlees, charcuterie, kaas en als laatste net voor de kassa groenten en fruit met bediening. Ook de volledige winkel is telkens met bediening zodat de klant samen met de persoon die bestelt de volledige toonbank doorloopt en dus alle producten ook gezien heeft. Er is ook een soort werkruimte (voorwerkruimte ) in de winkel zodat de klant alles mee kan volgen en beleven, dit geeft dan ook terug vertrouwen aan de klant dat alles in eigen huis wordt bereid en verwerkt !

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Jazeker, dat was het uitgangspunt. Elke klant volgt de route en ziet dus alle producten op die manier door dat de persoon die bedient elke klant persoonlijk begeleidt.

butcher bart

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Verlichting is in onze winkel heel belangrijk : elke product heeft de juiste positie van het licht en ook de juiste kleurtemperatuur. Onze producten worden dus op hun best gepresenteerd met de juiste verlichting. Ook voldoende verlichting is belangrijk geweest in onze ontwerp en dat ifv de gekozen kleuren en materialen. Deze verlichting is led verlichting op rails zodat er ook nog kan verplaatst worden indien nodig, ook ifv uitstraling geeft dit een industrile sfeer terug. Enkel sfeerverlichting aan de kassa

Hoe is de etalage opgevat?

Butcher Bart heeft geen etalage. Er werd geopteerd voor een volledige inkijk in de winkel. Op die manier wordt de klant naar binnen getrokken. Vanaf de straatzijde kan je immers de producten zien liggen, het bedieningspersoneel zien werken en klanten zien bestellen.

 

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Marmer, parkettegels geven sfeer en warmte maar perfect onderhoudsvriendelijk , hout en messing, tegeltjes tegen muur in metallic look.
Om de aandacht niet van de producten af te leiden werd er weinig andere aankleding voorzien. Er werd enkel sfeerverlichting voorzien boven de kassa en 2 afbeelding (waaronder een koe/varken tegen de muur achter het vers vlees) en een sfeerbeeld van een koe achter de kassa).

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Het was onze intentie om een gezellige, aangename sfeer te creëren in de winkel, waardoor de klant een thuisgevoel heeft. Er moet een beleving zijn in de winkel zodat de klant zich heel goed voelt en dit door de juiste materialen te kiezen en te combineren.

butcher

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Mmessing, hout, tegels en marmers – hedendaags

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Positie voor de uitgelichte toonbanken is belangrijk zodat alles mooi belicht is en geen donkere vlekken zichtbaar zijn. Het juiste licht op de juiste plaats eveneens de keuze voor led ifv verbruik. Led is op vandaag niet meer weg te denken aangezien het verbruik een heel pak minder is. Sfeerverlichting aan de kassa mag en kan, met goed gevoel terug naar buiten

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Het gebruik van de beste grondstoffen. Alle meubilair werd ook op metalen onderstellen geplaatst zodat water bij het kuisen geen kans krijgt. Alle gebruikte materialen zijn zeer onderhoudsvriendelijk  De degelijke opbouw van de toonbank met metalen profielen en inox uitwerking ifv het intensieve gebruik. Alles werd in eigen huis geproduceerd door Wimag. Door hun jarenlange ervaring wisten zij waar de zwakke punten zitten en waar aandacht moet besteed worden ifv bouw van toonbank, meubilair, …

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 
De vernieuwde Butcher Bart is een zeer duurzaam concept ! Er werd in samenwerking met Wimag goed nagedacht en geëvalueerd. Het ontwerp stond zeer snel op punt en was ook zeer sterk ifv de flow die in de winkel moest aanwezig zijn. In functie van de in-en  uitgang is dit ook zo tot stand gekomen. Voor de rest is heel goed nagedacht over de keuze van de tijdloze materialen. De persoonlijke bediening in de winkel en de flow zorgen ervoor dat er per klant meer omzet kan gerealiseerd worden. Er is ook nagedacht over het model van toonbank : de toonbank heeft geen boventablet zodat de communicatie, rechtstreeks contact met de klant niet verloren gaat …oogcontact en persoonlijke bediening is mogelijk op die manier.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Technologische tools voor de klant zijn niet sterk aanwezig. Bij het binnenkomen neemt de klant een nummertje en voelt zich op die manier op zijn gemak dat hij op correct in volgorde bediend wordt. Op de weegschalen verschijnen de nummers die momenteel bediend worden, zodoende weet de klant ook wanneer het zijn/haar beurt is. De klant kan in tussentijd dus rustig rondlopen en al een keuze maken uit het ruime assortiment in de winkel.

Kortom, het bewijs is er: deze slagerij heeft een meeromzet door de juiste keuze en het is in en om Antwerpen “the place to be”. Vele slager-collega’s hebben onze zaak reeds bezocht als voorbeeld. Ook Wimag gebruikt onze zaak als trendvoorbeeld tijdens beurzen en naar hun cliënteel.