naar top
Menu
Logo Print

Elektro Van Assche

 

FIRMA: Elektro Van Assche
NAAM EN VOORNAAM: Conny Van Assche
TELEFOONNUMMER: 09.384 14 25
E-MAILADRES: conny.vanassche@elektrovanassche.be
PROJECT: We zijn een Elektro & Cookware winkel die op de huidige locatie reeds 50 jaar gevestigd is. Er werd recent een grondige verbouwing uitgevoerd, en uiteraard hoort daar totale vernieuwing van de winkelinrichting en – indeling bij.
DOELSTELLING(EN): Er was nood aan uitbreiding van winkeloppervlakte. De goederen stonden voorheen op elkaar geplakt. Er was precies geen ademruimte meer. De logische flow was zo goed als zoek, waardoor het voor klanten moeilijk te oriënteren was. Ook was de structuur van het oude gebouw verouderd, waardoor we beslist hebben een grondige renovatie op alle gebied door te voeren. Dus het ideale moment om in de nieuwe winkel volgende elementen aan te brengen: meer beleving, een betere customer flow, een kinderruimte, een koffiehoek, een zitruimte, inspiratieruimtes, een workshopruimte,…
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kruishoutemsesteenweg 242, 9750 Kruisem 
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Architect:bernard Gevaert, inrichting: Katelijn Quartier
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Industriebouw Vanden Bussche
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: gebouw 792.000 euro, inrichting 500 000 euro max
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: gebouw 770.000 euro, inrichting 427 595 euro

elektro van assche

Architectuur/design

Hoe is het ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)? 

Het exterieur moet aantrekkelijk zijn en ‘laagdrempeligheid’ uitstralen. Dit door de voorgevel volledig ‘open’ te maken, m.a.w. volledig beglaasd, met donkerkleurig (=onzichtbaar) buitenschrijnwerk om de inkijk zo weinig mogelijk te verstoren.
Binnen is met een open structuur gewerkt, zonder dragende wanden, wat een optimale flexibiliteit toelaat qua indeling en functionaliteit, nu en in de toekomst. Ook het concept en de spreiding van de technische voorzieningen volgen deze benadering.

Hoe staat de architectuur ten dienst van de winkel en/of klanten? 

Een grote lichtstraat achterin het gebouw gecombineerd met een grote vide, stralen openheid uit. De klanten en medewerkers voelen zich niet gevangen of ingesloten. Op die manier wordt de afstand of drempel naar de verdieping geminimaliseerd.
Alleen voor de stabiliteit noodzakelijke elementen zijn aanwezig, andere architecturale elementen, laat staan ‘eye-catchers’, werden bewust gemeden. De tentoongestelde producten verdienen de aandacht te trekken, niet de architecturale context.
Het gebouw is zo neutraal mogelijk gehouden, om de producten volledig tot hun recht te laten komen.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost? 

Constructief / architecturaal was het verzoenen en verbinden van 3 ‘generaties’ gebouwen links, midden en rechts, veruit de grootste uitdaging. Operationeel was het voor zowel de aannemers-uitvoerders als voor ons, de opdrachtgevers, alles behalve evident om deze realisatie te combineren met een handelszaak die tijdens de verbouwing open wou blijven, daar de bereikbaarheid en toegankelijkheid voor klanten van de verkoops- en serviceruimte cruciaal zijn voor de omzet!

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

van assche

De winkel is ingedeeld in zones volgens de verschillende product- en dienstengroepen:
- TV & Audio, Multimedia
- Telenet en telefonie
- Klein huishoudelektro
- Groot huishoudelektro
- Inbouwtoestellen
- Cookware
- Service en accessoires
- Workshopruimte

Is er een bepaalde routing uitgetekend? 

Er werd in samenwerking met Retail Design Lab, een analyse gedaan naar de motivatie van onze klanten. Waarom komen ze bij ons? Daaruit komen een 6-tal klantenmotivaties, waarop de customer journey is uitgewerkt.

  • Aankoop van een toestel: Klant gaat direct naar die productgroep of kassa. Mogelijkheid tot uittesten van bepaalde producten, geeft vertrouwen.
  • Service na verkoop: klant gaat direct naar de service balie. Goede signalisatie.
  • Inspiratie: Intuïtief gedrag stimuleren en verrassing brengen, goede flow
  • Telenet: Deze klant is heel gericht en wil snel geholpen worden. Een aangename plaats creëren om te wachten, koffie-mogelijkheid
  • Workshops: Een aparte ruimte op het verdiep, zeer gerichte flow. Deze klanten willen plezier maken, bijleren, ons leren kennen, staan open voor verleiding.
  • Afhalingen: Klant is zeer gericht, dus onderweg proberen te ‘verleiden’. Er zijn 2 ingang-uitgang deuren. Vroeger was de ene ingang, en de andere uitgang. Maar om de klanten niet te verwarren, werd beslist om de beide deuren zowel in- als uitgang te maken. Vlotte flow naar binnen, en naar buiten.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

elektro van assche

Verlichting speelt een hele grote rol in de showroom, vooral bij de zone TV en klank.
In de TV en audio ruimte willen we vooral de huiselijke sfeer benadrukken. Daarom is daar ook weinig natuurlijke lichtinval. Daar hebben we gekozen voor de Philips Led-Powerbalance. Is een egaal lichtbeeld, maar die met een eenvoudige sturing (Dali) kan aangepast worden volgens de bepaalde zones, tijdstip/seizoen of activiteit (verkoop/kuisen/workshop) ; dit zowel op gebied van lichtintensiteit als lichtkleur (tunable white > "warm" of "koud" wit licht). De ruimte mag niet onderbelicht zijn, maar bij het ‘verkopen’ van een TV, moet het beeldscherm wel het juiste en ideale kleurenpallet weergeven. Bij te heldere verlichting, is dit veel moeilijker.
Er is een baan van ingebouwde downlighters voorzien van aan de hoofdingang tot aan de kassa. Ook daar kan de intensiteit en lichtkleur aangepast worden volgens moment of activiteit, om zo een andere sfeer te brengen. (vb ’s winters=> warmer licht, ’s zomers=> koeler licht).

Er is extra accentverlichting rond het ‘inspiratiehuis’ opgenomen, waarin ook de Philips Hue verlichting is geïntegreerd en demonstratie klaar staat. Vooral daar wil men sfeer creëren.
Bij de andere zones is de verlichting minder uitgesproken bepalend. Er is gekozen voor veel natuurlijke lichtinval, gecombineerd met grote led-armaturen in de hoge bouw en de lichtlijn-kanalen met led-spots. Zo is er niet te veel contrast en hebben we een egaal lichtbeeld.

Hoe is de etalage opgevat?

Er is niet echt een etalage, zoals deze opgevat is in grote winkelstraten of in stadskernen. Onze winkel is gelegen buiten het centrum. We gaan hier geen toevallige passanten kunnen verleiden met een uitnodigende etalage. Maar door de grote glaspartij is er wel een ruime doorkijk in de winkel. Op de kop van de rayons, aan de straatkant, brengen we extra sfeer, volgens het seizoen en de nieuwigheden. Ook het bovenverdieping heeft een grote glaspartij aan de straatkant. Als we daar kookworkshops geven, geeft dit een extra dimensie en sfeer die zichtbaar is vanuit de straatkant.

 

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt? 

-Op gebied van interieur: beton en industrielook, glas (raampartijen, lichtstraten, balustrades), hout
-Op gebied van meubilair: hoogwaardig HPL Color in de massa gekleurd, gecombineerd met hout.
-Op gebied van aankleding: kunsthangplanten voor groene accenten o.a. aan de lichtstraat, het inspiratie-eiland met in het oog springend behangpapier, tegeltapijt in de zone TV & audio (voor de akoestiek), wisselbare spandoeken aan de kassa volgens het seizoen, trendy kussentjes in de zitruimte…

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkel wil uitstralen? 

We willen uitstralen dat we een echte familiezaak zijn, met een gevestigde service, een waarde die al meer dan 50 jaar bestaat. (warme hout materialen). Tevens zijn we mee met de trends in onze branche, mee zijn met design algemeen en vernieuwend overkomen. (de wat strakkere betonstructuur, met glazen omranding, witte meubels gecombineerd met hout) Hippe kleuraccenten.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen? 

Ja, we gaan en staan voor kwaliteit. Zelf leveren we ook maatwerk naar onze klanten toe, daarom was het voor ons ook duidelijk dat we onze winkel met degelijke materialen hebben ingericht. Bij ons ga je heel weinig standaardrekken vinden.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen? 

  • elektro van asscheIn de patio/vide, daar waar de ruimte heel open is met een grote lichtstraat, daar is gekozen voor een donkere warme kleur van meubilair. Donker bruine zitbank, met hippe kussentjes, donkerhouten koffiehoek, donkere rekken, donkere BBQ stand. Een combinatie van donker hout en grijs/zwart.
  • In de TV en Audio-ruimte: vooral accenten van lichthout en wit.
  • De kassa wordt gekenmerkt door een opvallend oranje-kleurige achterwand. Deze wand wordt telkens aangekleed met een spandoek volgens het seizoen. Hier en daar komt de oranje kleur terug in afwerking bij de meubels.
    Vb. met de zomervakantie: lichtblauw met zon,… met de herfstperiode: pompoenen met herfstbladeren,…
  • Om de trap naar de verdieping sfeervoller te maken, werden de onderste treden ingekleed en verbreed met licht beukenhout.
  • Groene accenten door kunstplanten aan de lichtstraat, die langs de hoge palen naar beneden komen. Hier en daar komt groen terug in de decoratie.
  • Het inspiratie-eiland heeft een opvallend behang.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom? 

Zoals in vorige vraag werd voor de verschillende zones, momenten & activiteiten een ander licht gekozen. Het is niet goed om één soort licht te voorzien (intensiteit en kleur) in functie van beleving en welzijn van de klanten en de medewerkers. Het volledige lichtplan werd uitgewerkt door Philips Lighting.

TV / verkoop ruimte

  • egaal lichtbeeld in verkoopmodus met aangenaam warm licht (cfr. huiskamer relax); niet teveel contrast in functie van vermoeidheid voor werknemers en veiligheid van klanten
  • mogelijkheid om hoge lichtintensiteit met functioneel (kouder) licht te voorzien om bv te kuisen, of een ander opstelling te plaatsen

Inkom & begeleiding naar kassa

  • ronde downlighters die eveneens een egaal lichtbeeld creëren , maar een andere “look” geven ter begeleiding naar de toonbank/kassa.
  • ook hier kan de intensiteit en kleur aangepast worden, anders dan de verkoopruimte bv om de weg duidelijker te maken.

Aandachtspunten

  • om accenten te leggen op aandachtspunten (producten/diensten) en niet enkel een egaal lichtbeeld te creëren zijn er spots voorzien rond het inspiratiehuis.
  • Philips Hue is aanwezig om extra huiselijke sfeer met kleuren te voorzien in het inspiratiehuis.
    Eenvoudige sturing (Dali) via vooraf ingestelde scenes, zorgt voor een wisselende sfeer.

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting? 

Totaal verbruik = 7,36 kW voor deze winkeloppervlakte van 2000m², dit op zijn maximale capaciteit.
Met de Dali sturing, is het verbruik in werkelijkheid minder.

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking? 

Door de keuze te maken om met vakmensen/aannemers samen te werken. En met kwalitatieve materialen en producten te werken.
Ook bij de keuze van klein meubilair en decoratie, kiezen we voor leverancier Dome Dêco, omdat deze design meubels heeft, met een luxueuzere uitstraling.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 

  • Op het dak werden fotovoltaïsche panelen geplaatst om zo van groene energie te genieten.
  • Zonne-energie + in combinatie met zuinige led-verlichting doet het elektriciteitsverbruik flink dalen
  • 2/3 van de winkeloppervlakte is voorzien van vloerverwarming (of ’s zomers vloerkoeling) door middel van een geothermische warmtepompinstallatie. Een duurzaam en milieuvriendelijk systeem met een positieve invloed op het energieverbruik.
  • Gebruik van duurzame materialen, zorgt voor een minder vervuilende voetafdruk.
  • Tevens werd in elke fase van afbraak tot opbouw, de afval op een correcte manier gesorteerd en afgevoerd.
  • Recuperatie van hemelwater, zodat dit water kan hergebruikt worden om te poetsen, om de toiletten te spoelen, om de herstelde wasautomaten in eigen atelier te testen, enz…

 

Technologie

elektro van assche

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

  • Verlichting onder Dali sturing, Hue verlichting in het inspiratiehuis.
  • Alle publieke toiletten zijn sproeidouche-wc’s van Grohe. We zijn het enige winkelpunt in België, waar deze douche-wc’s ook toegankelijk zijn voor mindervaliden.
  • Digitale schermen als visuele prikkel: er is een touchscreen aan de kassa met online-bestelmogelijkheid.
  • In de wand achter de kassa is een scherm geïntegreerd, waarop afwisselende boodschappen te zien zijn (vb komende workshops, ...)
  • Er is een klantentel-systeem van Acurity. Bij voldoende data hieruit, kunnen we de bezetting van ons winkelpersoneel aanpassen volgens de openingstijden.
  • Free wifi
  • Elektronische prijskaartjes (! Helaas wegens technische fout bij de opstart, uitgesteld naar ?)
    Los van de inrichting, hebben we in onze elektrowinkel heel veel technologische nieuwigheden die de klanten kunnen ervaren en uittesten:
  • Koffiecorner: gratis dienst naar de klant toe, maar tevens mogelijkheid tot uitproberen van een volautomatisch espressotoestel.
  • In de aparte workshopruimte: kranen Red van Grohe voor instant kokend water. En kranen Blue van Grohe voor instant gefilterd en gekoeld leidingwater.
  • (kook)Workshopruimte: alle nieuwste keukentoestellen zijn aanwezig om uit te testen en te experimenteren.
    (vb kookplaat met geïntegreerde dampkap, combi stoomoven met geïntegreerde menu met touchdisplay,…)
  • In het inspiratiehuis staan de nieuwste technologieën, geconnecteerde apparaten: Vb de Family Hub koelkast van Samsung met ingebouwde camera, een recepten-app, online-shopping mogelijkheid, digitaal memobord, digitale familie-agenda,…