naar top
Menu
Logo Print

Electro Hauben

FIRMA: Electro Hauben en Meet, Cook, Eat
NAAM EN VOORNAAM: Yves Hauben en Carine Biesmans 
TELEFOONNUMMER: 0497 41 75 34
E-MAILADRES: carine@electrohauben.be
PROJECT: Uitbreiding van de winkel Elektro Hauben met toepassing van het nieuwe concept ‘’Meet, Cook & Eat’’. Dit geheel kadert in het concept van 4 onder 1 dak. Namelijk Elektro Hauben, Meet, Cook & Eat, D’n Acrobaat en B-Challenge. In 2 gebouwen die verbonden zijn met elkaar vind je een elektrowinkel, een gezonde lunchbar en winkel en een sportruimte waar een personal trainer werkt. Elk heeft zijn publiek maar door kruisbestuiving krijgt ieder elke week nieuwe klanten erbij.
DOELSTELLING(EN): Het uit de hand gelopen bestaande concept (kookworkshops geven) een vervolg geven, waarbij de focus is gelegd op beleving en een huiselijke sfeer. De elektrowinkel is een nieuwbouw die 4 jaar bestaat. Afgelopen jaar is het aanpalende pand gekocht, volledig afgebroken en in nieuwbouw opgetrokken. Er is een doorgang gemaakt van de ene winkel naar de andere winkel. Naar aanleiding van de vele kookworkshops die wij al organiseerden in het eerste deel werd de keuken veel te klein en is er nu geopteerd voor een hele grote demokeuken als eyecatcher.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Bilzersteenweg 44A, 3730 Hoeselt
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Jim Laming (Decoproject)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Henk Lamar (Decoproject)
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 75.000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 95.000 euro

 

Arichitectuur/designelectro hauben

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Alles zit vervat in een strakke nieuwbouw. Zowel het bestaande gebouw van 4 jaar oud als het nieuwe gebouw sluiten naadloos bij elkaar aan aan de buitenkant. Binnen is het eerste deel iets soberder ingericht en het nieuwe deel is vrij industrieel ingericht met warme toetsen van hout, groen enz.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De arcitectuur draagt zeker bij tot het ‘beleven’ van de klanten. In de demokeuken staan er altijd toestellen die getest kunnen worden. Er hangt altijd een heel goede geur omdat er gekookt wordt; Er valt altijd iets te beleven. We dragen het woord ‘belevingswinkel’ hoog in het vaandel.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Een uitdaging was zeker de enorme grote zware tafel binnen te krijgen. Gelukkig stond de schuifdeur toen nog niet in de nieuwbouw en is dit zo opgelost. Een andere uitdaging is de enorme bak waarin 10 verschillende dampkappen vervat zitten. Om hier een mooie toets aan te geven is er gekozen voor een bak in bronslook. Het enorme keukeneiland is door zijn omvang en grootte ook een uitdaging geweest maar dit is opgelost door genoeg mankracht aanwezig te hebben op dat moment. De belangrijkste uitdaging van alles was de tijd, de deadline was 3 november want dit was de opening.

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

De winkel is ingedeeld in de volgende zones: keukeneiland, grote hoge tafel van 16 personen, 2 kleine ronde tafels met een aantal rekken met cookware en dan nog een achterdeel met witgoedapparaten en een aantal rekken met cookware.
- verkoop producten inbouw en vrijstaand
- verkoop klein huishoudelijk
- cooking incl. toepasbare apparatuur
- restaurant / gezamenlijk eten

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Eigenlijk is de keuken de eyecatcher van het geheel en je wordt er als het ware naartoe gezogen. Je kan daarna rustig flaneren langs de rekken met cookware maar in principe maak je je eigen routing.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

In de zones waar er gezeten kan worden is er geopteerd voor sfeerverlichting en dit in verschillende vormen. In de andere zones is er gekozen voor functionele verlichting zodat de koopgoederen goed belicht kunnen worden.

Hoe is de etalage opgevat?

Op de etalage zijn er er stickers aangebracht van de namen van de zaken. Vanuit de etalage heb je een inkijk in de hele winkel en kan je ook het grote kookeiland zien en de gezelligheid daaromtrent. Ook staan er een aantal kleine tafeltjes met mooie keukenapparaten erop. De etalage nodigt uit om naar binnen te komen.

 

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

-Op het gebied van interieur: decoratief stucwerk, decoratieve stenenwand uit betonmortel, houten wandverkleding.
-Op het gebied van meubilair: gemalimeerd plaatmateriaal, staal, HPL, kunstleder.
-Op het gebied van aankleding: huiselijke accessoires in combinatie met huiselijke verlichting.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil
uitstralen?

De toegepaste materialen sluiten aan op zowel de traditionele als de kookbelevenis van deze tijd. De materialen stralen een zekere gezelligheid en warmte uit net zoals de verkoopgoederen die er staan, het zijn allemaal goederen die je beter doen voelen of beter eten doen maken enz. Het concept straalt beleven uit en dat doe je dan ook op verschillende manieren via alle zintuigen: kijken, voelen, horen, ruiken en proeven.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

De doelgroep is breed georienteerd en het geheel dient een huiselijke sfeer uit te dragen. De keuze van de materialen zijn tijdloos en spreken iedereen aan. Het geheel klopt.

 

Kleuren

electro hauben

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Door middel van aardetinten krijg je een rustige zenervaring. Er is gekozen voor warme donkere tinten en vb ook goudtinten en zetels in warme bruine lederlook. Zo krijg je een luxueus warm gevoel.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te
leggen) opgevat en waarom?

Het lichtplan is opgevat, enerzijds als functionele verlichting voor het uitlichten van toestellen. Anderzijds een sfeerverlichting, boven de tafels en tussen de functionele verlichting, deze verlichting vormt een aansluiting bij het interieur. Er werd ook gekozen vooor een architectonische verlichting om de gehelen op elkaar te doen aansluiten

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

Er werd enkel gebruik gemaakt van ledlampen om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Er zijn een 100 tal lampen van ongeveer 10 watt per stuk, wat ons een verbruik geeft van 1000 watt.

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Er werd aan vele details gedacht zoals bijvoorbeeld in de grote tafel waaraan 16 personen kunnen zitten zijn er integreerbare besteklades gemaakt. In de lades van het keukeneieland zijn er ook weer kleinere lades geïntegreerd om bijv het bestek in te leggen. Door middel van verschillende kleine bouwelementen (kubussen) kunnen er telkens andere ocnfiguraties gemaakt worden om goederen op te etaleren.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 

Het conept is zeer duurzaam. Het ontwerp is zo gemaakt zodat we er alle kanten mee uit kunnen. Het is een winkel maar ook een atelier voor kookworkshops alsook een gezonde bistro, het is dus multifunctioneel. Alles is gerealiseerd met duurzame materialen, hout, stucwerk, groen enz het zijn materialen die blijvend zijn en tijdloos. De werking van de winkel is ook duurzaam zodat het op termijn ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Er kan bijvoorbeeld perfect een restaurant in onder gebracht worden of een ruimte voor
opleidingen enz.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en
interactie met de klanten te vergroten?

Er zijn sowieso veel hoogtechnologische apparaten ingebouwd zoals kookplaten met wifi verbinding
enz. Er is ook airco ingebouwd en vloerverwarming om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de
klanten. De keuken kan en mag ook gebruikt worden door de klanten om toestellen te testen dus dit
kan ook tellen voor ‘beleving’.