naar top
Menu
Logo Print

DHondt

FIRMA: Dhondt - Leef mooi
NAAM EN VOORNAAM: Birger Vandevelde
TELEFOONNUMMER: 0475715411
E-MAILADRES: bv@dhondt.be
PROJECT: nieuwbouw
DOELSTELLINGEN: Het klaarstomen van de winkel voor de toekomst, inzetten op beleving en inspiratie eerder dan een zaal vol producten netjes naast elkaar gesorteerd.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Torhoutsesteenweg 100 – 8200 BRUGGE
ONTWERPERS VAN HET PROJECT: Denis Rogiest – Birger Vandevelde
UITVOERDERS VAN HET PROJECT: nagel interieur – VITRA Belgium
BUDGETTERING: vooropgesteld budget: 300.000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 350.000 euro

 

Architectuur/designdhondt

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat?

De winkel maakt onderdeel uit van een nieuwbouwappartementscomplex. Daarbij werd uitgegaan van e belangrijkheid van de visibiliteit van de winkel. Die primeerde op de residentïele ruimtes. Een grote brede glaspartij dient als etalage. De etalage is transparant en toont de diepte en omvang van de winkel.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Architectuur: nadruk op de visibiliteit van de winkel, niet op het residentiële door hoge glaspartijen
Etalage: transparantie, inspirerend, drempelverlagend
Inrichting: ingedeeld in een inspireren deel en een eerder ‘shelving deel’.

De sfeervolle houten wanden dienen als interne etalage en tonen de klanten hoe verschillende collecties kunnen worden gecombineerd. Er is ook een gedeelte met eerder legboorden waar diezelfde collecties dan netjes worden tentoongesteld. Verder is er ook een ganse kookhoek met een kookblok van 12 lopende meter, waar 2 kookvuren, ovens en koelkasten in geïntegreerd zijn. Deze dient als werktafel voor het personeel maar ook als ontmoetingsplek voor onze klanten bij de vele workshops die we geven.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Geen echte uitdagingen tijdens de implementatie. Enkel tijdens de voorbereidingen van de inspiratiewanden voelden we mogelijke tekort aan gewone legplanken. Het werd een evenwichtsoefening tussen inspiratiewanden en gewone legplanken. Een combinatie tussen marketing en platte verkoop als het ware.

 

Invulling ruimte

dhondtIn welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Belangrijk is om in de ganse winkel een open en luchtig gevoel te hebben. Door de diversiteit aan producten is het nodig een gevoel van rust te creëren. Zo zijn er brede wandelpaden, een open inkom en minimalistische meubelen.

De winkel werd opgedeeld in 4 delen: een meubelgedeelte, decoratiegedeelte, kookgedeelte en tableware gedeelte. Deze vloeien zacht in elkaar over om de klant naar alle segmenten van de winkel te begeleiden. Centraal staat de kassa, om zo een overzicht te hebben van de ganse winkel en een goed contact met de klanten te behouden. Buiten is er een outdoor cooking gedeelte, dat vooral in de zomer wordt gebruikt voor het geven van workshops

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Neen, onze winkel is een open ruimte met een centrale inkom. De klant is vrij om te kiezen of hij naar links of rechts gaat bij het binnenkomen van de winkel.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

De verlichting is identiek in alle zones en is opgedeeld in algemene verlichting en productverlichting.

Hoe is de etalage opgevat?

Onze etalages zijn transparant om de grootte en de inrichting van de winkel in de spotlight te plaatsen.

 

Keuze materialen

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

De inrichting is net als onze producten high level en hedendaags en is dus conform onze marktpositie.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Uiteraard. Onze winkel oogt op het midden-hoog tot hoog segment en een dito afwerking is een vereiste voor de uitstraling van onze winkel en producten.

 

Kleurendhonft

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De hoofdkleur is wit, aangevul met een houttint om warmte te creëren. Het wit is een duidelijke keuze om het grote aanbod kleurrijke producten in onze winkel optimaal te presenteren.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

 Het lichtplan bestaat enerzijds uit productverlichting, ingewerkt in heel wat kasten. Daarnaast is er een structuur van rails waarop spots kunnen worden geklikt. Deze zijn heel modulair en kunnen dus volgens nood worden aangepast. Alle verlichting is Led. Aan de kassa is ook een ledlijn voorzien, die duidelijk de zone van de kassa afbakent. Na sluitingsuur worden selectieve lichtstraten ingeschakeld die zo de diepte en omvang van de winkel benadrukken.

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

 Gemiddeld € 20/dag

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Er werd gekozen voor kwaliteitsvolle materialen en een gelijkwaardige uitvoering. Een minimum aan materialen om een tijdloze, strakke uitstraling te realiseren.

 

Duurzaamheid

dhondt

Hoe duurzaam is het concept? 

De afwerking van het interieur gebeurde met duurzame kwalitatieve materialen en een vaste inrichting. We kiezen ervoor een eigen identiteit te creëren en niet te werken met tijdelijke opstellingen die onze leveranciers veelal aanbieden. Het ganse gebouw voldoet aan de laatste normen inzake isolatie en energiebesparing. De look is ook tijdloos strak, niet onderheving aan hypes of trends.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

• Tv-schermen die de klant informeren over producten, activiteiten, promoties

• tijdelijke acties zoals een robot Zohra die de klanten verwelkomt tijdens de eindejaarsperiode

• leuke kinderhoek met een retro arcadekast. Dit zorgt voor een altijd nette kinderhoek zonder losslingerend speelgoed en inspireert ook vele papa’s.