Dobbit
magazine

Havermoutontbijt steeds populairder

Quaker liet samen met GfK een peiling uitvoeren naar de havermoutconsumptie

De consumptie van havermout in België is in 2011 met 13% toegenomen. Quaker, marktleider in België, liet samen met GfK een peiling uitvoeren naar de havermoutconsumptie van de Belg. Hieruit blijkt dat havermout door jong en oud wordt gesmaakt en dit voornamelijk bij het ontbijt. De meeste ondervraagden  eten havermout omdat ze het gezond vinden en het product uit hun jeugd kennen. 36% van de ondervraagden die havermout kopen, valt in de leeftijdsgroep 50 tot 64 jaar. Wat opvalt, is dat havermout vaak door meerdere leden van het gezin wordt geconsumeerd, zowel door ouders als door kinderen. Bijna 20% van de ondervraagden eet het dagelijks. Voor heel wat Belgen is havermout dus dagelijkse kost. Als we kijken naar de consumptiemomenten, dan blijkt dat bijna 70% van de ondervraagden havermout eet bij het ontbijt. Op de tweede plaats staat havermout als tussendoortje. In 7 op de 10 gevallen wordt havermout gecombineerd met warme melk. Naast melk, eet 1 op de 10 havermout met yoghurt. Meer en meer mensen houden ervan om andere ingrediënten toe te voegen. 1 op de 5 consumenten eet havermout met suiker. In Wallonië is dit zelfs 1 op de 4. Ook fruit en rozijnen worden geregeld toegevoegd. 86% van de  ondervraagde consumenten eet havermout omdat men overtuigd is dat het gezond is. De tweede belangrijkste reden voor het eten van havermout is de voedzaamheid met 67% en vervolgens de lekkere smaak met 63%. Quaker Oats bevat een grote hoeveelheid oplosbare vezels, bètaglucanen, die helpen om ons cholesterol te verlagen. In de studie werd ook gepeild naar hoe men is begonnen met het eten van havermout. Voor 60% van de  ondervraagden is het omdat ze het product kennen vanuit hun jeugd.

LCP