naar top
Menu
Logo Print
03/07/2019 - LUC VANDENBROECK

VERRASSENDE EN GEZONDERE SMAAKSENSATIES VEROVEREN DE MARKT

OPTIMALE PLAATSING GEEFT VERKOOP SAUZEN EN SPECERIJEN EEN BOOST

Salades en de bijhorende smaakmakers verkopen vlot. De consument houdt wel van pittig en Aziatisch, en wisselt af met een seizoensgebonden aanbod. Variatie is essentieel, nieuwe smaken en genietmomenten krijgen een warm onthaal. Specerijenmengelingen zorgen voor convenience, ook in marinades en oliën, en vooral etnische varianten zijn in trek. De kwaliteit van het assortiment is belangrijk, net als een sturende schapnavigatie met blokpresentaties.

Met twee recente lanceringen speelt Devos Lemmens in op de behoefte aan nieuwe smaaksensaties

VOLOP KANSEN VOOR DRESSINGS EN VINAIGRETTES

Gezonde maaltijdsalades

Nathalie Vandeweerd, marketing dressings, Unilever: “Salades zijn wereldwijd een van de topgerechten en de consumptie ervan gaat nog steeds in stijgende lijn. We noteren volgens Euromonitor +3,7% jaarlijkse value growth in de EU. Ze zijn uitgegroeid van licht bijgerechtje tot volwaardige maaltijd en beantwoorden aan on-trend dieetkeuzes. Gezondheid is een zeer belangrijke factor wanneer consumenten nieuwe recepten proberen. Speel in op deze trend met natuurlijke dressings die smaak toevoegen. De aandacht voor superfoods en veganistische gerechten is voornamelijk gedreven door millennials. Hierbij passen (fruit)vinaigrettes uitstekend."

Pikante sauzen en aziatisch in de lift

Anke Winckelmans, brand marketing manager Taste Enhancers & Chocolate, PAB: “Er is een stijgende interesse voor pikante sauzen. Pittig doet het prima; vooral de jeugd is er dol op. Hot sauces zoals verscheidene tabascovarianten zijn helemaal in. Deze authentieke producten kennen brede gebruiksmogelijkheden. Wij zien dat consumenten vaak nieuwe culinaire ervaringen en een breder smakenpalet waarderen, zoals Aziatische toetsen. Sojasaus is hierbij onmisbaar; te gebruiken als dressing én ideaal in vinaigrettes. Daarenboven kan sojasaus bouillon of zout vervangen in soep en andere gerechten. De Aziatische keuken heeft daarnaast een gezonde perceptie."

Seizoensgebonden aanbod

Evelyn Denys, sales manager, Delino: “Het klassieke mayonaisegamma wordt tegenwoordig aangevuld met trendy seizoensgebonden recepten, waar retailer en producent flexibel mee weten om te gaan. Daarbij spelen we in op marktevoluties en gaan we creatief om met seizoenswisselingen en oogsten. Zo piekt de verkoop van vinaigrettes als de Thousand Islands en Bieslook Vinaigrette in de zomer en fluctueert de mosselsaus mee met het verloop van het mosselseizoen. Terwijl Zeeuwse mosselen vroeger enkel verkrijgbaar waren in de maanden met een 'r', duurt het seizoen nu negen maanden. 30% van de omzet van mosselsaus ligt in de maand juli. Elk jaar lanceert Delino een extra zomerse vinaigrette. Dit jaar werd opnieuw gekozen voor de populaire Thousand Islands Vinaigrette. Hiermee wordt het assortiment vinaigrettes in de topmaanden uitgebreid, waardoor de consument voldoende variatie wordt geboden."

Aanbod voor alle salades

Types dressings die vlot verkopen en nog zullen stijgen, zijn de traditionele varianten die een klassieke smaak hebben met een twist. Denk aan een bieslookvinaigrette verrijkt met stukjes bieslook. Focus echter niet enkel op de klassiekers. Consumenten zijn eveneens belust op specifieke smaken en texturen, gaande van dressings op basis van avocado-olie tot kruiden of chili. Ook de categorie balsamico wordt verder opgewaardeerd als de retailer zijn aanbod aansterkt met A-merken die complementair zijn met het private label. Balsamicocrème is een trending product dat steeds meer wijdverspreid raakt.

Nieuwe gelegenheden

Stel dressings ter beschikking voor de lunch of andere flexibele gelegenheden. De markt voor 'ready to eat' en 'on the go'-salades stijgt. Er is daarom interesse in nieuwe, kleinere formaten en handigere verpakkingen. Bovendien schuilt er in de massale opkomst van outdoorkeukens potentieel. Anno 2019 barbecueën we het hele jaar door. Typische smaakmakers voor het buitengebeuren verdienen constant aandacht. Denk hierbij ook aan producten met een laag vetgehalte, om voor elk wat wils in huis te hebben.

Hellmann’s Salad Dressings, tartaarsaus van Delino en drie limited edition vinaigrettes van Vandemoortele

TRENDS BIJ PRODUCTINNOVATIES

Meer variatiemogelijkheden

Sylvia Ferlin, brand manager, Vandemoortele Vinaigrettes: “De trend bij vinaigrettes is dat de consument meer op zoek is naar variatie. Daarom pakt Vandemoortele dit jaar uit met drie nieuwe limited editions. Maar vinaigrettes zijn niet alleen perfect in salades. Er komen ook andere eetmomenten in de schijnwerper, zoals het aperitief. Vandaar ons 'Time for Tapas'-moment, waarbij de focus ligt op onze vinaigrettes in combinatie met kleine hapjes."

Natuurlijkheid

Gezondheid is de nummer 1-drijfveer om voor salades te kiezen. Het past bij natuurlijke trends zoals bio, veganistisch, vegetarisch ... Voor custommade producten zien de fabrikanten een evolutie richting clean label. Marisa Herman, manager Europe Catering/ taste advisor, Verstegen Spices & Sauces: “Wij mikken op ketchup, tex-mex en piripiri zonder toegevoegde suikers. Andere manieren om de maaltijd te pimpen, wég van het peper-en-zoutvat."

Gemak en flexibiliteit

Consumenten willen gemakkelijke oplossingen, zoals kant-en-klare salades. De routine verandert: van drie maaltijden per dag wordt er nu gefragmenteerd gegeten, waardoor de nood aan kleinere maaltijden en snacks stijgt. Monoporties van bijpassende sauzen worden belangrijker.

Optimaliseer het rayon met second placement

Organiseer het rek per merk en maak schapruimte in lijn met het marktaandeel. Geef een welbepaald aantal facings per referentie naargelang van de rotatie om out of stocks te vermijden. Plaats hardrunners op de beste plaatsen. Focus op in/out-acties en nieuwigheden door positionering op ooghoogte of aan de kop van de rayons. Vergroot de visibiliteit van smaakmakers in het winkelpunt; denk aan een centrale zomerstand tijdens het BBQ-seizoen, waarbij hoekpresentaties en aparte displays voor extra zichtbaarheid zorgen en de impulsaankoop wordt gestimuleerd. Belangrijk is om tijdens het saladeseizoen de consument te inspireren door dressings en vinaigrettes bij de groenten te zetten als secondary placement.

Toekomst voor kwaliteit

De toekomst ligt in een mix van traditionele smaken van topkwaliteit, gecombineerd met trends, in/out-acties en flexibiliteit. Een integrale en gecertificeerde kwaliteitszorg loopt als een rode draad door het productieproces en dit zal de komende jaren alleen nog maar versterkt worden.

Topsellers van Maille in knijpfles, Tabasco Habanero, Kikkoman sojasaus en Ras el Hanout van Verstegen

KRUIDEN & SPECERIJEN NOG STEEDS IN DE LIFT

Markt evolueert naar gebruiksgemak

Een eerste tendens is gemak; de opkomst en stijgende verkoop van diverse mengelingen - zelfs in private label - sluit daarbij aan. Zeker de jongere generaties zijn doordeweeks op zoek naar convenience. Etnische smaken maken vandaag furore. Opvallend is dat er meer gewerkt wordt met mengelingen voor marinades, of oliën verrijkt met specerijen om te gebruiken als wokolie of coating. Consumenten en fabrikanten gaan bewuster om met ingrediënten; minder toegevoegde suikers, en smaakversterkers verdwijnen. Puurheid en transparantie krijgen een glansrol.

Ruimer aanbod, meer verkoop

De verkoop van traceerbare bioproducten zit in de lift. Daarnaast is er meer ruimte voor glutenvrije producten en mengelingen met een gereduceerd zoutgehalte. Een streetfood range zorgt bijvoorbeeld voor mooie gerechten. Daarnaast blijft de vraag naar enkelvoudige kruiden. Deze worden vooral in het weekend gebruikt door kookfans. Besteed aan deze hobbykoks de nodige aandacht, bijvoorbeeld aan de hand van semiprofessionele verpakkingen.

Betere communicatie

Marisa Herman: “De nodige informatie verschaffen opent de deur voor meer groei. Geef duidelijk aan dat u met bepaalde merken mikt op kwaliteit. De prijs is voor de consument niet altijd de hoofdzaak. Het kruidenrek is behoorlijk passief; zorg voor meer animatie, beleving, of organiseer al eens een proeverij. Zet met POS-materiaal seizoensgebonden producten in de verf: denk aan de mossel- en barbecuekruiden, en concentreer u in de winter op feestelijke winterse smaken."

Duurzaamheid bij productinnovaties

Noud Werner, brand & category manager BNLX, McCormick: “Wij zijn druk bezig met het reduceren van onze ecologische voetafdruk. Onze glasverpakkingen zijn tegenwoordig lichter, waardoor er zowel bij de productie als bij het transport minder CO2 vrijkomt. Daarnaast hebben we een nieuwe sluitdop die beter afgesloten blijft, wat resulteert in een consumentenvoordeel. Bovendien is de dop recycleerbaar en kan je vanaf nu met een lepel direct uit de flacon doseren."

Dankzij gekleurde doppen van de Ducros kruiden en blokpresentaties navigeert de consument snel door het schap

Beste plaats voor rayon kiezen

Noud Werner: “Cruciaal voor een succesvol kruiden- en specerijenrayon is het bepalen van de juiste standplaats. Plant het schap in de buurt van het gebruiksmoment: bij de groenten, het vlees en de vis. Hoe dichter bij de categorie, hoe beter de verkoop. Zorg voor voldoende keuze en snel te lokaliseren producten. Wij lossen dat op door middel van een sturende gekleurde dop. De consument ziet in één oogopslag of het kruiden, specerijen of mengelingen betreft. Vervolgens werken we binnen het schap alfabetisch. Dankzij de blokpresentaties vindt de shopper snel wat hij zoekt én hij houdt er een positieve ervaring aan over."

Toekomstperspectieven Moeilijk voorspelbaar

Het voorspellen van consumentenvoorkeuren over langere periodes ligt moeilijk. Het gaat immers om fast moving consumer goods. Het is zaak om in te spelen op snel veranderende trends en niet verder te kijken dan pakweg twee jaar. De stijgende vraag naar glutenvrije producten lijkt alvast niet meer te stuiten. Verder zijn mengelingen met een gereduceerd zoutgehalte en een gezonder aanbod tout court zeker blijvers.

Kwaliteitsvol aanbod

Dat een kwaliteitsvol assortiment groeit en dat de consument daarvoor wil betalen, is een zekerheid. Daarnaast zitten Latijns-Amerikaanse producten nog in de lift, maar nu verfijnder en regionaal: Peru, Mexico, Brazilië ... Ook het Midden-Oosten heeft nog veel in petto, met pakweg mengelingen uit Libië. Consumenten komen door tv en internet, reizen en Pinterest in contact met niet-traditionele voeding en de jeugd experimenteert volop, bijvoorbeeld op kot.