naar top
Menu
Logo Print
02/07/2019 - AN DE MAERE

PERFORMANCE EN DUURZAAMHEID TREKKEN DE HOMECARECATEGORIE

SLIM SCHAP HOUDT REKENING MET DE HEERSENDE TRENDS EN LAAT EEN SNELLE KEUZE TOE

De lente is traditiegetrouw een echte piekperiode voor de verkoop van homecareproducten. Al laten de marktcijfers wel zien dat er duidelijke verschillen zijn tussen de segmenten van zowel de toiletcarecategorie als die van de hard surface cleaners. Bovendien zetten vooral de producten die inspelen op high performance en/of duurzaamheid, mooie resultaten neer. Logisch, als we kijken naar de verwachtingen en behoeften van de hedendaagse consument.

Geheel in lijn met de missie LETSLIVECLEAN lanceerde Ecover vorig jaar Rebel Dish, een afwasmiddelfles gemaakt van 100% gerecycleerd plastic én 100% recycleerbaar: een doorbraak in de strijd tegen wegwerpplastic

STABIELE OVERALL MARKT

De totale Belgische homecaremarkt is vrij stabiel in waarde. Onderliggend zien we echter wel een duidelijk verschil in performantie van de verschillende segmenten.

Hard surface cleaners

Schoonmaakdoekjes maken een mooie groei door dankzij de trend naar meer convenience. De crèmes zetten stabiele cijfers neer dankzij de groei van Cif, die het verlies van private label & VIM compenseert. Ook de sprays zijn stabiel, ondanks de duidelijke stijging van ruiten- en keukensprays. De badkamersprays hadden het het afgelopen jaar dan weer moeilijk door een daling van private label, Cillit Bang, Dettol & Mr Proper.
Opvallend: in het algemeen vormen de hard surface cleaners een categorie die gedomineerd wordt door private label. Vergeleken met toilet care (wc-blokjes + wc-cleaners + air care) is deze vier keer groter in waarde binnen totaal België.

Toilet care

Toilet care

Binnen de gehele toiletcarecategorie gaan de wc-cleaners er het sterkst op achteruit met een daling van 4,4%. De wc-blokjes kennen dan weer een positieve evolutie van 1,1% (2018, tot BE). In het algemeen kunnen we de wc-cleaners onderverdelen in 50% performance-driven, 25% fragrance-driven en 25% javel-driven marktaandeel.

Vaatwas

De categorie met de vaatwasproducten laat jaar na jaar een mooie groei zien. Deze groei is voornamelijk gedreven door het all-in-onesegment, aangezien dit de producten zijn die voor de meeste convenience zorgen. Bovendien staan deze producten ook heel frequent in promotie.

 

OPVALLENDE TRENDS

Performance

Binnen de totale homecaremarkt merken we dat performance een belangrijke trend is. Er is met andere woorden een toenemende vraag naar producten die snel en doeltreffend werken. Vooral jongere consumenten willen minder tijd besteden aan huishoudelijke taken en gaan op zoek naar producten die sneller en heel doeltreffend werken. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in een mooie groei van de schoonmaakdoekjes die consumenten helpen om op een efficiënte manier hun huis bacterievrij te maken. Ook bij de vaatwasproducten is performantie een bepalende factor en dat zien we onder meer aan het aanhoudende succes van de all-in-oneproducten.

Duurzaamheid

Consumenten hechten steeds meer belang aan duurzaamheid op lange termijn. Binnen home care vertaalt zich dat in een toenemende vraag naar meer natuurlijke producten die ook performant zijn. Om zijn ecologische voetafdruk te verminderen, heeft de consument meer en meer oog voor ecologische producten en producten die ook zacht zijn voor de huid. Daarbij gaat het trouwens niet alleen over het product an sich, maar ook zeker over de verpakking. Gerecycleerd materiaal en recycleerbaarheid zijn hierbij de codewoorden.

 

PLASTIC TALKS

Op 24 maart trapte Ecover de eerste van de inspirerende reeks Plastic Talks af in Zee­brugge. Het doel van deze events is om het debat rondom de plasticproblematiek aan te wakkeren om zo mensen te betrekken, te motiveren, maar vóóral te inspireren om op een andere manier met hun plasticverbruik om te gaan. Tijdens de Talks is er een podium voor changemakers zoals Sebastiaan De Neubourg van W.R.Yuma, schrijfster Anne Drake en Stan Verstraete van Canjotto Bags. Zij delen hun inzichten, motivatie én hoe je je plastic voetafdruk kunt verminderen.

 

SLIMME SCHAPKEUZES

Logisch indelen

Een efficiënt ingericht schap laat consumenten toe om snel het product te vinden dat aan hun behoeften voldoet. Het is belangrijk om hier de beslissingsboom te volgen, zodat shoppers zo snel mogelijk het product vinden dat aan hun noden beantwoordt; anders zullen ze doorlopen en de aankoop mogelijk uitstellen. Fabrikanten doen ook volop onderzoek naar een logische en slimme indeling en delen die resultaten graag met hun retailers. Kijken we bijvoorbeeld naar de toiletcarecategorie, dan ziet het ideale schap er als volgt uit: onderaan de wc-cleaners (47% van de totale categorie), want dit zijn meer geplande aankopen voor de consument. Boven de wc-cleaners komen dan de wc-blokjes (51% van de totale categorie), aangezien dit meer impulsaankopen zijn.
Voor de categorie machinevaatwas is het belangrijk om horizontale blokken te maken voor de verschillende segmenten, zoals all-in-one, en verticale blokken voor de merken. De moderne additieven dienen op ooghoogte geplaatst te worden, aangezien het om impulsproducten gaat.

Rekening houden met trends

Naast die logische indeling moeten er ook goede assortimentskeuzes gemaakt worden. En dat betekent het aanbieden van merken, producten en innovaties die inspelen op de vraag van de consument. Hou dus zeker rekening met performance en duurzaamheid bij de samenstelling van het schap.

Cif Nature, dat zijn duurzame producten die ook goed schoonmaken. Voor de vaat zijn er dan weer de Sun powered by Nature vaatwastabletten. Bref Perfume Change is dan weer een uniek concept met een wc-blok dat afwisselt van geur en tot slot zijn er de Dreft Platinum Plus vaatwastabletten