naar top
Menu
Logo Print
06/02/2018 - TOM DEJONGHE

SELFCHECK-OUT VERMINDERT FILES AAN KASSA EN LOONKOSTEN

Toenemend succes bij foodretailers

Vele Belgische foodretailers zetten selfcheck-out- en selfscansystemen in om de files aan hun kassa's te verminderen en de loonkost te drukken. Zelfscannen is interessant voor middelgrote aankopen, selfcheck-out voor kleine. Als retailer moet u dus een mix aanbieden, die aansluit bij de wensen van uw klanten, op basis van een grondige analyse. Die keuze garandeert echter nog geen succes. Daarvoor moet immers alles juist zitten: de implementatie, zowel technisch als qua signage en locatie in de winkel; de integratie met bestaande kassasystemen, de beveiliging, de intuïtieve interface … Aarzel dus niet om uw leverancier in te schakelen.

SELFSCAN? SELFCHECK-OUT?

  • Bij een selfcheck-outsysteem scannen uw klanten zelf de artikels aan de kassa, waarna ze met cash of de kaart betalen.
  • Bij een selfscansysteem scannen uw bezoekers de producten tijdens het shoppen. Vroeger rekenden ze dan af aan een bemande kassa, vandaag ook aan een paytower.

Easy Express selfcheck-out, selfscanOOK IN BEELD OP EUROCIS

Eind februari vond in het Duitse Düsseldorf EuroCIS 2018 plaats, de internationale vakbeurs over retailtechnologie. Niet toevallig hadden selfcheck-outsystemen een prominente plaats op de beurs. Deze oplossingen zijn dan ook aan een gestage opmars bezig in Europa. Foodretailers nemen daarbij de lead.

GROEIEND EUROPEES SUCCES

Big in frankrijk en groot-brittannië

De twee Europese markten waar selfscan- en selfcheck-outsystemen al het meest zijn doorgebroken, zijn Frankrijk en zeker Groot-Brittannië. De redenen liggen volgens Romas Butkevičius, global product director self service bij StrongPoint, voor de hand. U leest ze in het kaderstuk 'Voordelen van selfcheck-out'.

Duitse markt in beweging

Volgens het EHI Retail Institute nam ook in Duitsland het aantal retailers met een selfcheck-outsysteem de voorbije twee jaar toe, namelijk met 65%, van 295 naar 488 (waarvan iets minder dan 350 foodretailers). Het aantal met selfscanning steeg diezelfde periode met 64%, van 25 naar 41. De markt is er nog klein, maar ze beweegt wel.

WAT MET BELGIE?

Toenemend succes bij foodretailers

“Delhaize startte jaren geleden al met selfscanning en kiest vandaag steeds vaker ook voor selfcheck-out", vertelt Michel Nyssen, general manager bij Diebold Nixdorf voor retail in de Benelux. Ook enkele Cora's en Match winkels bieden selfcheck-out aan. Carrefour focust op zelfscannen. In de discounts vind je deze oplossingen nog niet, maar momenteel loopt er wel een pilootproject bij Lidl in Frankrijk en Groot-Brittannië.

Hoeveel gebruikt?

“Bij foodretailers die zelfscannen aanbieden, maakt 18 tot 50/55% van de klanten er gebruik van", aldus Michel Nyssen. “Bij selfcheck-out ligt dat percentage op 20 tot 30%."

VOORDELEN VAN SELFCHECK-OUT

  • Snellere afrekening: dankzij de selfcheck-outunits zijn er meer kassa's beschikbaar en zijn de files dus minder lang. Hou er wel rekening mee dat consumenten trager afrekenen. U vervangt één klassieke kassa dus het best door drie of vier selfcheck-outsystemen.
  • Minder personeel voor kassa's nodig: één medewerker kan makkelijk vier tot zes selfcheck-outkassa's begeleiden. Zo drukt u de loonkost.

selfscansysteem retailWELK SYSTEEM VOOR WELKE KLANT?

Volgens grootte aankoop

Voor klanten die weinig aankopen (tot twaalf items per keer), is selfcheck-out de betere optie. Bij middelgrote aankopen is zelfscannen interessanter, omdat de artikelen dan niet meer uit het winkelwagentje moeten.

De systemen vervangen elkaar dus niet. Ook de klassieke kassa's zijn nog cruciaal, omdat de consument daar het meest mee vertrouwd is. “Als retailer biedt u het best een mix aan", vertelt Romas Butkevičius.

Zowel jong als oud

“Tijdens de eerste jaren gebruikten vooral klanten van 18 tot 35 jaar de selfscan- en selfcheck-outsystemen", vervolgt Romas. Maar vandaag worden de units in België door iedereen gebruikt, aldus StrongPoint en Diebold Nixdorf. Ook door senioren of door wie niet zo tuk is op technologie. De nieuwe machines zijn immers gebruiksvriendelijker.

Met of zonder cash?

Selfcheck-outsystemen met cash kennen een grote total cost of ownership. Op Europees vlak overwegen drie op de vier retailers dan ook een cashless oplossing, aldus Romas Butkevičius. Alleen: zo beperken ze de betaalopties voor hun klanten. De keuze moet dus doordacht gemaakt worden.

KIES GOEDE BEGELEIDING

Bij de broodnodige analyse

Om te weten welke mix van systemen u het best kiest, met of zonder cash, moeten heel wat variabelen geanalyseerd worden: onder meer het winkelconcept, de locatie (bijvoorbeeld metro = veel kleine aankopen), het aantal transacties, hoeveel u daarvan wilt automatiseren enzovoort.

Analyseer zeker ook de klantenprofielen: wie koopt bij u (singles, families …) en hoeveel dan? Is de trafiekstroom constant of kent die korte pieken die makkelijker machinaal op te vangen zijn? Baseer de antwoorden op klantenobservaties, om er zeker van te zijn dat ze kloppen. Eenvoudig is deze analyse niet. Schakel er dus gerust uw leverancier voor in.

Bij de implementatie

Opdat u een selfcheck-out- of selfscansysteem ten volle kunt benutten, moet de leverancier de oplossing optimaal implementeren. “Niet alleen technisch. De signage moet ook duidelijk zijn, de oplossingen moeten prominent aanwezig zijn ...", legt Romas Butkevičius van StrongPoint uit. Bij zijn bedrijf en bij Diebold Nixdorf neemt een implementatie gemiddeld drie tot vier maanden in beslag.

Bij het opleiden van personeel

Uw medewerkers moeten ook goed opgeleid worden, om te zorgen dat ze de klanten optimaal ondersteunen. Zorg ervoor dat het team zeker één 'entertainer' bevat: iemand met een zeer positieve houding ten opzichte van collega's en consumenten. Ook voor de opleiding bieden leveranciers als StrongPoint en Diebold Nixdorf ondersteuning aan.

Bij de evaluatie

Deze stap is zeer belangrijk. U kunt deze alleen uitvoeren of er ook de leverancier voor inschakelen. “In dat geval bekijken we samen of de vooraf afgesproken, prioritaire KPI's (key performance indicators) behaald zijn, bijvoorbeeld inzake de loonkost en consumententevredenheid", aldus Romas Butkevičius. Zoniet, moet uw leverancier aanpassingen kunnen voorstellen. “Misschien is er een nood aan meer handscanners of extra ondersteuning?", merkt Michel Nyssen van Diebold Nixdorf op. Want alleen als alle KPI's afgevinkt zijn, is de implementatie geslaagd.

WAAK OVER VLOTTE INTEGRATIE

Alle kassasystemen, bemand of niet, moeten dezelfde functies aanbieden. Klanten mogen immers geen getrouwheidspunten of kortingen mislopen. De nieuwe oplossing moet dus perfect geïntegreerd worden met het bestaande kassasysteem. En dat zo snel en kostenefficiënt mogelijk. Gelukkig is een integratie normaal gezien relatief eenvoudig, bevestigen StrongPoint en Diebold Nixdorf.

Combinatie van selfcheck-out en automaat

Een selfcheck-outsysteem valt ook te integreren met een automaat voor de verkoop van pakweg sigaretten. Als klant kiest u het product op de scherm van de zelfscankassa. Na een leeftijdscontrole en betaling ontvangt u een ticket, waarmee u aan de automaat uw product kunt verkrijgen.

WAT MET DE BEVEILIGING?

Diebold Nixdorf verkoopt in België vooral check-outsystemen met gates, die te openen zijn met een kasticket. Bij StrongPoint verloopt een controle anders. Tijdens het scannen worden de producten gewogen. Het totale gewicht wordt vergeleken met dat van de boodschappentas. De uiteindelijke keuze van oplossing ligt uiteraard bij u.

GA VOOR EEN INTUITIEVE INTERFACE

“Sommige retailers installeren hun gewone kassasoftware op de selfcheck-outsystemen", vertelt Michel Nyssen. “Maar die is niet intuïtief genoeg voor klanten en houdt dus een groot risico op veel interventies in." Kies daarom voor aparte software die elke gebruiker als vanzelf doorheen elke stap begeleidt.

BEPERK DE WACHTTIJD

“Het hele proces moet snel verlopen, met weinig interventies", vertelt Romas Butkevičius van StrongPoint. Daarom biedt zijn bedrijf bijvoorbeeld systemen aan waarbij de leeftijdscontrole voor alcohol op het einde van de rit kan plaatsvinden. Zo hoeft de klant niet te wachten op een medewerker en eindigt zijn bezoek met een goede laatste indruk.

OOK VIA DE SMARTPHONE?

Scannen en afrekenen via de smartphone kan al, maar komt nagenoeg niet voor. Michel Nyssen van Diebold Nixdorf: “Niet iedereen heeft immers al een smartphone, de telefooncamera is mogelijk traag, een visuele check door een bediende ligt moeilijk …" Wat met de Amazon Go winkels, waarin producten automatisch op het ticket worden gezet wanneer u ze uit het rek haalt, en omgekeerd? “Wat als meerdere mensen op 1 meter producten in kleine verpakkingen nemen? Ik twijfel of de technologie dan al kan volgen", vervolgt Nyssen. “Wel positief is dat Amazon Go de sector aan het denken zet.