naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017
Deel deze pagina
Producenten volgen de consumententrends op de voet, en reageren met een betere smaak, een uitgebreider aanbod en meer convenience

TIEN GOUDEN TIPS OM DE VERKOOP VAN BEREIDE GERECHTEN TE BOOSTEN

Doeltreffende winkelcommunicatie is onontbeerlijk

Het rayon van de bereide gerechten vertoont al jaren stijgende verkoopcijfers. Producenten volgen de consumententrends op de voet, en reageren met een betere smaak, een uitgebreider aanbod en meer convenience. Benut dit groei-potentieel met de waardevolle tips van specialisten. Vooral op het vlak van instore communicatie, met een duidelijke schapnavigatie in het bijzonder, boekt u nog heel wat vooruitgang. Voorts is het nodig zich open te stellen voor producten die op de vraag naar gezondere alternatieven inspelen. Ten slotte zijn promo's, degustatiemomenten en combiverkopen dé manier om de categorie in de kijker te plaatsen.

Bereide maaltijden doen het prima met een groei in waarde in de totale en open markt van 6%

(Nielsen, Total Belgium MAT P6 2017)

1. SEGMENTEER DE REKKEN

Cédric Lemineur, Marketing Manager Ready Meals Ter Beke: “Bijna 60% van de aankoopbeslissingen wordt ter plaatse genomen, en momenteel is het schap van de bereide gerechten heel complex.In sommige zaken staan de producten verspreid over drie verschillende koelkasten op diverse plaatsen. De enorme hoeveelheid informatie die de consument moet ontcijferen, is niet gemakkelijk te begrijpen. Het gezochte product is moeilijk te vinden. Er is nood aan duidelijk gesegmenteerde rekken en een aanpak die beter aansluit bij de beslissingsboom."

Come a Casa bewijst dat de consument van klassiekers houdt. De Lasagne Bolognese en Macaroni en Ham blijven topfavorieten en verdienen dan ook een prominente plaats

2. GEBRUIK VOLOP POS-MATERIAAL

Caroline Wick, Senior Trade & Category Manager Dr. Oetker Belgium: “Zien doet kopen. Ter gelegenheid van twintig jaar Ristorante heeft Dr. Oetker de producten opvallend veel visibiliteit gegeven aan de hand van extra point-of-salesmateriaal. Winkels die het materiaal gebruiken, genereren dankzij de verhoogde zichtbaarheid een verhoogde verkoop."

3. BEGELEID DE CONSUMENT

Gunter Peeters, commercieel directeur OVI NV: “De consument neemt het graag gemakkelijk, en wil maar wat graag gestuurd worden. Menusuggesties zijn dan ook een prima idee, zoals 'wat denkt u van vol-au-vent met frietjes vanavond?' Benadruk het gebruiksgemak van vers. Het is bijvoorbeeld nog sneller klaar dan een vriesvers product. Leid de klant met suggesties en menutips. Communicatie kan in de koeltoog zelf, en in uw magazine."

The Foodmaker biedt met tien nieuwe 100% biologische maaltijden (waarvan vijf warme) een uniek concept, exclusief bij Delhaize, met meer dan 50% verse groenten.

4. KIES VOOR EEN GEZOND AANBOD

Lieven Vanlommel, CEO Starmeal en The Foodmaker: “Maak uw aanbod bereide gerechten gezonder. Met een gamma ultraverse producten met minder suiker en vetten, en een etiket dat de consument eerlijk en duidelijk informeert. Biologische voeding is misschien wat duurder, maar een productieproces zonder artificiële toevoeging schenkt vertrouwen. Een steeds grotere groep mensen focust op gezondheid en maakt een bewuste keuze. Geef dit aanbod een opvallende plaats in het schap met 'good for you'-producten. Met de juiste prijszetting en een aangepaste marge op de producten wordt er resultaat geboekt. De volwaardige biologische maaltijden die we onlangs lanceerden, zorgen voor een groei van 40%."

5. FOCUS OP MEDITERRANE VOEDING

Dr. Oetker speelt in op de vraag naar glutenvrije producten en lanceert de nieuwe varianten Ristorante Mozzarella en Ristorante Prosciutto zonder gluten

Cédric Lemineur: “Shoppers grijpen bij bereide maaltijden het vaakst naar mediterrane voeding. Met een marktaandeel van bijna 60% is het cruciaal om dit segment de nodige plaats en zichtbaarheid te geven. Helaas is Italiaans vaak ondervertegenwoordigd in de assortimenten, en krijgt het minder schapruimte toebedeeld dan het volume-aandeel doet vermoeden."

6. VOLG MARKTTRENDS

Michael Hassler, Sales Administration Export, en Ralf Wagner, Head of Export, Wagner: “Studies tonen aan dat de consument vandaag positief staat tegenover authentieke producten. Labels zoals regionaal, natuurlijk en kleine merken doen het prima. Voorts is het zaak in uw gamma aandacht te hebben voor gezondheidsclaims zoals 'vrij van', en alternatieven voor flexitariërs en veganisten te bieden."

7. PROMOTIES, PROMOTIES, PROMOTIES

Wagner brengt sinds kort Rustipani op de Belgische markt, een ovenbrood met een topping van kwaliteitsingrediënten.

Cédric Lemineur: “Promoties zijn onontbeerlijk om de groei van de categorie te blijven stimuleren. Dit kan door de penetratie te verhogen, in te spelen op impulsaankopen of de shoppers vaker te verleiden. Wat in elke categorie de verkoop een boost geeft, is een gratis percentage méér, on- packpromoties en gadgets. Een promo die zorgt voor een sterke stijging in de verkoopcijfers is natuurlijk een mix van een goed aanbod, zichtbaar gemaakt in de folder en op de winkelvloer dankzij second placement. Helaas zien we dat second placement dikwijls moeilijk is; de ruimte is immers beperkt in de koeling."

8. COMBIVERKOOP

Gunter Peeters: “Gebruik uw creativiteit om zelf combinaties te bedenken, zoals 500 g gehaktballetjes met puree tegen halve prijs. Maak deze combinaties in het koelschap zelf, of indien mogelijk in aparte koeleilanden. U beïnvloedt de consument en realiseert een extra verkoop. Verander de presentatie wekelijks voor een maximale impact."

9. ORGANISEER MEER DEGUSTATIES

OVI heeft een compleet assortiment kant-en-klare vers bereide gerechten in diverse vacuümverpakkingen. 

Caroline Wick: “Consumenten worden veeleisender, fabrikanten antwoorden daarop met steeds meer keuze. Acties in het verkooppunt zijn dan ook noodzakelijk. Vriesvers moet als het ware uit het rayon springen om de aandacht te trekken. Een van de beste manieren om de aankoop te stimuleren, is dan ook de degustatie."

10. SURF MEE OP MEDIACAMPAGNES

Cédric Lemineur: “Weinig merken doen het, maar mediacampagnes ondersteunen de verkoop enorm. Ze zijn een uitstekende manier om het geheugen van de consument te penetreren. Daarom is het van belang om een A-merk te hebben dat op de winkelvloer de nodige aandacht krijgt. Grote merken genereren traffic, en brengen in één beweging ook private labels onder de aandacht."