naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017
Deel deze pagina

KLASSIEKE SCHEIDING TUSSEN HORECA EN RETAIL VERDWIJNT

Toekomst van retail zit volgens DB Center in deze gouden combinatie

“We willen anders zijn dan de zoveelste supermarkt in een rij", aldus John Debaene van DB Center in Beernem. Een doelstelling die hij samen met zijn twee broers waarmaakt met hun naadloze concept van restaurant, drankcentrale en supermarkt ineen. De keuze om te kiezen voor een zelfbedieningsconcept, zowel in de winkel als in het restaurant, zorgde voor meer gemotiveerd personeel en tevreden klanten. Hun laatste nieuwe innovatie, een eigen bakkersatelier, blijkt meteen een schot in de roos.

DB CENTER IN HET KORT:

  • Stefaan en John, twee van de drie broers
    die aan het hoofd van de zaak staan. 
    John, Luc en Stefaan Debaene met resp. echtgenotes Veerle, Els en Elke
  • Open sinds: 1988 op huidige locatie, 2004 eerste uitbreiding
  • Vernieuwd sinds: restaurant: feb 2016, uitbreiding supermarkt sept 2017
  • Adres: Sint-Andreaslaan 20, 8730 Beernem
  • Openingsuren:
    maandag: 13 u.-18.30 u.
    di-za : 8.30 u.-18.30 u.
    Zo: 8.30 u.-12 u.
  • Oppervlakte: 2.450 m²
  • Personeel: 30 vast, 50-tal studenten
  • Gemiddeld kassaticketprijs: 44 euro (zaterdag)
  • Aantal klanten per week: 1.600 restaurant, 7.000 supermarkt
  • Omzet: verwachting 2017 1,5 miljoen euro restaurant, 12 miljoen euro supermarkt
  • Opvallende info: sinds juni is de afhaalshop bereide maaltijden aan het restaurant operationeel

HISTORIEK

De lage rekken en koelelementen zorgen voor
een gezellige sfeer in de supermarkt

“In 1968 is mijn moeder begonnen met een klein voedingswinkeltje van 40 m². We verkochten daar bij wijze van spreken drie appels en de rekening werd op een stuk verpakking gemaakt. Mijn twee broers en ik hielpen ook altijd mee in het winkeltje. Wanneer we achttien waren, kregen we de vraag wat we gingen doen: studeren of de zaak mee helpen uitbouwen. Dat was in 1988, toen de supermarkten al volop opgekomen waren, we moesten dan zeker de knoop doorhakken. Een voor een zijn we mee op de kar gesprongen en zijn we naar een winkel van 1.000 m² gegaan met de supermarkt en de drankcentrale. In '88 hebben we er ook nog een restaurant aan toegevoegd, aangezien mijn jongste broer een koksopleiding volgde. In 2004 hebben we de drankencentrale losgemaakt van de supermarkt en een volledig nieuw gebouw geplaatst."

Eén geheel

“In onze ateliers bereiden we alles voor, dat voor zowel het restaurant als de supermarkt. We zagen die twee luiken dan ook

altijd als één geheel. De volgende uitbreiding was het volledig nieuwe restaurant naast de winkel: 'Onze keuken'. De meest recente ontwikkelingen zijn de verbouwingen en de remodeling van de supermarkt, waarbij we de beleving voor de klant nog wat willen optrekken."

DRIE ENTITEITEN

“De formule hoe het nu is, is heel organisch gegroeid. Intussen zit de schoonfamilie ook mee in de zaak.

Het is dus een echt familiebedrijf. We hebben er nooit voor geopteerd om meerdere DB-centers te openen. We zijn meer van het principe om ons te focussen op één iets en daarin te willen excelleren."

Weg met scheiding

“We willen de klassieke scheiding tussen horeca en retail laten verdwijnen en mooi in elkaar laten smelten. Ik geloof ook dat daar nog heel wat potentieel in zit, en denk dan ook dat dit de toekomst van de retail is. Ik geloof dat dit ook tal van mogelijkheden biedt voor kleine zelfstandigen. We zijn onlangs ook begonnen met afhaalmaaltijden aan het restaurant waarmee we de link met het restaurant en de supermarkt nog meer willen versterken. Zo hebben we bijvoorbeeld een stukje verse vis. De klant kan dat stukje vers kopen, maar ook in een maaltijdschoteltje in de winkel of aan het afhaalpunt aan het restaurant. Zo willen we steeds aanwezig zijn, afhankelijk van hoeveel tijd de klant heeft. De drie luiken versterken elkaar ook voortdurend. We maken de klant graag bewust van wat we allemaal aanbieden, en laten ze kennismaken met onze formules. Zo laten we ze in

de winkel eens proeven van hoe de maaltijden in het restaurant smaken, of promoten we een biertje in het restaurant dat je in onze drankcentrale kan kopen."

GEEN KLASSIEKE SUPERMARKT

“We willen allesbehalve de zoveelste supermarkt zijn. Ik zie dat heel veel winkels louter een aan- en verkoopplatform zijn geworden en helemaal geen moeite doen om zich te onderscheiden. Waarom zou de consument voor jou kiezen als hij exact hetzelfde aanbod ook 5 km dichter kan vinden? Wij kopen niet uitsluitend via de centrale aan en we krijgen ook die vrijheid vanuit Alvo. Ze laten de zelfstandigen ook echt zelfstandig zijn en er is ruimte voor eigen keuzes. Het is ook aan Alvo dat we onze groei te danken hebben. Ze hebben een samenwerking met Retail Partners Colruyt Group voor de aankoop en logistiek van een centraal assortiment. Toch vaart Alvo commercieel gezien een onafhankelijke koers: eigen assortiment, eigen folder, eigen verkoopprijzen."

"Alle producten met het label 'Onze Keuken'
worden in het huis bereid. Daarom hebben we
ons restaurant ook zo genoemd
'Onze keuken'-label
“Zo hebben we ook het label 'Onze keuken' waar we zwaar op inzetten. Alle producten met dat label worden in het huis bereid. We hebben acht koks in dienst en willen daar dan ook mee uitpakken. Voor mij is er geen meerwaarde als ik maaltijden met het hoofd van Peter Goossens erop verkoop. Ik wil uitpakken met mijn koks en mijn eigenheid in de kijker plaatsen. Daarom hebben we het restaurant ook 'Onze keuken' genoemd. Ook in de beenhouwerij doen we dat. We versnijden en verpakken zelf onze charcuterie."

John Debaene: "Veel supermarkten zijn louter een aan- en verkoopplatform geworden en doen geen moeite om zich te onderscheiden"

ZELFBEDIENING

“Voor het restaurant hebben we gekozen voor een zelfbedieningsformule. In 2004 hebben we de analyse al gemaakt en zagen we dat een klassiek restaurant met bedienend personeel toch een heel moeilijk verhaal is geworden. Uiteindelijk is ons restaurant geen sterrenzaak, dat matcht ook niet met een supermarkt. Maar we willen wel een toegankelijk restaurant met een zeer kwalitatief aanbod."

Toegevoegde waarde

“Ook in de winkel hebben we steevast gekozen voor zelfbediening. We zijn ervan uitgegaan dat 80% van de mensen niet wil wachten of daar geen tijd voor heeft. De meeste mensen willen snel en makkelijk hun boodschappen doen. Dan is een zelfbedieningsformule de meest efficiënte oplossing. Wat is de toegevoegde waarde voor je personeel om ze een hele dag charcuterie te laten snijden, in te pakken, mee te geven aan de klant om vervolgens de volgende klant te bedienen? Je krijgt daar maar heel weinig mensen mee gemotiveerd."

Andere rol personeel

“Het sociale aspect van ons personeel met de klanten is er niet op achteruitgegaan, integendeel! Nu kunnen ze hun tijd nemen om eens te vragen hoe het met klant X en haar man of kinderen is. Bij een bedieningsverhaal lukt dat moeilijker als er nog mensen staan aan te schuiven. Aanvankelijk waren de medewerkers bang dat ze hun job gingen verliezen, maar door ze anders in te zetten, en door onze groei hebben we ze een voor een kunnen houden en zoeken we nu naar nog extra personeel. Wat ik wel echt wou, was een zelfbedieningswinkel waar je effectief alles ziet. Je ziet het personeel de schoteltjes maken, de koffiekoeken afwerken of broodjes maken. Intussen zijn ze dus druk bezig, maar zijn ze zeer aanspreekbaar voor de klanten. Naast de beleving vinden we het sociale aspect minstens even belangrijk."

Het interieur van het restaurant
biedt plaats voor 180 klanten

RESTAURANT 'ONZE KEUKEN'

“Aan de toog kunnen ze hun gerecht kiezen, dat wordt meteen in de keuken bereid.Koude bijgerechten, drank en desserts kan de klant zelf nemen. Door de zelfbedieningsformule in het restaurant trekken we ook geen mensen aan die gedurende vier uur gezellig willen tafelen. Zo zijn we in de week open tot 20 u., in het weekend tot 20.30 u. We willen wel dat de mensen hier lekker kunnen eten in een gezellig decor. Ons doel is om de kwaliteitsvolle klassieke keuken in een zelfbedieningsformule te gieten. Ons menu varieert dan ook regelmatig en de borden worden mooi gedresseerd. De gerechten worden niet op de borden gesmeten zoals bij andere zelfbedieningsrestaurants, wat wel eens het geval kan zijn."

Het brood en de patisserie worden
achteraan in het atelier gebakken

BAKKERIJ ALS EXTRA TROEF

“We hebben nu vooral ingezet op de bakkerij. We zien dat de bakkers ook kampen met de nodige uitdagingen en er steeds meer verdwijnen. We zagen daar een opportuniteit en lanceerden onze bakkerij in de winkel. Zodra het bakkersteam compleet is, zal de supermarkt vanaf 7 uur 's morgens open zijn. Mensen kunnen dan om hun pistolets komen en meteen ook wat beleg en versgeperst fruitsap meenemen. De eerste reacties van de klanten zijn dan ook laaiend enthousiast. We kopen wel degelijk de degen in, rijzen en bakken ze af in de winkel. We kiezen dus niet voor het klassieke bake-offverhaal. Dat willen we ook aan de klanten tonen. Het bakkersatelier heeft een open structuur, waardoor je de medewerkers de broden ziet bakken in de ovens. Heel veel supermarkten gebruiken nogal makkelijk de term 'versgebakken brood', maar als je per dag maar één keer brood afbakt, dan kun je dat moeilijk doen. Wij bakken vier keer per dag brood af. Ook de patisserie wordt in het huis gemaakt."

REMODELING BIEDT MEER GEZELLIGHEID

“Bij de remodeling wou ik vooral de klemtoon op gezelligheid leggen. In de drankafdeling hebben we gekozen voor een warmere uitstraling en zijn we afgestapt van een palletuitstalling. Dat geldt ook voor de supermarkt. We hebben bewust gekozen voor lage meubels. Alle rayons zijn opnieuw aangepakt en de koeling is ook allemaal vervangen door lage meubels. De verlichting is ook aangepakt en zorgt voor een warmere uitstraling. Nu straalt de winkel een hoog gezelligheidsgehalte uit en is het fijn vertoeven voor de klanten. De remodeling is nog niet volledig klaar. Zo komt er nog een degustatiekeuken waar we de klanten proevertjes kunnen aanbieden. Voor de verbouwingswerken buitenaf hebben we bewust zo veel mogelijk gekozen voor lokale bedrijven."

"In de drankafdeling is er een warmere
uitstraling en zijn we afgestapt van de palletuitstraling"

PARTNERS VERBOUWINGS- EN REMODELINGWERKEN

DB Center heeft zo veel mogelijk met lokale partners uit Beernem of de dichte omgeving samengewerkt voor de verbouwings- en remodelingwerken. John: “Wat goed is uit je eigen streek, moet je voor wat euro's meer of minder niet elders gaan zoeken."

Restaurant: Christiaens Bouwonderneming Oostkamp, Van Severen Knesselare sanitair, Lambrecht Domotics Beernem elektro, Calis Geluwe voor koeling-schrijnwerk, Levens voor de keuken, Stark Brugge voor binnenschrijnwerk, Scratch voor muurschilderingen, Plafolux voor de systeemplafonds, schilderwerken en het schrijnwerk. 

Supermarkt: Devafloor voor epoxyvloeren, Vaneenoo Wingene voor aanpassing structuur, Croene bouw Beernem voor vloeren- faience-metselwerk, A&E Brugge voor beveiliging, Wanzl voor winkelrekken, Hein voor bakkerijovens, Vergalle voor broodmeubels, Deloof Beernem voor algemeen sanitair, Vandenberghe P & S Beernem voor buitenramen en buitendeuren, Têtard Beernem voor logo-ontwerp en -styling.

Self-check-out

“Binnenkort komen er ook nog enkele self-check-outkassa's. Het is niet logisch dat er overal een zelfbedieningsformule is, maar dat de klant aan de kassa dan wel moet aanschuiven. Bovendien zijn die kassa's ook erg handig voor mensen die enkel naar de drankcentrale komen en hun drank snel afgerekend willen hebben."

TOEKOMSTPLANNEN

“Wat de toekomst brengt, zullen we wel zien. Onze kinderen zijn nu allemaal twintigers die nog volop aan het studeren zijn. Misschien zien zij het wel zitten om ook mee in de zaak te stappen en de toekomst voor de komende decennia uit te stippelen. Wie weet zien we in de toekomst wel meer 'Onze keuken's verschijnen. We gaan nu eerst verder uitbouwen wat we de laatste maanden hebben gerealiseerd, en alles volledig op punt zetten."