naar top
Menu
Logo Print

BETAALREVOLUTIES VOORAL IN HANDEN VAN DE CONSUMENT

Contactloze en mobiele transacties: voorlopig nog klein aandeel

Wanneer we kijken naar onze buurlanden, hinkt België toch achterop als het over de nieuwe betaalmogelijkheden gaat. Toch betaalt de Belg meer en meer met de kaart, zelfs steeds meer voor kleine bedragen (28% meer dan vorig jaar). Mobiele en contactloze betalingen sluipen langzaamaan in de cijfers. Volgens sommigen is de toekomst van betalen niet cashless, maar wel less cash. Eén ding is zeker: er zal in de komende jaren niet één betaalwijze zijn die zal overheersen, maar het zal de consument zelf zijn die kiest welke manier hij wanneer wil hanteren.

CIJFERS & FEITEN

  • H

    In 2017 was er een stijging van 28%. 

    Cijfers Febelfin & Worldline

    et afgelopen jaar zijn er twee miljoen transacties uitgevoerd met de Bancontact app.
  • De snelheid van betalen is voor de consument nu vooral belangrijk: niet meer moeten sukkelen met de kaartlezer of digipas.
  • Volgens Kiki Lauwers, directeur van Bol.com van België, zal mobiel betalen nog veel belangrijker worden, omdat we allemaal onze gsm voortdurend bij ons hebben.
  • In de toekomst zal het betaalproces steeds onzichtbaarder worden omdat het zich in meer geïntegreerde vormen zal manifesteren.
  • Het totale aantal verwerkte transacties door Worldline is in 2016 gestegen met bijna 10%.
  • Bancontact blijft het meest gekozen betaalmiddel in België: 71% van alle verwerkte transacties dit jaar is met Bancontact gedaan.
  • 0,27% van alle betalingen is momenteel contactloos.
  • Mobile banking zit zeer sterk in de lift. Uit de cijfers van Febelfin blijkt dat er, terwijl mobile banking in 2010 nog onbestaande was, in 2014 al 47,8 miljoen overschrijvingen werden gedaan. Dit aantal verdubbelde in 2015 tot 94,2 miljoen.

CASHTERUGGAVESYSTEMEN

Wat is een cashteruggavetoestel?

Hoewel we met ons allen steeds meer betalen met de kaart, is de Belg nog steeds fan van cash. Alleen is dat in de winkel nadelig voor de efficiëntie, de veiligheid en de nauwkeurigheid. Dan kan een cashteruggavetoestel een welgekomen investering zijn. Een cashteruggavetoestel is een machine waar de klant zelf zijn contant geld in kan steken. Die kan ingebouwd worden in de winkeltoog, maar is ook beschikbaar als een losstaand toestel.

Voordelen:

  • hygiënisch;
  • de wachtrij aan de kassa daalt aanzienlijk;
  • vals geld wordt automatisch geweigerd;
  • het personeel hoeft niet meer met geld bezig te zijn: de kassa klopt altijd + kan tijd aan iets anders besteden;
  • de kassa moet op eind van de dag niet gemaakt worden, die klopt altijd.

Inbouwtoestel

Wanneer iemand een winkel aan het verbouwen is, wordt er meestal voor gekozen om de automaat te integreren in de winkeltoog. Winkels die niet met verbouwingswerken zitten, kiezen eerder voor een losstaand toestel. Wie meer dan 400 cashbetalingen per dag int, kiest beter meteen voor twee toestellen.

Investering

Hoe hoog de investeringskosten oplopen, hangt van de wensen van de retailer af. De meeste cashteruggavetoestellen worden volledig op maat van de klant gemaakt. Daarnaast wordt er ook gewerkt met servicecontracten, steeds naar de behoefte van de winkelier. Naargelang van de inhoud van het contract zal de kost hoger of lager liggen. Antenor merkt op dat er een trend aan de gang is dat deze toestellen steeds compacter worden en in het betaalmeubel worden ingebouwd. Vroeger waren het eerder grote automaten die in de muur werden gebouwd, maar door de automaat in het betaalmeubel te integreren, verliest de verkoper het contact met de klant niet. Wanneer de klant aangeeft cash te willen betalen, zal het bedrag vanuit de kassa naar de automaat gestuurd worden.

NFC? QR?

Tegen 2020 moeten alle terminals met NFC uitgerust zijn

NFC

NFC staat voor Near Field Communication, wat het mogelijk maakt om in de winkel met een kaart met een NFC-chip of met de smartphone contactloos te betalen in de winkel. Hierdoor is het niet meer nodig om de betaalkaart in de terminal te steken, maar kan de transactie, door de kaart op een korte afstand van het toestel te houden, voltooid worden.

QR

Bij de QR-technologie (Quick Response) verschijnt er een code op de terminal. De klant scant die met de app (van zijn bank) en betaalt online, zodat het bedrag van de rekening gehaald kan worden. Leveranciers verwachten dat de markt van de smartphones zich zal aanpassen er er op termijn nog nieuwe technologieën zullen ontstaan voor mobiel betalen.

BETAALTERMINALS

Zo goed als alle types betaalterminals zijn relevant voor supermarkten. De meeste terminals in supermarkten zijn al uitgerust met NFC, zodat er contactloze transacties kunnen plaatsvinden. De nieuwste betaalterminals hebben een groot kleurenscherm waar de winkelier reclame of promoties op kan laten verschijnen.

Contactloos betalen

Momenteel kan de consument op twee manieren contactloos betalen. Enerzijds is er de mogelijkheid om via de NFC-technologie (Near Field Communication) transacties te vervolledigen. Dat wil zeggen dat de klant zijn smartphone of bankkaart langs de terminal zwaait wanneer hij betaalt. De gegevens van de klant worden op een beveiligde manier doorgegeven aan de terminal en de transactie wordt afgerond. Op dit moment zijn nog niet alle bankkaarten, terminals of smartphones standaard voorzien van NFC. Bij een vervanging of een nieuwe bankkaart bieden meer en meer banken automatisch een NFC-uitgeruste bankkaart aan. De kaarthouder kan, indien gewenst, een desactivering van de NFC-functie aanvragen. De algemene doelstelling is om ervoor te zorgen dat tegen 2020 alle terminals van NFC voorzien zijn. De meest recente smartphones zijn echter wel standaard voorzien van NFC. Voor bedragen onder de 20 of 25 euro (hangt af van de bank) is er geen pincode vereist. Voor hogere bedragen wordt er uit veiligheidsoverwegingen wel een pincode gevraagd. Voor de winkelier komt hier geen extra investering of kost bij kijken, tenzij hij geen NFC-uitgeruste terminal heeft. De abonnements- of transactiekost is hetzelfde voor een contactloze betaling als voor een standaardbetaling met kaart.


BETALEN VIA SMARTPHONE

Steeds meer vervaagt de grens tussen online- en offlineshoppen. De consument beschouwt zijn smartphone als een verlengstuk van zichzelf en verwacht dat hij die overal kan gebruiken, dus ook als betaalinstrument. Naast contactloos betalen via NFC kunnen transacties ook gebeuren via QR-codes. De klant scant via een app van zijn bank een QR-code die op de terminal verschijnt om de transactie af te ronden. Voorlopig kan dit enkel bij terminals van Worldline. Het voordeel van QR-codes is dat het een zeer toegankelijke manier is, aangezien elke smartphone, ongeacht het merk of besturingssysteem, dit kan. Ook hier geldt dezelfde regel wanneer er al dan niet een pincode gevraagd wordt. Bovendien gaat een contactloze betaling zonder pincode gemiddeld negen seconden sneller dan een niet-contactloze betaling.

De consument beschouwt zijn smartphone als een verlengstuk van zichzelf en verwacht dat hij die overal kan gebruiken, dus ook als betaalinstrument

Belg is fan

Hoewel mobiel betalen nog in zijn kinderschoenen staat en het totale aantal mobiele transacties nog miniem is, is de Belg alvast een grote fan. Momenteel zijn er een aantal spelers die een eigen app gecreëerd hebben om mobiel mee te betalen. Zo heb je Payconiq, maar de Mister Cash app van Bancontact is de meest gebruikte. Steeds meer banken lanceren dan ook een app waarin de Bancontact app geïntegreerd zit. Ook Smartpay van Worldline werkt via deze app.

Android pay

Sinds kort is Android Pay gelanceerd. Deze is compatibel met elke moderne betaalterminal die NFC ondersteunt. Android Pay is volledig gratis in gebruik, voor zowel de eindgebruiker als de winkelier. De enige investering die de winkelier moet doen, is de aanschaf van een NFC-terminal. Zodra de app geïnstalleerd is, kun je er krediet- en debetkaarten aan koppelen om contactloze betalingen uit te voeren via de smartphone. Bij de meeste filialen van Carrefour kun je betalen met Android Pay. Bovendien kan de consument ook bij het onlineshoppen betalen met Android Pay, wat het omnichannelverhaal alleen maar ten goede komt.

Vooral voor kleine bedragen

Momenteel zien we dat contactloos betalen vooral wordt gekozen bij transacties van kleine bedragen omdat het zo makkelijk is en er geen pincode noodzakelijk is. Sinds Worldline zijn tarieven drastisch verlaagd heeft (transacties onder de vijf euro zijn 60% goedkoper geworden) voor kaartbetalingen, mobiele en contactloze betalingen, is er een opmerkelijke stijging te zien. Hiermee wil Worldline het elektronisch betalen en betalingen ontvangen zo veel mogelijk stimuleren bij zowel de klant als de winkelier. Toch blijft de abonnementskost van de terminal hetzelfde. Dan komt een betaalapp goed van pas. Hier heb je deze abonnementskost niet en hoef je enkel rekening te houden met de transactiekosten.

WAT MET 'BIG DATA'?

Betekent het nieuwe betalen ook het einde van onze privacy en persoonlijke vrijheid? Een cultuur waar er 100% elektronisch betaald wordt, lijkt ideaal, maar roept veel vragen op. De consument kan op elk moment gevolgd worden, alsook wat en wanneer hij iets koopt. Die zogenaamde Big Data zijn goud waard voor handelaars en betalingsverwerkers. Maar wil de consument dat wel allemaal? To be continued ...

INNOVATIES IN BEELD

Keyware split payment

Voor grote kosten zoals een nieuwe vaatwasser heeft Keyware een nieuw betaalsysteem ontwikkeld. Het Split Payment Systeem houdt in dat grote bedragen gesplitst kunnen worden om die grote hap uit je budget te beperken. Als de klant zijn kaart in de terminal steekt, kan hij aangeven om in drie schijven te betalen. Het totale bedrag zal zo in drie gedeeld worden en het deelbedrag zal de volgende drie maanden van de rekening verdwijnen, totdat het product volledig afbetaald is. Of Split Payment de nieuwe standaardbetaalmethode wordt, valt nog af te wachten. Handelaars kunnen zelf kiezen om deze betaalmethode aan te bieden. In theorie zal deze betaalwijze eerder worden gehanteerd voor dure producten en niet zozeer in de lokale supermarkt. Aan de andere kant kan het ook wel een strategische zet zijn naar de concurrentie toe. Uiteraard willen handelaars geen maanden wachten vooraleer het totale bedrag gestort is op de rekening. Daarom zou het integrale bedrag betaald worden door de tussenkomst van een bank. De bank zal uiteindelijk beslissen of iemand al dan niet een Split Payment mag doen. Scandinavische landen sprongen al langer op de kar van Split Payment. Daar is het intussen een volstrekt normale betaalmethode.

Worldline spaar & pluk

Begin mei is het mogelijk om de kortingen die men spaart via het Spaar & Pluk systeem, direct via de terminal te innen. Spaar&Pluk is een promotie- en loyaltyprogramma dat wordt beheerd door Worldline NV en ondersteund door de belangrijkste Belgische banken. Kaarthouders die zich registreren, genieten dankzij Spaar&Pluk van promoties en kortingen bij hun partners. Bovendien sparen ze aankooppunten telkens als ze hun kredietkaart gebruiken voor een aankoop van minimaal € 25. De terminal vraagt nu spontaan bij een betaling bij de deelnemende handelaars aan klanten of zij hun punten willen gebruiken voor de korting. Vooraf gebeurde dit met papieren of elektronische cheques die door de consument aangebracht moeten worden. De korting wordt automatisch van het bedrag getrokken en de klant hoeft enkel nog het resterende bedrag te betalen. Colmar was de eerste die de nieuwe functionaliteit introduceerde.

Ccv salespoint

CCV SalesPoint is een alles-in-één oplossing waarmee ondernemers probleemloos hun administratie en financiën kunnen regelen. Hiermee kunnen ondernemers hun bedrijf efficiënter en makkelijker managen via een iPad. Naast de tabletkassa bestaat CCV SalesPoint uit diverse slimme tools, geïntegreerd in één onlineomgeving. Het platform verbindt de fysieke en de onlinewinkel met elkaar, op het vlak van voorraadbeheer. Via de MyCCV-functionaliteit kan de retailer in real time alle transacties en klantengegevens opvolgen.

Antenor werkte mee aan de zuilen die Carrefour gebruikt voor zijn Drive concept

Antenor Carrefour Drive

Antenor ondersteunt Carrefours Drive formule om het hele betalingsluik met bankkaart tot een goed einde te brengen. De aankopen kunnen op locatie met de bankkaart afgerekend worden. Via Drive.be kunnen mensen online hun boodschappen bestellen en deze komen ophalen aan het winkelpunt. Alle bestellingen die voor 23 uur geplaatst zijn, kunnen de volgende dag al opgehaald worden zonder dat de klant de auto hoeft te verlaten. De klant identificeert zich aan het ophaalpunt aan de zuil, ofwel met zijn Carrefour Bonus Card, ofwel met zijn bestelnummer. Antenor werkt mee aan de betaaloplossing wat zorgt voor een naadloze online-offlineservice voor Carrefour klanten. Het personeel komt dan onmiddellijk zijn bestelling brengen en in de wagen plaatsen. Ook betalen doet hij aan een zuil. Met dank aan Keyware, Worldline, Febelfin, CCV en Antenor Payment Systems