naar top
Menu
Logo Print

HET AANTAL FLEXITARIERS ONDER UW KLANTEN STIJGT STERK

Ze staan vooral open voor panklare vegetarische gerechten

Steeds meer mensen eten enkele dagen per week geen vlees of vis, maar aan klassieke basisvleesvervangers zoals seitan of tempeh waagt deze groeiende groep flexitariërs zich vooralsnog niet. Met een uitgekiend assortiment van panklare vleesvervangers speelt u feilloos op de noden van deze nieuwe consumentendoelgroep in.

VLEESVERVANGER WORDT MAINSTREAM

Groeispurt

Gert Jan Gombert, Vivera: “Toen we 26 jaar geleden als eerste in Nederland met vleesvervangers begonnen, moesten we de mensen overtuigen van het potentieel ervan. Inmiddels zijn we, met een weekproductie van zo'n 1 miljoen verpakkingen, uitgegroeid tot een van de drie grootste producenten van Europa. De vleesvervanger zit dus onmiskenbaar in de lift. Vorig jaar was er zelfs sprake van een groeispurt op de Nederlandse markt. Dat is een trendbreuk met voorgaande jaren, toen de omzetgroei maximaal 10% bedroeg." In België groeit de markt minder sterk, maar is er eveneens sprake van een duidelijke opwaartse trend.

Karolien Servaes, Damhert: “Uit Nielsen cijfers blijkt dat de Belgische markt voor vleesvervangers in 2016 in waarde en volume met ruim 5% is aangegroeid."

Opmars flexitariërs

Grootste verklaring voor deze opmerkelijke groeicijfers? De opkomst van de flexitariër (zie kader): steeds meer mensen eten meermaals per week geen vlees of vis, en staan bijgevolg open voor een panklaar vegetarisch alternatief. Dat vleesvervangers hun niche-status stilaan ontgroeien, blijkt ook uit het stijgende aantal aanbieders én de groeiende vertegenwoordiging binnen het reguliere retailkanaal. Evelien van de Glind, De Vegetarische Slager: “De Nederlandse supermarkten hebben de afgelopen jaren het vegetarische schap niet alleen fors uitgebreid, maar ze bieden deze producten ook op steeds meer plaatsen in de winkels aan. Opmerkelijk is ook dat steeds meer aanbieders, waaronder ook vleesproducenten, een vegetarische productlijn opzetten." Maar ook in de rest van West-Europa trekt de vraag vanuit de retail aan.

Gert Jan Gombert: “In Nederland, waar twee derde van de consumenten minstens één dag per week vegetarisch eet, blijft de vraag gestaag groeien. Maar vooral in andere West-Europese landen stijgt de vraag vanuit de retail spectaculair. In Italië kon je enkele jaren geleden bijna geen vleesvervangers vinden, nu zijn er hypermarkten met 7 meter lange vegetarische schappen. Ook zelf leveren we steeds vaker aan het buitenland: we leveren aan ruim 20.000 supermarkten in twintig Europese landen."

RETAILTOPPERS

Over één ding zijn alle fabrikanten het eens. Voor de flexitariër moet een vleesvervanger in eerste instantie lekker zijn, en pas in tweede instantie gezond en/of ecologisch.

Groenteburgers versus vleesloze 'vleesburgers'

'De flexitariër' bestrijkt grosso modo twee generaties, die elk hun eigen voorkeuren hebben. Gert Jan Gombert: “De jongere doelgroep is bewust met voeding en gezondheid bezig, en hoeft niet per se iets dat op vlees lijkt. Ze kiezen eerder voor bonen- en groenteburgers. Bij de oudere generatie, die veeleer vanuit een traditioneel maaltijdpatroon denkt, zijn vooral onze Plantaardige Kipstukcjes, Krokante Kipschnitzel en Spekcjes erg populair."

Panklaar bekoort

Aan onbewerkte basisproducten zoals tofoe, seitan en tempé waagt de flexitariër zich vooralsnog niet. Veel liever kiest hij voor ingrediënten, burgers of zelfs complete maaltijden die zo de pan (of microgolf) in kunnen.

Mieke Bartholomeeusen, Quorn: “Ingrediënten zoals gehakt en reepjes blijven het hart van onze internationale groei bepalen. Hun grote aantrekkingskracht ligt in hun veelzijdigheid: ze kunnen heel makkelijk in de meest uiteenlopende maaltijden (lasagne, bolognese, chiligerechten enz.) verwerkt worden."

Brigitte Deceuninck, Abinda: “Nooit eerder waren er zoveel kookprogramma's en kookboeken, maar toch zien we de vraag naar burgers maand na maand toenemen: in 2016 noteerden we een groei van bijna 7%."

Katleen Messeeuw, SoFine: “Gehakt en burgers, vooral de groenteburgers, zijn inderdaad dé toppers. Maar ook compleet bereide maaltijden met groenten én eiwitten, zoals onze Mexican chili, zitten sterk in de lift.

TOPPERIODES

Bewustwordingscampagnes

Sofie Van Malderen, Hobbit: “Wereldveggiedag (1 oktober) en Dagen Zonder Vlees zijn topperiodes, temeer omdat dergelijke initiatieven ook steeds meer media-aandacht genieten."

Tijdens én na de bbq- en feestmaanden

Evelien van de Glind: Vooral in de zomer- en wintermaanden, wanneer veel vlees geconsumeerd wordt, zien we de verkoop pieken.

Gert Jan Gombert: “Ook tijdens de eerste weken van januari en de weken na de zomervakantie zien we het volume toenemen. Vaak heeft men dan het voornemen om, door te kiezen voor vegetarisch, gezonder te eten."

MAAK HET GRIJP- EN BIJTKLAAR

Presenteer schapoverschrijdend

Volgens sommige fabrikanten positioneert u vleesvervangers best (deels) bij het vlees. Gert Jan Gombert: “Producten die op vlees lijken, zien wij het liefst in het vleesschap. Voor de consument die een vervanger zoekt die de textuur en smaak van vlees evenaart, is dit de meest logische plek. Producten op groentebasis plaats je best in het groenteschap, omdat dit hun gezonde imago versterkt." Andere fabrikanten pleiten dan weer voor een volledig vleesvrije presentatie. Mieke Bartholomeeusen: “Op die manier schrik je de vegetariërs en veganisten niet af, die liever niet in de omgeving van vlees vertoeven." Een iets intensievere oplossing waarmee u elk type consument, van flexitariër tot overtuigd veganist bereikt: denk schapoverschrijdend. Katleen Messeeuw: “Ga voor vega over de schappen heen, met echte innovaties: bij het vlees, bij de groente, bij de kaas, in de diepvries, in het traiteurschap enz."

Presenteer hapklaar

Onbekend is onbemind. Degustaties zijn voor dit gamma derhalve een must. Delphine Van Goethem: “Uit ervaring, onze klanten krijgen gratis degustatiemateriaal, weten we dat 75% van de mensen het product na een proeverij overtuigd lekker vinden." Sofie Van Malderen: “De beste resultaten boek je in periodes waarin vegetarisme extra aandacht geniet (Dagen Zonder Vlees, Bioweek …). Een bemande stand is overigens geen must. Een onbemande stand, met proevertjes en infofolders, werkt vaak beter, omdat mensen dan de tijd durven nemen om alles rustig te ontdekken."

PRODUCTINNOVATIES

Alternatieve eiwitbronnen

Fabrikanten doen er alles aan om de toegankelijkheid van klassieke vleesvervangers zoals tofoe en seitan te verhogen. Zo zien we het aanbod voorgemarineerde tofoeblokjes, seitangehakt en tofoe- en seitanburgers verder groeien. Maar ook 'nieuwe eiwitbronnen' verschijnen vaker in een 'panklaar' jasje.

Sofie Van Malderen: “Als specialist in basisvleesvervangers focussen we zeer sterk op alternatieve eiwitbronnen zoals hennep en lupine. Met onze lupineburger zijn we erin geslaagd om deze peulvrucht, die behalve eiwitrijk ook erg vezelrijk is, toegankelijk te maken voor flexitariërs."

Karolien Servaes: “In het kader van onze focus op duurzame alternatieve eiwitbronnen hebben wij een algenburger op basis van spirulina ontwikkeld. De productiecapaciteit van algen ligt tien tot twintig keer hoger dan die van landbouwgewassen en bovendien komen er geen insecticiden en kunstmest aan te pas."

Vet- en zoutarm

Vleesvervangers kregen in het verleden vaak de kritiek dat ze te veel zout en toegevoegde suikers bevatten. Verschillende fabrikanten gaven aan hierop te werken. Zo focust Damhert op de combinatie van suiker-, lactose- en glutenvrij in een product, wil Vivera het zoutgehalte in 2017 fors terugdringen en is De Paddestoel erin geslaagd alle suiker uit zijn burgers te weren.

TOEKOMST WORDT NOG PLANTAARDIGER

België barstensvol groeipotentieel

Evelien van de Glind: “Het marktaandeel van vegetarisch en plantaardig vlees bedraagt in Nederland 3%. We verwachten dat we de komende vijftien jaar, tegen 2031, kunnen groeien naar een marktaandeel van 15%." Voor België waagde niemand zich aan groeivoorspellingen, maar dat er nog veel groeipotentieel is, staat buiten kijf.

Lodewijk van Dooren: “Aangezien het huidige aandeel vegetariërs en flexitariërs in België relatief laag is in vergelijking met de rest van Europa, schuilt er in België nog veel groeipotentie, die zich voornamelijk in het bereiken van de groeiende groep flexitariërs situeert."

Vegan wint veld

Vegan wordt door steeds meer fabrikanten als 'the next step' in de productontwikkeling aangestipt. Zo maakt Vivera zijn range momenteel volledig veganistisch (tegen eind 2017), is 100% plantaardig hét speerpunt van De Vegetarische Slager en verwacht Quorn zijn kersverse vegan assortiment binnenkort op de Belgische markt te lanceren. Bij Damhert, Abinda en SoFine is het gamma al grotendeels vegan, Hobbit vaart al sedert 2013 een 100% plantaardige koers. Of dat betekent dat het aantal veganisten stijgt? Ilona Annema, Van Haver Tot: “Het zijn vooral de flexitariërs die vragende partij zijn. We zien dat de consument op dagen dat hij er bewust voor kiest om geen vlees te eten, liefst ook voor een 100% plantaardige vervanger kiest."

FLEXITARIËR IN OPMARS

Vlaanderen: aantal flexitariërs verdubbeld

Sedert 2013 is het aantal flexitariërs (mensen die minstens drie keer per week geen vlees of vis eten) in Vlaanderen verdubbeld van 5 naar 10,7%.

Tellen we daar de mensen bij die nog minder, of zelfs helemaal geen vlees eten, dan komen we uit op een totaal van 16% Vlamingen die minstens drie keer per week vegetarisch eet.

Brussel op kop, wallonië hinkt achterop

In Brussel eet bijna 20% minstens drie keer per week vegetarisch.

In Wallonië is amper 5,4% flexitariër.

RAYONTIPS

  • Met een presentatie in het groenterayon versterk je het gezonde imago van die productgroep.
  • Een presentatie nabij vlees is een logische locatie voor de flexitariër, maar kan de vegetariër/veganist afstoten.
  • Met een presentatie over de schappen heen bekoor je iedereen.
  • Voorzie ook vegetarische producten voor andere gebruiksmomenten dan die warme maaltijd alleen: ook vegetarische snacks en broodbeleg (ham, paté …) zitten in de lift.
  • Degustaties zijn voor deze productgroep een must; een onbemande stand vergt weinig van uw tijd én geeft de consument het gevoel dat hij in alle rust proeven mag.
  • Campagnes zoals Dagen Zonder Vlees leveren deze productgroep gratis publiciteit op. Speel daarop in!
  • De flexitariër vindt vleesvervangers beter in het koelverse schap dan in de diepvries: net als bij gewoon vlees prefereert hij een 'vers-ervaring'.