naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 16/11/2016
Deel deze pagina

CATEGORIE VAN CHOCOLADE BLIJFT CONSISTENT GROEIEN

Jaarlijkse consumptie van 6,7 kg per capita en een penetratiegraad van 97,2%

Een stevig aanbod van chocolade is een must in de supermarkt. Chocolade is een van de meest populaire categorieën onder de Belgische bevolking en deze zoete lekkernijen gaan dan ook nog steeds vlotjes over de toonbank. Als winkelier moet je vandaag wel rekening houden met een aantal criteria. Zo pak je het best uit met een innovatief gamma, moet je focussen op verschillende gebruiksmomenten en hou je het best rekening met portion control en healthy snacking. Stop dus ook zeker kleine verpakkingen en gezonde varianten in je aanbod.

MARKT ONDER DE LOEP

Populaire categorie

Met een jaarlijkse consumptie van 6,7 kg per capita en een penetratiegraad van 97,2% (GfK MAT Q2 2014
AC Market MAT P5 2015) is en blijft chocolade een van de meest populaire categorieën onder de Belgische bevolking. Chocolade behoort daarmee ook tot de top 10 van de grootste categorieën in ons land (Nielsen MAT P6 2015).

Groei en dynamiek

De totale chocolademarkt in de Belgische retail vertegenwoordigt ongeveer 535 miljoen euro omzet op jaarbasis (Nielsen MAT P9 2016). De categorie kent ook nog steeds een consistente groei (+ 1,8% MAT P9 in waarde t.o.v. vorig jaar). Bovendien staat ze gekend om een breed scala aan producten en smaken, en een nooit aflatende dynamiek bij de verschillende fabrikanten.


Tabletten en countlines grootste segmenten

De chocolademarkt kan in zes verschillende segmenten worden onderverdeeld: countlines, tabletten, pralines, bars, seasonals en small bites. Qua grootte zijn de segmenten van de tabletten en de countlines aan elkaar gewaagd. Ze nemen elk zo'n 24% van de totale omzet voor hun rekening. Dit zijn dan ook de grootste segmenten binnen de chocolademarkt, met daarna de pralines (20%), de seasonals (11%), de bars (10%) en de small bites (7%).

Tabletten en small bites zorgen voor omzetgroei

Qua performantie zijn het vooral de tabletten en de small bites die voor de omzetgroei van het afgelopen jaar zorgen. De tabletten groeien voornamelijk in de open markt. Bij de small bites zien we vooral een versnelde omzetgroei in de hard discount. Tot slot toch nog even opmerken dat er bij countlines toch een belangrijk segment - weer aangeknoopt kan worden met een gelijklopende omzet, wat vorige jaren helemaal niet het geval was.

VOOR U SAMENGEVAT

  • Chocolade is en blijft een van de meest populaire categorieën onder de Belgische bevolking.
  • De totale chocolademarkt in de Belgische retail vertegenwoordigt ongeveer 535 miljoen euro omzet op jaarbasis.
  • De categorie kent nog steeds een consistente groei.
  • De tabletten en de countlines zijn qua volume de grootste segmenten binnen de chocolademarkt.
  • Qua performantie zijn het vooral de tabletten en small bites die voor de omzetgroei van het afgelopen jaar zorgen.